صفحه-اصلى/فلسطين

به مناسبت 13 امین سالروز شهادت دکتر عبدالعزیز رنتیسی

غزه ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

امروز دوشنبه هفدهم آوریل مصادف با سیزدهمین سالروز ترور دکتر عبدالعزیز عبدالمجید رنتیسی از رهبران و بنیانگذاران جنبش مقاومت اسلامی حماس است. جنگنده های اسرائیلی 13 سال پیش در چنین روزی خودروی این رهبر مبارز را هدف حملات موشکی قرار دادند که در پی این جنایت وی و دو تن از محافظانش به شهادت رسیدند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، دکتر رنتیسی در 23/10/1947 در روستای یبنا واقع در میان عسقلان و یافا واقع در سرزمین های اشغالی 1948 دیده به جهان گشود. خانواده اش پس از اشغال فلسطین در سال 1948 به نوار غزه مهاجرت کرد و در اردوگاه آوارگان خان یونس اقامت کرد. رنتیسی در آن زمان 6 ماهه بود.
وی در مدارس آژانس امداد رسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی "آنروا" به تحصیل پرداخت. وی به خاطر مشکلات اقتصادی خانواده اش مجبور شد کار کند تا بتواند در تامین هزینه های زندگی به آنها کمک کند. 
دکتر رنتیسی مقطع دبیرستان را در سال 1965 به اتمام رساند و در سال 1972 از دانشگاه  علوم پزشکی اسکندریه مصر فارغ التحصیل شد، بعدها موفق به اخذ مدرک فوق تخصص اطفال گردید. او در سال 1976 در بیمارستان ناصر (مرکز درمانی خان یونس) به طبابت پرداخت.
رنتیسی متاهل و صاحب 6 فرزند (دو فرزند پسر و 4 فرزند دختر) بود، وی در هیات مدیریه مجمع اسلامی و انجمن پزشکی عربی نوار غزه و هلال احمر باریکه غزه عضویت داشت. 
وی از بدو تاسیس دانشگاه اسلامی غزه در سال 1978 به عنوان استاد در رشته های ژنتیک و میکروبیولوژی به تدریس پرداخت.
وی در سال 1983 به خاطر خودداری از پرداخت مالیات به اسرائیل بازداشت شد. وی یک بار دیگر در تاریخ 5/1/1988 به مدت 21 روز اسیر شد.
وی در سال 1987 به همراه 7 تن دیگر جنبش مقاومت اسلامی حماس را در نوار غزه پی ریزی کرد.
وی در تاریخ 4/2/1988 به خاطر انجام فعالیت های ضد صهیونیستی به مدت دو سال و نیم در زندان های اسرائیل به اسارت درآمد و در تاریخ 4/9/1990 از زندان آزاد شد و بار دیگر در تاریخ 14/12/1990 اسیر شد و به مدت یک سال در بازداشت موقت ماند.
دشمن صهیونیستی در تاریخ 17/12/1992 دکتر رنتیسی و 17 نفر دیگر از فعالان و اعضای جنبش های مقاومت اسلامی حماس و جهاد اسلامی را به مرج الزهور واقع در جنوب لبنان تبعید کرد. دکتر رنتیسی پس از تبعید به عنوان سخنگوی رسمی تبعید شدگان نقش آفرینی کرد. تبعید شدگان در اردوگاه العوده مرج الزهور به فعالیت های مبارزاتی خود ادامه دادند و رژیم صهیونیستی را مجبور به بازگرداندن آنان به سرزمین شان کردند.
اشغالگران صهیونیست دکتر رنتیسی را به محض بازگشت از تبعیدگاه مرج الزهور اسیر کردند و دادگاه نظامی اسرائیلی او را به حبس محکوم کرد که تا اوائل سال 1997 در زندان محبوس شد.
دکتر رنتیسی نخستین رهبر حماس بود که پس از شکل گیری انتفاضه نخست فلسطین در نهم دسامبر سال 1987 به اسارت دشمن صهیونیستی درآمد. وی پس از آزادی از زندان اسرائیلی بار دیگر به فعالیت های خود در کادر رهبری حماس ادامه داد. او با تمام توان و قدرت به دفاع از اصول و آرمان های ملی فلسطین و مواضع جاویدان این جنبش برخاست و این فعالیت ها و اقدامات و پویش ها به مذاق تشکیلات خودگردان خوش نیامد، لذا دست به بازداشت او زد، حال آنکه وی به تازگی از زندان اسرائیلی آزاد شده بود. این اقدام در تاریخ 10/4/1998 صورت گرفت. تشکیلات خودگردان فلسطین این اقدام را بنا به درخواست اسرائیل انجام داد. 
دکتر رنتیسی در دوران اسارتش در زندان اسرائیلی موفق به حفظ کامل قرآن مجید شد. این اقدام زمانی صورت گرفت که وی به همراه شیخ احمد یاسین از بنیانگذاران حماس در یک سلول انفرادی به حبس کشیده بود. زنده یاد چندین چکامه در مورد مهر میهن و ملت فلسطین در ژرفای وجودش سروده است. وی همچنین مقاله های سیاسی به رشته تحریر در می آورد که ده ها مجله و روزنامه آنها را منتشر کرده است.
وی حتی یک بار از یک اقدام تروریستی اسرائیلی جان سالم به در برد؛ به نحوی که در دهم ماه ژوئن بالگردهای اسرائیلی خودروی او را هدف حمله قرار دادند که در پی این جنایت یکی از محافظانش و تعدادی از عابران پیاده از جمله یک دختر خردسال به شهادت رسید، ولی به دکتر رنتیسی آسیبی وارد نشد.
در بیست و چهارم ماه مارس سال 2004 در حالی که فقط دو روز از شهادت شیخ احمد یاسین گذشته بود، دکتر رنتیسی به عنوان رهبر حماس در نوار غزه انتخاب گردید. 

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018