صفحه-اصلى/فلسطين

بیانیه پایانی اجلاس سازمان همکاری اسلامی در کوالالامپور

کوالالامپور _ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در پایان نشست فوق العاده خود درباره فلسطین و قدس شریف در کوالالامپور ـ پایتخت مالزی ـ بیانیه ای صادر کردند که در آن بار دیگر بر جایگاه مرکزی مساله فلسطین از نگاه کشورهای عضو این سازمان تاکید شده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در بیانیه کوالالامپور به تمامی قطعنامه های تصویب شده از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت و نیز سازمان همکاری اسلامی درباره اقدامات غیر قانونی و نامشروع رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین؛ از جمله قدس شرقی اشاره شده است.

این بیانیه بار دیگر تمامی فعالیت های شهرک سازی غیر قانونی و نامشروع رژیم صهیونیستی به عنوان طرف اشغالگر سرزمین فلسطین در راستای شرهک سازی در اراضی فلسطینی؛ از جمله در قدس شرقی را محکوم کرد.

اجلاس فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی همچنین از تصویب قطعنامه 2334 شورای امنیت سازمان ملل که بر یک سری مسائل؛ از جمله عدم به رسمیت شناختن هر گونه تغییرات صورت گرفته در مرزهای قبل از سال 1967 و به ویژه بخش شرقی قدس حمایت کرده است.

در این بیانیه همچنین بر اهمیت این قطعنامه در تضمین چشم اندازهای بهتر برای تحقق صلح عادلانه، دائمی و فراگیر تاکید شده و نسبت به بیانیه ها و مواضع خصمانه و مخالف این قطعنامه که مغایر قوانین بین المللی و مقتضیات تحقق صلح است، ابراز تاسف شده است.

بیانیه سازمان همکاری اسلامی همچنین بر جایگاه مرکزی شهر قدس و هویتی دینی و روحی آن تاکید و با تمامی تلاش ها برای تضعیف حق فلسطینیان در اعمال حاکمیت کامل بر شهر قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین مخالفت شده است.

وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ادامه بیانیه خود از کشورها یا مسئولان خواستند که از دست  زدن به هر اقدام یا بیان هر گونه اظهاراتی که می تواند منجر به حمایت از رژیم صهیونیستی به عنوان طرف اشغالگر سرزمین فلسطین یا تشویق آن به تداوم تجاوزات و اشغالگری غیر قانونی خود و یا الحاق قدس به اراضی تحت اشغال خود شود، خودداری کنند و به خصوص از انتقال دفاتر نمایندگی دیپلماتیک خود به این شهر یا برگزاری دیدار و یا نشست رسمی در آن بپرهیزند.

این نشست سازمان همکاری اسلامی بار دیگر بر مخالفت این سازمان با اعلام یا انجام هر اقدامی که بر روی وضعیت حقوقی اراضی اشغالی فلسطینی و به ویژه شهر قدس تاثیر بگذارد، تاکید کرد و از کشورهای عضو خواست که اقدامات لازم را در این زمینه اتخاذ کرده و به تعهدات خود در چارچوب قوانین بین المللی و قطعنامه های کنفرانس های اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی و نیز نشست های شورای وزرای خارجه این سازمان برای مقابله با این مواضع خصمانه عمل کنند.

در بخش دیگری از بیانیه کوالالامپور آمده است که این نشست از برگزاری کنفرانس صلح خاورمیانه در پاریس (در تاریخ 15 ژانویه سال 2017) به منظور جلب حمایت جامعه بین المللی از راهکار تشکیل دو کشور در راستای حل منازعه فلسطین حمایت شده و آمده است که اجرای قطعنامه شماره 2334 شورای امنیت و بیانیه پاریس به منظور وادار کردن رژیم صهیونیستی به عنوان طرف اشغالگر سرزمین فلسطین به توقف عملیات های شهرک سازی غیر قانونی و نامشروع؛ از جمله در قدس اشغالی ضروری است.

در پایان این بیانیه تاکید شده است که سازمان همکاری اسلامی عزم خود را برای تداوم کمک رسانی به کشور فلسطین به منظور جلب حمایت جامعه بین المللی و احقاق حقوق غیر قابل تصرف ملت فلسطین و در راس آن حق تعیین سرنوشت و برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی جزم کرده است.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018