صفحه-اصلى/گفت وگو

گفتگو با نماینده حماس در کمیسیون انتخابات قبل از اسارت

رام الله ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" در کمیته مرکزی انتخابات در کرانه باختری تاکید کرد که جنبش متبوعش هیچ توجهی به شایعات منشر شده در مورد  تعویق زمان برگزاری انتخابات شهرداری ها و شوراهای محلی ندارد، زیرا مهم برای حماس مواضع رسمی جنبش فتح به ریاست محمود عباس و دولت وفاق ملی است و کمیته مرکزی انتخابات بارها تاکید کرده که انتخابات در موعد مقرر برگزار خواهد شد.

حسین ابو کویک در گفتگوی ویژه با مرکز اطلاع رسانی فلسطین چند روز قبل از اسارت به دست نظامیان رژیم صهیونیستی اظهار داشت که حماس با لیست های انتخاباتی خود در انتخابات تمامی شوراها شرکت خواهد کرد. وی افزود که حدود 400 شورای شهری و روستایی در کرانه باختری وجود دارد و حماس تصمیم دارد تا جایی که امکان دارد، در تمامی این شوراها مشارکت داشته باشد و در همین راستا تماس ها و گفتگوهایی را نیز با دیگر گروه های فلسطینی انجام داده و صرفا به شخصیت های برجسته و مستقل اکتفا نکرده است.

ابو کویک در رابطه با دیدگاه و چشم انداز خود از آینده تصریح کرد که انتخابات شهرداری ها و شوراهای محلی مقدمه ای برای برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری، شورای ملی و بازسازی ساختار سازمان آزادی بخش فلسطین به شیوه ای سالم و دمکراتیک از طریق مشارکت تمامی گروه ها و جریان های فلسطینی خواهد بود.
گفتنی است که نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد امروز چهارشنبه پس از حمله به رام الله حسین ابو کویک را به اسارت گرفتند.

متن کامل مصاحبه در زیر آمده است:

ـ چه چیزی باعث شد حماس در انتخابات شهرداری ها و شوراهای محلی در سال 2016 شرکت کند در حالی که تمایل این جنبش به مشارکت در انتخابات نسبت به سال 2012 تغییری نکرده است؟

جنبش حماس برای هم و غم و دغدغه های ملت فلسطین اهمیت ویژه ای قائل است و در صف مقدم مبارزه با دشمن صهیونیستی قرار دارد و عاملی اساسی و هم در بسیج ملت فلسطین است و در تمامی عرصه های حیاتی، اقتصادی، آموزشی و غیره به یاری ملت فلسطین می آید.

حماس از مدت ها پیش تصمیم به مشارکت در زندگی سیاسی و خدمت رسانی به ملت فلسطین گرفته است تا کسب رضایت و خشنودی ملتی که همواره حامی و پشتیبان مقاومت بوده را به کارنامه خود بییفزاید که همان جلب رضایت کردمی از طریق صندوق های رای است، به همین خاطر در انتخابات شهرداری ها و شوراهای محلی در سال 2005 و انتخابات مجلس قانونگذاری در سال 2006 شرکت کرد اما در سال 2012 مسائلی پیش آمد که نیازی به بازگو کردن آن ها نیست که برای مثال می توان به جناح بندی های صورت گرفته در داخل فلسطین و بازداشت های گسترده فلسطینیان به دست نظامیان صهیونیست اشاره کرد هرچند که این مسائل هرگز موجب ترس و هراس ملت فلسطین نمی شود اما در آن زمان حماس تصمیم به عدم مشارکت در انتخابات گرفت که بهترین تصمیم در این مرحله بود.

ما زمانی که دیدیم موسسات و نهادهای فلسطینی تنها توسط یک جناح اداره می شود و فساد بر آن ها حاکم شده است، تصمیم به مشارکت در انتخابات شهرداری ها و شوراهای محلی گرفتیم، زیرا این نهادها نیاز دارند روحی تازه در آن ها دمیده شود به ویژه اینکه کم کاری زیادی در زمینه خدمت رسانی به فلسطینیان صورت گرفته است و علاوه بر این عموم ملت فلسطین نیز از شهرداری ها و شوراهای محلی و دیگر نهادهای دولتی به ستوه آمده اند.

ـ چرا شما به جای تشکیل لیست های انتخاباتی متشکل از اعضای حماس برای شرکت در انتخابات از دیگر نامزدها اعلام حمایت کرده اید؟

حماس می خواهد از سیاست دور باشد تا ملت دریابد که هدف این جنبش صرفا خدمت رسانی و دمیدن روحی تازه در نهادهای فلسطینی و مشارکت در زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و حمایت از همپیمانان خود را نیز مشروط به این کرده که پاک بوده و اهل فساد نباشند و به رغم گرایش سیاسی مختلف، حس میهن دوستی داشته باشند.

حماس اینگونه می خواهد ثابت کند که بر وحدت و همدلی ملت فلسطین و زمینه سازی برای برچیدن دودستگی و اختلافات داخلی اصرار دارد.

علاوه بر این، انتخابات پیش رو پایه و اساسی خدماتی دارد، به همین خاطر بر شخصیت های تکنوکرات و آمادمیک که از درایت و علم و دیدگاهی ویژه و آینده نگری برای خدمت رسانی به این نهادها برخوردارند، تمرکز کرده ایم به ویژه اینکه بسیاری از شهرک ها و روستاهای دور دست فاقد هرگونه خدمات اعم از برق و آب بوده و زیرساخت های آنان به کلی نابود شده است، به همین خاطر این موسسات و نهادها به جای شخصیت های صرفا سیاسی و حزبی، بیشتر به افرادی کاردان نیاز دارند و بر همین اساس، ما تصمیم گرفتیم بیشتر از شخصیت های کاردان و با مهارت صرف نظر از گرایش سیاسی که دارند، در این انتخابات اعلام حمایت کنیم.

ـ آیا حماس در تمامی حوزه های در انتخابات مشارکت خواهد کرد یا مشارکت آن تنها در برخی مناطق پرجمعیت و بزرگ خواهد بود؟

بیش از 400 شورای شهری و روستایی در کرانه باختری وجود دارد که حماس تصمیم گرفته به اندازه توان در در تمامی این شوراها مشارکت داشته باشد و نامزدهای مورد حمایت حماس در تمامی حوزه ها فعال خواهند بود و حوزه هایی که امکان مشارکت در آن ها وجود  ندارد، حماس از نامزدهایی که آن ها را قبول دارد و حاضر به همکاری با آن هاست، حمایت می کند و گفتگوهایی را نیز در همین راستا با تمامی گروه ها انجام داده ایم و صرفا به شخصیت های برجسته و مستقل اکتفا نکرده ایم به همین خاطر در تلاش برای موفقیت تمامی این لیست ها خواهیم بود.

ـ عدم مشارکت در انتخابات سال 2012 چه پیامدهای منفی برای حماس در پی داشت؟

شرکت نکردن در این انتخابات پیامدهایی منفی و مثبت برای حماس به همراه داشت. البته مردم باید در این باره نظر بدهند. به باور من صندوق های رای دادگاهی برای محاسبه و بازخواست گروه ها و احزاب فلسطینی است، زیرا طرف هایی که با ملت خود صادق هستند و وظیفه خود اعم از خدمت رسانی به ملت، پایبندی به اصول ملی، صبر و بردباری و مقابله با سختی ها و مشکلات را به نحو احسن و صادقانه انجام می دهند، ملت دوباره آن ها را انتخاب خواهند کرد اما کسانی که کم کاری کرده و اهل دروغ و فساد بوده اند، ملت از طریق صندوق های رای آن ها را محاکمه می کنند.

جنبش حماس موجودیت و محبوبیت خود را از طریق انتخابات های گذشته دانشگاه ها، شوراهای محلی و مجلس قانونگذاری به اثبات رسانده است و تاکنون در هیچ مبارزه انتخاباتی شکست نخورده است به همین خاطر به یاری خداوند ملت فلسطین با حماس خواهند بود و از این جنبش چه در کرانه باختری و چه در نوار غزه حمایت می کنند و همچنان با گزینه ها و اصول و ارزش های این جنبش همراه خواهند بود.

اگر افراد کم کار و آنانکه در حق ملت خیانت کرده و اهل فساد و دزدی بوده اند و تنها برای منافع شخصی و حزبی کار کرده اند، را به هیچ شیوه ای نتوان محاکمه کرد، صندوق های رای خود یک دادگاه برای اینگونه افراد هستند، به همین خاطر بار  دیگر تاکید می کنیم که این حق ملت فلسطین است تا نظر خود را بیان کند و هیچ طرفی حق ندارد با سوء استفاده از برخی اسامی یا صفات درصدد کسب رای ملت باشد.

ما این انتخابات را پیش زمینه و مقدمه ای برای انتخابات مجلس قانونگذاری و شورای ملی و بازسازی ساختار سازمان آزادی بخش بر اساس اصول دمکراتیک خواهد بود بدین گونه که تمامی گروه های فلسطینی در آن مشارکت داشته باشند و این سازمان باید نماینده حقیقی تمامی ملت فلسطین باشد و تنها در انحصار برخی افراد و شخصیت های نفوذی نباشد.

ـ برخی اعضا و مسئولان جنبش فتح از عدم آمادگی این جنبش برای شرکت در انتخابات خبر داده و خواستار تعویق زمان برگزاری آن شده اند. این اظهارات و درخواست ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

مهم برای حماس مواضع رسمی جنبش فتح به ریاست محمود عباس و دولت وفاق ملی است که دولت قبلا اعلام کرده انتخابات در موعد مقرر برگزار خواهد شد و فتح نیز مشارکت در این انتخابات را پذیرفته است و ما به تصمیمات رسمی جنبش فتح اهمیت می دهیم و توجهی به اظهارات شخصی برخی طرف ها نداریم و بر برگزاری موفقیت آمیز انتخابات اصرار داریم و به هیچ وجه  تحت هیچ شرایطی نباید آن را به تاخیر یا تعویق انداخت و آنانکه از ملت و جامعه ترس دارند، این ملت در مراحل بعدی هرگز کمک و یاور این طرف ها نخواهد بود.

باید آنانکه کم کاری می کنند، بازخواست و محاسبه شوند و تمامی فلسطینیان باید در برنامه ها و سیاست های خود تجدید نظر کنند، باید انتخابات را فرصتی برای محاسبه خود بدانیم. جنبش حماس حتی اگر هم در این انتخابات موفق نشود، هرگز ملت فلسطین را به کم کاری متهم نمی کند بلکه ما خود در سلوک و سیاست های خود بازنگری می کنیم تا ببینیم مشکل از کجا بوده و هر گروه فلسطینی که از ورود به انتخابات می ترسد، باید در سیاست ها و برنامه های خود بازنگری کند. این برای کسی است که می خواهد در صحنه بماند اما اینکه بخواهیم طفره رفته و از مسئولیت های خود شانه خالی کنیم نه عقل آن را می پذیرد و نه مصحلت ملی و غیره.

به همین خاطر ما می گوییم اگر هدف صداقت با ملت و تلاش برای بهبود اوضاع کنونی است، باید  در مسیر برچیدن دودستگی و اختلافات داخلی قدم برداریم و به سر صندوق های رای برویم، زیرا انتخابات حلال تمامی مسائل و مشکلات است و زمینه را برای یک زندگی دمکراتیک و سالم با تکیه بر شراکت ملی و همگانی فراهم خواهد کرد.

کسی حق ندارد خود را همه کاره ملت یا  مساله فلسطین بداند، زیرا ملت فلسطین آزاد آفریده شده و هرگز عبد و بنده کسی نخواهد بود. ملت فلسطین ملتی آزاد و هوشیار است و تجربه های زیادی را پشت سر گذاشته است و می تواند گزینه های مد نظر خود را آزادانه انتخاب کند و ما از گزینه مد نظر ملت هرچه که باشد استقبال کرده و آن را خواهیم پذیرفت.

ـ برخی سخنگویان جنبش فتح می گویند که مشارکت حماس در انتخابات محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان را در محافل بین المللی تحت فشار قرار می دهد. نظر شما در رابطه با این اظهارات و انگیزه و هدف از آن چیست؟

این اظهارات کاملا غیر رسمی و متناقض بوده و ما اهمیت و ارزشی برای آن قائل نیستیم و آن را بخشی از یاوه گویی های سیاسی می دانیم. ما به آنانکه چنین اظهاراتی را بیان می کنند می گوییم که چرا محمود عباس با برگزاری انتخابات موافقت کرده است؟ و اگر این انتخابات عباس را تحت فشار قرار می دهد چرا تماسی با حماس در این باره برقرار نکرده است تا بگوید که من را تحت فشار قرار ندهید. من بار دیگر می گویم که چنین سخنی در عرصه سیاست کاملا بی معنی و مفهوم است و ما نیز ارزش و اعتباری برای آن قائل نیستیم و مهم برای ما تنها اظهار نظر رسمی مسئولان جنبش فتح، دولت وفاق ملی و تشکیلات خودگردان است.

ما چند روز پیش نشستی با کمیته مرکزی انتخابات داشتیم و همه تاکید داشتند که انتخابات در موعد مقرر برگزار می شود و کسی از این مساله طفره نرفت و دیگران هرطور دوست دارند اظهار نظر کنند زیرا ما به این اظهارات عادت کرده ایم زیرا اگر ما بخواهیم در انتخابات شرکت کنیم این طرف ها را خوش نمی آید و بر عکس عدم مشارکت ما هم باز به مذاق آنان خوش نمی آید. اگر بخواهیم در انتخابات شرکت نکنیم برخی می گویند که حماس ضعیف است و از صندوق های رای می ترسد و طرفدار و حامی ندارد و می خواهد در مسیر تعمیق دودستگی و شکاف داخلی گام بردارد که این سخنی معروف است و ملت در جریان هستند که همان هایی که اکنون حماس را به دلیل مشارکت در انتخابات مورد حمله قرار می دهد، اگر تصمیم غیر از این بود و حماس نمی خواست در انتخابات شرکت کند مسلما مورد هجمه و حمله شدیدتر آنان قرار می گرفت.

حماس تصمیم خود را گرفته است نه با استناد به اظهارات فلان و فلان بلکه با تکیه بر مسائل زیادی برگرفته از واقعیت موجود در جامعه فلسطین و نهادهای فلسطینی و توان و قدرت خود. ما برای شرکت در انتخابات آمادگی کامل داریم و به یاری خداوند در حال تهیه لیست های انتخاباتی خود هستیم.

ـ ارزیابی شما از آزادی ها در جریان زمینه سازی برای برگزاری انتخابات چیست. آیا تضمینی به شما در رابطه با فراهم کردن فضایی آزاد و سالم داده شده است؟

رامی حمد الله نخست وزیر دولت وفاق ملی، جنبش فتح و دیگر گروه های فلسطینی در این باره به ما اطمینان خاطر داده اند. تمامی این طرف ها با امضای مرامنامه انتخابات متعهد شده اند که انتخاباتی شفاف، سالم و کاملا قانونی برگزار شود و تاثیر گذاری بر روند برگزاری انتخابات و نتایج آن به هیچ شیوه ای پذیرفتنی نیست.

علاوه بر این، مقرر شده که فرصت برای تمامی طرف ها یکسان باشد بدین معنی که همه در برابر قانون برابر هستند و کسی حق پیگرد و بازداشت هیچ طرفی با هیچ گرایشی را ندارد. اما باید گفت که این مساله بارها نقض شده و برخی فعالان فلسطینی وابسته به حماس در دورا، طوباس و رمانه در مجاورت جنین بازداشت شده اند.

ما از تمامی فلسطینیان از جمله ریاست تشکیلات خودگردان و دولت وفاق ملی می خواهیم جلوی تجاوزات سرویس های  امنیتی درکرانه باختری را بگیرند و اجازه ندهند هیچ تعرضی علیه فعالان فلسطینی که در چارچوب قانون فعالیت دارند صورت گیرد، زیرا  به موجب قانون هر شهروند حق دارد خود را برای انتخابات نامزد کرده و در آن شرکت کند و اقدام به تبلیغات انتخاباتی خود نماید و این حقی است که برای هر شخصی محفوظ است و هیچ طرف یا سرویس امنیتی نمی تواند قوانین فلسطین را زیر پا گذاشته و به حقوق مدنی و سیاسی شهروندان تعدی کند و ما به دقت این مسائل را تحت نظر داشته و تحت هیچ شرایطی آن را نمی پذیریم.

ما به طور دائم با دولت، گروه های  فلسطینی، کمیته مرکزی انتخابات و کمیته آزادی ها در تماس و ارتباط هستیم و امیدواریم چنین تجاوزاتی دیگر تکرار نشود و جلوی سرویس های امنیتی کرانه باختری گرفته شود تا تنها به مسئولیت های ملی خود به دور از هرگونه تجاوز و اقدام تحریک آمیز یا سنگ اندازی بر سر راه فعالیت و تبلیغات انتخاباتی اعضا و فعالان حماس عمل کنند.

ـ برخی می خواهند شهروندان را از انتخاب نامزدهای حماس در انتخابات برحذر دارند، واکنش شما به این مساله چیست؟

قبل از انتخابات سال 2005 و 2006 نیز چنین اظهاراتی بیان می شد و در انتخابات آینده نیز گفته می شود. ما نیز می گوییم که ما بنده مال و دارایی هایی سیاسی نیستیم. روزی ما را خداوند می رساند و ما فرزندان این ملت هستیم و با تکیه بر امت اسلامی و عربی و به شرطی که صادق و متحد باشیم می توانیم نیازهای ملت فلسطین را تامین و برطرف کنیم اما دودستگی و مانع تراشی بر سر راه پیشرفت اقتصاد کرانه باختری و نوار غزه و اختلافات و نبرد محورها در کشورهای عربی اوضاع را بدتر می کند.

11 سال محاصره ظالمانه باریکه غزه به همه ثابت کرد که ملت فلسطین با تکیه بر مقاومت هرگز تسلیم دشمن نخواهد شد و کسی نمی تواند آن را به حاشیه و انزوا براند و موضع آن را تغییر دهد. تنگ تر شدن حلقه محاصره تنها واکنشی بر عکس را از جانب ملت فلسطین در پی خواهد داشت.

بنابراین، اگر ملت فلسطین قرار بود تحت تاثیر اظهارات این طرف ها مبنی بر اینکه انتخاب حماس امدادرسانی به ملت فلسطین را تحت الشعاع قرار می دهد، قرار گیرد، در انتخابات گذشته پیروز و مورد تایید قرار نمی گرفت، پس تمامی این اظهارات باطل و مردود است و جای بسی شرم است که اینگونه کسی بخواهد ملت فلسطین را نگران کند.

ـ پیام شما به برخی جوانان فلسطینی که تا حدودی از بازداشت بدست سرویس های امنیتی تشکیلات خودگردان در کرانه باختری هراسان و نگران شده اند چیست؟

بیشتر جوانان عضو و طرفدار حماس تاکنون بدست نظامیان رژیم صهیونیستی یا سرویس های امنیتی تشکیلات خودگردان بازداشت شده اند و این بازداشت ها هیچ تاثیری در عزم و اراده آنان و عمل جوانان به وظایف و مسئولیت های خود ندارد و هر اندازه جوانان فلسطینی بازداشت شوند و تحت فشار قرار گیرند، باز دست از خدمت رسانی به ملت خود نمی کشند. ما به این راه ادامه می دهیم و لحظه ای از دغدغه های افراد  مخلص غافل نخواهیم شد و اعتنایی هم به اظهارات این طرف ها نداریم. ما به راه خود ادامه می دهیم و تمامی افراد مخلص و شریف نیز در مسیر ادامه این راه و خدمت به ملت فلسطین با ما همراه خواهند بود.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018