صفحه-اصلى/فلسطين

به بهانه سالروز شهادت احمد جعبری از سرداران گردان های قسام

غزه ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

4 سال پیش در چنین روزی جنگنده های اسرائیلی احمد جعبری از فرماندهان برجسته گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس را ترور کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، جعبری لقب رئیس ستاد نیروهای قسام به خود گرفته بود. اسرائیل او را نیروی محرک گردان های قسام در میدان های نبرد می خواند، این مساله نشانگر جایگاه والای او در جنبش حماس است. او همچنین در صدر مبارزان فلسطینی تحت تعقیب سرویس های امنیتی اسرائیل قرار داشت. اسرائیل او را به دست داشتن در طراحی چندین عملیات علیه مواضع صهیونیستی متهم کرده بود.

احمد جعبری متولد سال 1960 و از ساکنان محله الشجاعیه در شرق شهر غزه و دارنده مدرک لیسانس در رشته تاریخ از دانشگاه اسلامی غزه بود.

رژیم صهیونیستی طی گزارشی اعلام کرد که جعبری در ایجاد تغییرات بنیادین در شاخه نظامی حماس نقش پررنگی ایفا کرد.

جعبری طی اظهاراتی گفته بود:« تا زمانی که صهیونیست ها سرزمین ما را اشغال کنند، سرانجامی جزء مرگ و نابودی و خروج از این سرزمین نخواهند داشت.»  

وی در نامه ای که مجله "درب العزه" به انعکاس آن پرداخت، تصریح کرده بود:« گردان های قسام تمامی گزینه ها برای توسعه مقاومت و آزاد سازی اسرای فلسطینی و به شکست کشاندن دشمن غاصب و جنایتکار صهیونیستی را در محاسبات خود گنجانده است، ما همواره چشم های خود را به سوی قدس و مسجد الاقصی دوخته ایم، نگاه ما محدود به داخل مرزهای غزه نیست، دامنه برنامه مقاومت ما به تمامی بخش های اشغالی سرزمین فلسطین گسترش خواهد یافت.»

احمد جعبری یکی از برجسته ترین طراحان قرارداد مبادله اسرا "وفاداری به آزادگان" بود که به موجب آن 1027 اسیر فلسطینی از زندان های اسرائیلی آزاد شدند. این اقدام در قبال آزادی گلعاد شالیت نظامی اسیر صهیونیستی صورت گرفت.  

احمد جعبری در نخستین سالروز اجرای قرارداد مبادله اسرا وفاداری به آزادگان به مقام عظمای شهادت نائل گشت. حضور وی در جریان تحویل شالیت به سرویس های اطلاعات مصر در هجدهم اکتبر سال 2011 اقدامی بیهوده نبود، این سردار قسامی می دانست که اسرائیل هرگز او را رها نخواهد کرد و او را در صدر مبارزان فلسطینی تحت تعقیب خود قرار داده است. این حضور تاثیر بسیار فراوانی بر روحیه اسرای فلسطینی در زندان های اسرائیلی گذاشته بود.

وی قول داده بود که تمامی اسرای فلسطینی را از زندان های صهیونیستی آزاد کند. دشمن صهیونیستی جعبری را در آغاز فعالیت های مبارزاتی اش در دهه 80 اسیر کرد و او را به اتهام طراحی عملیات استشهادی در سال 1982 به 13 سال حبس محکوم کرد.

وی در جریان اسارتش در زندان صهیونیستی تحت تاثیر تعدادی از رهبران حماس و بنیانگذاران آن از جمله شهید عبدالعزیز الرنتیسی، شهید اسماعیل ابوشنب، شهید نزار ریان، شهید ابراهیم مقادمه، شهید صلاح شحاده موسس نخستین شاخه نظامی این جنبش قرار گرفت.

فعالیت های جعبری پس از آزادیش از زندان بر مدیریت موسسه پیگیری امور اسرا و آزادگان وابسته به حماس متمرکز شد. در آن برهه رابطه وی با محمد الضیف فرمانده کل گردان های قسام، عدنان الغول و سعد العربید از فرماندهان برجسته این گردان ها تقویت شد. وی در کنار این سرداران و شیخ صلاح شحاده در پی ریزی گردان های قسام سهم بسزایی داشت؛ به نحوی که سازمان حفاظت اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین او را در سال 1998 به اتهام همکاری با گردان های قسام به مدت 2 سال بازداشت کرد.

دشمن صهیونیستی بارها درصدد ترور او برآمد، جنگنده های اسرائیلی یک بار در سال 2004 او را در محله الشجاعیه غزه نشانه رفت که در جریان این اقدام تروریستی وی زخمی شد و محمد فرزند ارشد وی و برادرش به همراه سه تن از نزدیکانش به شهادت رسیدند.

جعبری از توانمندی ها و قابلیت های بسیار بالایی برخوردار بود و همین توانمندی ها و قابلیت ها او را شایسته فرماندهی گردان های قسام کرده بود. گزارش ها حاکیست که جعبری در این گردان ها تحولاتی عظیمی ایجاد کرد و موفق به پی ریزی یک سیستم نظامی استوار شد. وی بر اجرای چندین عملیات علیه اسرائیل نظارت داشت.

موشک j80 یا جعبری 80 همان موشک پیشرفته قسام است که در نوار غزه توسط گردان های قسام طراحی و تولید شدد و برای نخستین بار در جریان جنگ 51 روزه غزه مورد استفاده قرار گرفت.  

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018