صفحه-اصلى/جهان

ریزش ساختمان پلاسکو در تهران/ عملیات امداد و نجات همچنان ادامه دارد

تهران ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

پلاسکو، قدیمی ترین ساختمان ایران است که روز گذشته پس از آتش سوزی به کلی فرو ریخت و پس از گذشت بیش از 24 ساعت از عملیات امدادرسانی، هنوز دسترسی به طبقات زیرزمینی این ساختمان 17 طبقه به منظور خارج کردن افراد مفقود در این آن میسر نشده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، روز گذشته این ساختمان دچار آتش سوزی شد و بلافاصله بیش از 200 آتش نشان برای اطفای حریق به محل اعزام شدند.

در حالی که تلاش نیروهای آتش نشانی برای اطفای حریق ادامه داشت، ناگهان آتش به طبقات دیگر نیز سرایت کرد و سازه های ساختمان دوام نیاورده و این ساختمان 53 ساله به کلی فروریخت تا دیگر نامی از پلاسکو باقی نماند.

به گفته منابع رسمی، لحظه ای که این ساختمان فروریخت، بیش از 20 نیروی آتش نشان در حال عملیات امدادرسانی بودند که اکنون زیرآوار مانده اند و هنوز مسیری برای دسترسی به آن ها پیدا نشده است.

پس از تخریب ساختمان، بلافاصله نیروهای مختلفی از آتش نشانی، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و دیگر ارگان ها راهی محل شدند تا عملیات امداد و نجات و آواربرداری با سرعت بیشتری انجام گیرد اما هنوز راهی برای دسترسی به طبقات زیرزمینی و موتورخانه این ساختمان پیدا نشده است.

برخی منابع آمار فوتی ها و مصدومین این حادثه دلخراش تا شامگاه امروز را 111 نفر اعلام کرده اند که از این تعداد 74 نفر در محل درمان شده اند و 37 نفر نیز به مراکز درمانی انتقال داده شده اند که از این 37 نفر نیز 31 نفر ترخیض شده، 5 نفر بستری هستند و یک نفر هم بر اثر درصد بالای سوختگی فوت کرده است.

درپی این حادثه، برق و گاز مناطق اطراف ساختمان پلاسکو به کلی قطع شده است.

سردار ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ تاکید کرد که تاکنون نزدیک به ۲۵ خانواده (به غیر از خانواده آتش نشانان) به پلیس مراجعه کرده اند و از مفقود شدن یکی از اعضای خانواده خود خبر داده اند. اما هنوز آمار دقیق افرادی که زیر آوار مانده اند مشخص نیست و گفته می شود احتمال زنده یافتن آنان صفر درصد است و حتی ممکن است اجساد آنان نیز به دلیل شدت حرارت زیر آوار قابل تشخیص نباشد.

یک مسئول هلال احمر نیز درباره عملکرد سگ‌های نجات به دلیل دود و حرارت حریق ساختمان پلاسکو گفت: در برخی نقاط زیرین ساختمان پلاسکو حرارت بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ درجه است که باعث تاثیر منفی بر عملکرد نیروی انسانی و خرابی تجهیزات می‌شود که سگ‌ها نیز مستثنی نیستند.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز در گفتگو با اخبار تهران گفت: بیش از 20 آتش نشان در حادثه آتش سوزی ساختمان تجاری پلاسکو به شهادت رسیدند.

بسیاری از کشورها طی پیامی این حادثه ناگوار را به ملت ایران به ویژه خانواده های قربانیان و آتش نشانان تسلیت گفتند.

همچنین فردا شنبه در ایران عزامی عمومی اعلام شده است.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018