صفحه-اصلى/گزارش

43 وتوی آمریکا در خدمت اسرائیل

مرکز اطلاع رسانی فلسطین

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه، برای 43 امین بار از حق وتوی خود به نفع اسرائیل استفاده کرد و پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مصر به شورای امنیت سازمان ملل در مخالفت با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت "اسرائیل" و انتقال سفارت این کشور به این شهر را وتو کرد.

بنابر درخواست مصر جلسه ویژه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه تصمیم ترامپ تشکیل شد و 14 کشور در آن شرکت داشتند که تنها واشنگتن آن را رد کرد.

تاریخچه «وتو» که ایالات متحده به نفع اسرائیل و بر ضد مسئله فلسطین به کار برده است به شرح زیر است:

در سال 1973

26ژوئیه: ایالات متحده پیش نویس قطعنامه ارائه شده توسط هند، اندونزی، پاناما، پرو، سودان، یوگسلاوی و گینه را که بر حق فلسطینی ها صحه گذاشته و خواستار عقب نشینی اسرائیل از سرزمین های اشغالی عربی شده بودند، وتو کرد.

در سال 1976

25ژانویه :واشنگتن از حق وتو برای جلوگیری از تصویب پیش نویس قطعنامه ای که توسط پاکستان، پاناما، تانزانیا و رومانی ارائه گردید که در آن تعیین سرنوشت و تشکیل یک کشور مستقل مطابق با منشور سازمان ملل متحد را حق ملت فلسطین دانسته و بر لزوم خروج اسرائیل از سرزمین های اشغالی 1967 تأکید کرده و اسکان یهودیان در سرزمین های اشغالی را محکوم می کند، استفاده کرد.

25 مارس: ایالات متحده قطعنامه پیشنهادی توسط گروهی از کشورهای جهان سوم را وتو کرد. آنها  از "اسرائیل" خواسته بودند که از هر گونه اقدامی علیه عرب های ساکن مناطق اشغالی دست بکشد.

29 ژوئن: ایالات متحده از حق وتوی خود علیه قطعنامه ای که از سوی گویان، پاکستان، پاناما و تانزانیا پیشنهاد شده بود و در آن بر حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خویش و بازگشت به وطن و نیز حق استقلال و حاکمیت آنان تاکید شده بود، استفاده کرد.

در سال 1980

30 آوریل: آمریکا پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی تونس را مبنی بر تأکید به حق مردم فلسطین در برخورداری از حقوق قانونی خود وتو کرد.

در سال 1982

ایالات متحده 7 بار از وتو استفاده کرد:

20ژانویه: ایالات متحده پیش نویس قطعنامه ای را که در آن بر اعمال تحریم ها علیه اسرائیل به خاطر اشغال ارتفاعات جولان سوریه تأکید شده بود، وتو کرد.

25 فوریه: ایالات متحده پیش نویس قطعنامه پیشنهادی اردن را که در آن از مقامات محلی در فلسطین خواسته بود به وظایف خود عمل کرده و تمام اقدامات و تدابیر در حال اجرا در کرانه باختری را لغو کنند، وتو کرد.

2 آوریل: آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را که در آن اسرائیل به خاطر قتل شهردار نابلس، باسم الشاکا، محکوم شده بود، وتو کرد.

20 آوریل: ایالات متحده از حق وتو بر ضد طرح پیشنهادی عربی در محکومیت حمله به مسجد الاقصی استفاده کرد.

9ژوئن: وتوی پیش نویس قطعنامه اسپانیا در زمینه محکومیت حمله اسرائیل به لبنان.

25 ژوئن: آمریکا پیش نویس قطعنامه فرانسه در شورای امنیت در مورد حمله اسرائیل به لبنان را وتو کرد.

6اوت: ایالات متحده مانع از صدور قطعنامه ای مبنی بر محکوم کردن اسرائیل برای سیاست های خصمانه در خاورمیانه، به ویژه در لبنان شد.

سال 1983

15فوریه : ایالات متحده به قطعنامه ای که کشتار در اردوگاه های پناهندگان فلسطینی در صبرا و شتیلا در لبنان را محکوم می کرد، رای مخالف داد.

در سال 1984

6 سپتامبر: ایالات متحده از وتو علیه تصویب قطعنامه ای که در آن بر اجرای مقررات کنوانسیون چهارم ژنو 1949 در سرزمین های اشغالی تأکید می کرد، استفاده نمود.

در سال 1985

12مارس: ایالات متحده  از وتو علیه پیش نویس قطعنامه لبنانی مبنی بر محکوم کردن اقدامات اسرائیل در جنوب لبنان استفاده نمود.

13 سپتامبر: واشنگتن برای جلوگیری از تصویب پیش نویس قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل که اقدامات سرکوبگرانه اسرائیل علیه فلسطینی ها را محکوم می کرد، از حق وتو استفاده کرد.

در سال 1986

17 ژانویه : ایالت متحده آمریکا با وتو مانع تصویب پیش نویس قطعنامه ای در شورای امنیت شد که در آن از اسرائیل خواسته شده بود نیروهای خود را از لبنان خارج کند.

30 ژانویه:  استفاده از وتو بر علیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر محکوم کردن هتک حرمت مسجد الاقصی و رد ادعاهای اسرائیل مبنی بر اینکه قدس را پایتخت خود می داند.

7فوریه: ایالات متحده در شورای امنیت با استفاده از وتو مانع از تصویب قطعنامه ای شد که اسرائیل را به خاطر ربودن هواپیمای مسافربری لیبی محکوم می کرد.

در سال 1987

20فوریه : ایالات متحده قطعنامه ای را که در آن سیاست "مشت آهنین" و سیاست شکستن استخوان کودکان پرتاب کننده سنگ در انتفاضه اول فلسطین محکوم شده بود، وتو کرد.

در سال 1988

18 ژانویه: واشنگتن از وتوی قطعنامه شورای امنیت که حملات اسرائیل به جنوب لبنان را محکوم و از آن می خواست تجاوز به خاک لبنان و اقدام علیه غیر نظامیان را متوقف سازد، استفاده کرد.

1فوریه: ایالات متحده پیشنهاد شورای امنیت مبنی بر جلوگیری از اقدامات انتقام جویانه اسرائیل علیه فلسطینی ها در سرزمین های اشغالی را وتو کرد.

15 آوریل:آمریکا قطعنامه شورای امنیت که اسرائیل را به خاطر استفاده از سیاست مشت آهنین در قبال قیام فلسطینیان در اراضی اشغالی محکوم می کرد، وتو نمود.

10 مه: ایالات متحده قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر محکومیت تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان را وتو کرد.

14دسامبر: ایالات متحده از وتو در برابر تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر محکوم کردن حملات هوایی و زمینی اسرائیل به خاک لبنان استفاده کرد.

در سال 1989

1فوریه: ایالات متحده آمریکا با استفاده از حق وتو تلاش شورای امنیت در زمینه صدور بیانیه ای که در آن شیوه های به کار گرفته شده توسط اسرائیل در سرزمین های اشغالی فلسطین را رد می کرد و آن را به رعایت حقوق غیرنظامیان در زمان جنگ طبق کنوانسیون ژنو دعوت می کرد، ناکام گذاشت.

18 فوریه: وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که اسرائیل را به سبب نقض حقوق بشر در سرزمین های اشغالی عرب محکوم می کرد.

9 ژوئن: ایالات متحده پیش نویس قطعنامه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را به دلیل محکوم کردن اسرائیل به خاطر سیاست های سرکوبگرانه اش در سرزمین های اشغالی وتو کرد.

7نوامبر: ایالات متحده قطعنامه شورای امنیت که در آن اقدامات اسرائیل در سرزمین های اشغالی را محکوم کرده بود، وتو کرد.

در سال 1990

1ژوئن: وتوی پیش نویس قطعنامه شورای امنیت ارائه شده توسط کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که خواستار اعزام هیئتی بین المللی به مناطق اشغالی عربی برای بررسی حقایق موجود در مورد اقدامات سرکوبگرانه اسرائیل شده بودند.

در سال 1995

17 مارس: به سبب استفاده از حق وتو، شورای امنیت نتوانست با صدور قطعنامه ای مانع تخریب 53 دونم زمین، معادل 1000 مترمربع از اراضی فلسطینیان در شرق بیت المقدس به دست اسرائیل گردد.

رویترز

پیتر مورگان

بیل ریچاردسون سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد - 4 مارس 1997 - / واشنگتن مانع صدور قطعنامه ای در زمینه توقف فعالیت های شهرک سازی در قدس اشغالی شد

در سال 1997

4 مارس: واشنگتن با استفاده از حق وتو مانع از صدور قطعنامه ای شد که در آن از اسرائیل خواسته شده است به فعالیت های شهرک سازی خود در شرق قدس اشغالی پایان دهد.

21  مارس: ایالات متحده پیش نویس قطعنامه ای را که در آن ساخت شهرک های یهودی در کوه "ابو غنیم"، در شرق شهر قدس اشغالی محکوم می کرد، وتو کرد.

در سال 2001

27مارس: ایالات متحده از حق وتوی خود برای جلوگیری از صدور قطعنامه شورای امنیت  مبنی بر تشکیل گروهی از ناظران بین المللی برای محافظت از فلسطینیان در کرانه باختری و غزه استفاده کرد.

14 دسامبر: واشنگتن پیش نویس قطعنامه ای که در آن بر عقب نشینی اسرائیل از قلمرو تحت حاکمیت فلسطینیان تاکید شده و تعرض به غیرنظامیان محکوم شده بود، وتو کرد.

سال 2002

20 دسامبر: واشنگتن با استفاده از حق وتو، پیش نویس قطعنامه ارائه شده توسط سوریه را که قتل چند تن از کارکنان سازمان ملل توسط نیروهای اسرائیلی و همچنین تخریب عمدی یک انبار متعلق به برنامه جهانی غذا در سرزمین های اشغالی فلسطین در پایان ماه نوامبر را محکوم می کرد، ناکارآمد ساخت.

در سال 2003

14ژوئیه : آمریکا از حق وتو علیه قطعنامه ای که خواستار برچیده شدن دیوار حائل که توسط اسرائیل بنا می شود و با آن زمین ها قطعه قطعه و راه های ارتباطی تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان  قطع و زمین های شهروندان فلسطینی غصب می شود، استفاده کرد.

16 ژوئیه: ایالات متحده از وتو علیه پیش نویس قطعنامه ای که در آن خواسته شده است از یاسر عرفات، رئیس تشکیلات فلسطین، پس از تصمیم پارلمان اسرائیل به حذف او حراست شود، استفاده کرد.

در سال 2004

25  مارس: ایالات متحده مانع تصویب پیش نویس قطعنامه ای شد که در آن اسرائیل به سبب ترور شیخ احمد یاسین، بنیانگذار حماس محکوم می شد.

5 اکتبر: واشنگتن قطعنامه پیشنهادی که در آن از اسرائیل خواسته شده است تجاوز خود به شمال نوار غزه را متوقف و از منطقه خارج شود، وتو کرد.

در سال 2006

13ژوئیه: به سبب وتوی آمریکا شورای امنیت نتوانست قطعنامه ای را صادر کند که در آن خواستار آزادی سرباز اسرائیلی اسیر در دست گروه های مبارز فلسطینی در ازای آزادی اسرای فلسطینی در زندان های اسرائیل و پایان دادن به محاصره و حمله اسرائیل به نوار غزه شده بود.

2014

31دسامبر : با وجودی که واشنگتن نیازی به استفاده از حق وتو نداشت، چون فلسطین  موفق به کسب 9 رأی برای پذیرش طرح فلسطینی در زمینه پایان دادن به اشغالگری نشد، اما با این وجود از این حق استفاده کرد.

2017

18 دسامبر: آخرین وتو آمریکا در برابر آرمان فلسطین بود که این کشور از وتو در برابر  پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مصر که در آن با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت "اسرائیل" و انتقال سفارت این کشور به این شهر مخالفت می کند و از سوی 14 عضو از مجموع 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل مورد موافقت قرار گرفت، استفاده کرد.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018