صفحه-اصلى/گزارش

شمار شهدای انتفاضه قدس به 285 نفر رسید / ابراهیم مطر آخرین شهید است

غزه ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

آمار کلی شهدای انتفاضه قدس از آغاز تا امروز دوشنبه به 285 نفر رسید که این افراد به ضرب گلوله نظامیان رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف کرانه باختری،  قدس اشغالی و باریکه غزه به شهادت رسیده اند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، بررسی آماری مرکز مطالعات فلسطینی و صهیونیستی "القدس" نشان می دهد که پس از شهادت "ابراهیم محمود مطر" (25 ساله) از اهالی شهرک جبل المکبر در قدس اشغالی که پس از اجرای عملیات مقاومتی با استفاده از سلاح سرد و زخمی کردن دو نظامی ارتش صهیونیستی در نزدیکی باب الاسباط به شهادت رسید، تعداد شهدای انتفاضه قدس از ماه اکتبر سال 2015 تاکنون به 285 نفر رسیده است.

بر اساس این گزارش، 15 نفر از این شهدا از آغاز سال جاری میلادی به شهادت رسیده اند که 4 نفر از آنها اهل نوار غزه بودند.

این گزارش همچنین نشان می دهد که استان الخلیل در کرانه باختری بیشترین تعداد شهدا را به خود اختصاص داده است و آمار شهدای آن از اول انتفاضه تاکنون به 79 نفر رسیده است و پس از آن قدس اشغالی با 63 شهید، رام الله با 26، جنین با 22، نابلس با 20، بیت لحم با 18، طولكرم با 6، سلفیت و قلقیلیه با 4 و اراضی اشغالی سال 1948 با 3 شهید در رده های بعدی قرار دارند و چند شهید نیز از اتباع دیگر کشورهای عربی هستند و در عین حال، 38 نفر از ساکنان باریکه غزه نیز در جریان این انتفاضه به شهادت رسیده اند.

در بررسی وضعیت سنی شهدای انتفاضه مشخص می شود که در جریان این انتفاضه 79 کودک (دختر و پسر) زیر 18 سال به شهادت رسیده اند که 29 درصد از کل شهدای انتفاضه را تشکیل می دهند و کوچک ترین آنها "رمضان محمد ثوابته" (3 ماهه) است که در اثر خفگی ناشی از استنشاق گاز شلیک شده توسط نظامیان رژیم صهیونیستی در شهرک بیت فجار واقع در بیت لحم به شهادت رسید و آخرین کودکی هم که در جریان انتفاضه جان خود را از دست داده است، "خالد بحر" 15 ساله بود که در الخلیل شهید شد.

از سوی دیگر، آمار شهدای زن انتفاضه قدس از آغاز تا 13 ماه مارس جاری به 24 نفر رسیده است که 12 نفر از آنها دختران زیر 18 سال بودند و کوچک ترین آنها هم "رهف حسان" دختر بچه 2 ساله ای بود که در جریان بمباران های رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه به شهادت رسید.

این گزارش همچنین نشان می دهد که 80 درصد از خانواده های شهدای انتفاضه اخبار شهادت فرزندان و عزیزان شان را از طریق رسانه های گروهی دریافت کرده اند و 86 درصد هم از موسساتی که مسئول رسیدگی به امور شهدا هستند، احساس نارضایتی کرده و رسانه های گروهی را به کم توجهی به مساله شهدا متهم نموده اند.

به هنگام بررسی وابستگی حزبی و گروهی شهدای انتفاضه مشخص می شود که همچنان 60 درصد از کل شهدای انتفاضه فاقد هر گونه وابستگی حزبی هستند و از ما بقی شهدا، 23 درصد عضو گروه های فلسطینی و بقیه از طرفداران این گروه ها هستند.

در ادامه این گزارش آمده است که با وجود تحویل اجساد تعدادی از شهدایی که رژیم صهیونیستی اجساد آنها را نزد خود توقیف کرده بود، همچنان اجساد 8 شهید انتفاضه قدس نزد این رژیم نگه داشته شده است که آخرین آنها شهید "ابراهیم مطر" و شهید "باسل اعرج" است.

مرکز مطالعات فلسطینی ـ صهیونیستی "القدس" خاطر نشان کرد که در آمارهای خود اسامی سه شهید به نام های "شادی مطریه" از البیره، شهید "نشأت ملحم" از اراضی اشغالی سال 1948 فلسطین و شهید "خلیل عامر" از استان سلفیت را هم که در آمارهای وزارت بهداشت فلسطین اشاره ای به نام آنها نشده، مد نظر قرار داده است.

این مرکز تاکید کرد که 2 نفر از کل شهدا تابعیت عربی دارند که اسامی آنها "کامل حسن" از اتباع سودان و "سعید عمر" از اتباع اردن است

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018