صفحه-اصلى/گزارش

تاملی در وضعیت فاجعه بار نوار غزه

غزه ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

کمیته مردمی مقابله با محاصره نوار غزه به تازگی گزارشی مهم را درباره اوضاع وخیم انسانی نوار غزه منتشر کرد.
این کمیته در گزارش خود که نسخه ای از آن به مرکز اطلاع رسانی فلسطین دورنگار شد، تاکید کرد که وضعیت انسانی نوار غزه تحرک گسترده و مشارکت و نقش آفرینی واقعی همه احزاب فلسطینی و حمایت جوامع عربی و اسلامی و بین المللی را می طلبد تا مردم فلسطین بتوانند با چالش های مختلف پیش روی خود؛ به ویژه محاصره تحمیل شده از سوی "اسرائیل" و آثار مخرب آن مقابله کنند.
در گزارش این کمیته که جمال الخضری نماینده مستقل مجلس قانونگذاری فلسطین ریاست آن را برعهده دارد، وضعیت انسانی غزه پس از گذشت بیش از 10 سال از محاصره زمینی، دریایی و هوایی این منطقه و تاثیرات سه دوره جنگ طی سال های 2008،2012 و 2014 علیه مردم آن و همچنین تأثیرات اختلافات داخلی بر بیش از دو میلیون فلسطینی که در پنج استان و هشت اردوگاه زندگی می کنند، مورد بررسی قرار گرفته است.
این گزارش از وضعیت فاجعه بار باریکه غزه پرده بر می دارد و در خلال آن به هشدارهای اخیر سازمان ملل متحد اشاره می کند؛ به طوری که این نهاد بین المللی تاکید کرد که اگر وضعیت نوار غزه به همین منوال پیش برود زندگی در باریکه غزه غیر ممکن می شود.
این گزارش اشاره می کند که از آغاز محاصره نوار غزه تاکنون حدود نیم میلیون نفر به جمعیت این منطقه افزوده شده است که این افزایش با خدماتی عمومی ارائه شده متناسب نبوده و حتی با توجه به پیچیدگی مسائل کاهش یافته است و آثار محاصره بر تک تک ساکنان این خطه در عرصه های مختلف مشهود است.
مهمترین بخش های این گزارش عبارتند از:
بخش انسانی
تأثیرات فاجعه بار محاصره بر فقر، بیکاری و قدرت خرید به طور قابل توجهی رو به فزونی است که اعداد و ارقام ارائه شده تصویرگر وضعیت اسفبار این منطقه است:

 
جمعیت زیر خط فقر 80 درصد
نرخ بیکاری 50٪.
نرخ بیکاری در میان جوانان و فارغ التحصیلان 60%.
میانگین درآمد سرانه در روز 2 دلار.
شمار کارگران بیکار شده 250 هزار نفر.
یک میلیون و نیم نیازمند، با کمک های نهادهای کمک کننده امرار معاش می کنند.
40درصد کودکان به بیماری کم خونی و سوء تغذیه مبتلا هستند.
15500 یتیم از بدی شرایط انسانی و زندگی رنج می برند.
50 هزار نفر (از زمان تولد و به علت حملات و تجاوزات ارتش رژیم صهیونیستی) معلول هستند.

بخش بهداشت و درمان:

این بخش به مرحله خطرناکی رسیده است و می توان گفت که به بدترین وضعیت از زمان تحمیل محاصره رسیده است؛ به طوری که بیماری به شکل غیر منتظره ای تشدید شده است و ارقام ذکر شده در این گزارش می طلبد که اقدامات سریع و فوری برای کنترل وخامت در این بخش حیاتی آغاز گردد.

30 درصد داروها وجود ندارد؛
45 درصد مواد مصرفی پزشکی موجود نیست.

300 دستگاه و تجهیزات پزشکی خراب هستند؛
13000 نفر مبتلا به سرطان هستند و نیازمند مراقبت های  پزشکی می باشند.
هزاران شهروند، به ویژه فقرا مبتلا به بیماری های مزمن هستند.

بخش محیط زیست

این بخش یکی از مهمترین بخش هایی است که به سبب محاصره و حملات پی در پی اشغالگران صهیونیست خسارت دیده است؛ حمله به محیط زیست باریکه غزه تأثیر مستقیمی بر زندگی تک تک افراد ساکن این منطقه می گذارد:
95 درصد منابع آبی قابل شرب نیست.
50 میلیون متر مکعب ظرفیت منابع زیرزمینی وجود دارد، این درحالی است که نیاز مردم 250 میلیون متر مکعب است.

روزانه150 هزار متر مکعب به دلیل بحران برق و توقف کار پمپ ها و کارخانجات تصفیه آب به محیط زیست (زمین و دریا) سرازیر می شود.
کمبود و ضعیفی برق تأثیر مهمی بر نرسیدن آب به خانه های شهروندان داشته است.

بخش صنعت:

اسرائیل سعی می کند حلقه محاصره نوار غزه را تنگ تر کند تا از طریق آن اقتصاد فلسطین را نابود سازد و با تشدید محاصره و حمله های مکرر به آن تمامی بخش های آن را مورد هدف قرار دهد.
80% از کارخانه ها به دلیل محاصره و حملات به طور کلی یا جزئی بسته شده اند.
نسبت صادرات به واردات 0.62٪ می باشد.

کاهش میزان تولید به دلیل بحران برق و صادرات؛

250  میلیون دلار سالانه زیان های مستقیم و غیر مستقیم؛
بخش آموزش و پرورش: هدف قرار دادن بخش آموزش برنامه و هدف اساسی اسرائیل از زمان اشغال سرزمین فلسطین بوده و است که محاصره نیز این توطئه و طرح خطرناک را کامل کرد.
10 هزار فارغ التحصیل در هر سال فرصت شغلی دائمی یا موقت پیدا نمی کنند.
400 مدرسه دو شیفته کار می کنند.
50 دانش آموز در طول سال تحصیلی در مدارس دولتی و وابسته به آژانس امداد رسانی "اونروا  مشغول به تحصیل هستند.

بخش ساخت و ساز:
"اسرائیل" طی سال گذشته واردات مصالح ساختمانی را محدود کرد که این امر علاوه بر بی توجهی بسیاری از دولت ها نسبت به تعهدات خود در کنفرانس کشورهای کمک کننده مالی به بازسازی باریکه غزه که در قاهره برگزار شده بود یکی ازدلایل شکست روند بازسازی به شمار می رفت.

40 درصد خانه هایی که در خلال تجاوز سال 2014 به طور کامل نابود شده اند هنوز بازسازی نشده اند.
هزاران خانواده هنوز در خانه های اجاره ای زندگی می کنند که برای این خانواده ها مناسب نیستند.
5500 منزل غیرقابل سکونت هستند.

40 مسجد هنوز ویران اند.

بخش انرژی

 "اسرائیل" مسئول اصلی بروز بحران نوار غزه می باشد؛ زیرا نیروگاه این منطقه طی تجاوزات "اسرائیل" هدف قرار گرفت، جدای از آن "اسرائیل" حاضر به تجهیز ایستگاه به گاز به جای مازوت گران قیمت نیست و از پهلوگیری کشتی مجهز به تولید برق در سواحل غزه به منظور تأمین کمبود انرژی
جلوگیری می کند.
در همین راستا، محاصره دریایی باریکه غزه از سوی اسرائیل مانع از بهره برداری از میدان گازی کشف شده در زمان "یاسر عرفات" رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین می شود.
قطع روزانه برق از 12 تا 20 ساعت.
کسری قدرت برق 270 مگاوات است.
از سال 2010میلادی 29 نفر از جمله 23 کودک، به علت استفاده از شمع و وسایل غیر ایمن برای روشنایی فوت کرده اند.
بخش کشاورزی
اشغالگران صهیونیست با هدف قرار دادن زمین های کشاورزی واقع در مرزها با مواد سمی، سبب آسیب رساندن به محصولات کشاورزی می شود.
مردم باریکه غزه با کمبود 27 درصدی گوشت حیوانی و ماهی مواجه هستند.
6 مایل منطقه ماهیگیری مجاز وجود دارد (گاهی اوقات تا 9 مایل برای یک دوره مشخص می رسد).
ماهیگیران همچنان با تیراندازی، دستگیری و تخریب قایق ها و تجهیزات ماهیگیری روبرو هستند.
بحران برق بر میزان آب اختصاص یافته به آبیاری تأثیر گذاشته است و به 50-60٪ رسیده است.
بحران برق منجر به عدم آبیاری کامل کشتزارها شده و همین مساله بر کیفیت محصول تأثیر منفی داشته است.
قیمت مواد خوراکی به سبب هزینه های بخش تولید افزایش یافته است.

بخش گذرگاه ها

اسرائیل به طور کامل بر روی گذرگاه های غزه نظارت می کند و تعیین می کند که در نهایت کدام گذرگاه ها باز و کدام گذرگاه ها بسته باشند و به طورکامل بر ورود کالاها و و ملزومات صنعتی و تجاری به غزه نظارت می کند و همچنین فهرست طولانی از ورود کالاهای ممنوع به غزه را با بهانه های واهی لیست کرده است و تقریبا به طور کامل از سفر از طریق گذرگاه بیت هانون ممانعت به عمل آورد که این امر یکی مهم ترین شاخص های محاصره "اسرائیلی" به شمار می رود.

ادامه بسته ماندن تمام گذرگاه های تجاری نوار غزه به استثنای گذرگاه کرم ابو سالم (که به طور جزئی بازمی باشد) و گذرگاه بیت حانون/ایرز که آن هم به طور جزئی باز می باشد.

ممنوعیت ورود 400 صنف کالا از طریق گذرگاه ها، که عمدتا مواد خام و مصالح ساختمانی می باشند.
ایجاد محدودیت برای سفر مسافران بیمار و بازرگانان و ادامه بازداشت های مسافرین ازطریق گذرگاه .

هزاران فلسطینی از سفر از طریق گذرگاه ایرز به دلایل امنیتی منع می شوند.
کمیته مبارزه با محاصره نوار غزه در این گزارش تاکید کرد که محاصره تحمیل شده بر نوار غزه توسط اسرائیل از سال 2006، "مجازات جمعی محسوب شده که در تضاد با اصول و مبانی حقوق بین الملل و کنوانسیون چهارم ژنو و اعلامیه جهانی حقوق بشر و نقض آشکار تمام کنوانسیون های بین المللی است."
این کمیته همچنین تاکید کرد که "اسرائیل، به عنوان یک رژیم اشغالگر، مسئول بدتر شدن وضعیت انسانی و ملزم به فراهم کردن ملزومات آسایش زندگی مردم تحت اشغال است و نه بالعکس."
این گزارش توصیه کرد که در کنار حل مشکلات و بحران های نوار غزه صندوقی برای کمک به مردم و دولت فلسطین تشکیل گردد.
این کمیته توصیه کرد که پروژهایی فوری برای جذب حداکثر تعداد کارگران بیکار از طریق دعوت از سرمایه گذاران برای کار در غزه به اجرا درآید.
این کمیته از دولت فلسطین درخواست کرد که برای بازگرداندن پویایی به تمامی بخش ها و پایان دادن به تأثیرات اختلافات و رویایی با آثار محاصره با تلاش جوامع فلسطینی عربی و بین المللی برنامه ی جامعی وضع کند که اشغالگر برای پایان دادن و رفع کامل محاصره از سوی جوامع بین المللی تحت فشار قرار گیرد.

این گزارش همچنین بر لغو کامل محاصره نوار غزه و بازگشایی همه گذرگاه ها و ایجاد گذرگاهی امن که غزه را به کرانه باختری متصل می کند و تسهیل رفت و آمد افراد از طریق آن ، تاکید کرد.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018