صفحه-اصلى/فلسطين

خشم گسترده محافل فلسطینی، عربی و اسلامی از اظهارات جبریل رجوب

غزه ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

اظهارات جبریل رجوب از رهبرهبران جنبش فتح و عضو کمیته مرکزی این جنبش درباره چشم پوشی از دیوار اسلامی "براق"، خشم گسترده افکار عمومی و محافل فلسطینی، عربی و اسلامی را در برداشت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، جنبش مقاومت اسلامی "حماس" اظهارات جبریل رجوب عضو کمیته مرکزی جنبش فتح درباره حق یهودیان در دیوار براق را "جنایت ملی" توصیف کرد که نوعی توهین به ملت فلسطین و مقدسات آن به شمار می رود.

حازم قاسم سخنگوی حماس خاطر نشان کرد که «این اظهارات پیام آشکاری به دشمن صهیونیستی درباره چشم پوشی رسمی از یکی از اصول مقدس و ملی و تاریخی به امید دریافت امتیازات کوچک و بی ارزش است.»

وی افزود:«اظهارات رجوب نشانگر حجم تنزل ملی و اخلاقی برخی رهبران جنبش فتح پس از کودتای آن علیه پروژه ملی است» و بر تداوم حرکت این جنبش در مسیر نابودی مساله فلسطین و چشم پوشی از اصول ملی و دینی آن مهر تایید می زند.

قاسم با اشاره به اینکه رهبران فتح با این اظهارات سعی در معرفی خود به جامعه صهیونیستی به عنوان "کبوتران صلح" به قیمت نابودی آرمان و وطن فلسطین را دارند، تصریح کرد که اظهارات رجوب به نوعی تحقیر مبارزات ملت فلسطین و رشادت های بزرگ آن است و جنبش فتح باید موضع خود را در قبال این اظهارات "غیرملی" که در دوره اخیر نمونه های متعددی از آنها را از زبان رهبران این جنبش شنیده ایم، تشریح کند.

وی از گروه های فلسطینی هم خواست که در راستای عمل به مسئولیت های خود، جلوی افرادی را که خیال امتیازدهی و کوتاهی از اصول و مبانی مساله فلسطین به سرشان زده است، بگیرند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم به نوبه خود اظهارات جبریل رجوب درباره دیوار براق را خطرناک توصیف کرد که زمینه به رسمیت شناختن "یهودیت کشور اسرائیل" را فراهم می کند.

داود شهاب مدیر دفتر رسانه ای جهاد اسلامی طی یادداشتی بر روی صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی "فیسبوک" تصریح کرد که "مغز متفکر" (امنیتی و سیاسی) هیات مذاکره کننده تیم اسلو مقدسات را نادیده می گیرد و این نشان می دهد که از نظر آنها همه چیز قابل مذاکره است و این فاجعه بار است.

شهاب با تاکید بر اینکه اظهارات رجوب به نوعی اصول فلسطینیان را زیر پا گذاشته است، از گروه های فلسطینی خواست به مسئولیت های خود عمل کرده و جلوی کسانی را که فکر امتیازدهی و چشم پوشی از مساله فلسطین را در سر دارند، بگیرند.

از سوی دیگر، فایز ابو شماله نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی نیز تصریح کرد که این امتیازدهی مفت و مجانی و چشم پوشی از اصول ملی به منظور از سرگیری مذاکره برای مذاکره و تقدیم همه آن چیزهایی است که رژیم صهیونیستی در خواب می دید.

وی در گفتگو با پایگاه خبری "عربی 21" اظهار داشت که «آنچه چند سال قبل برای اسرائیل یک رویا بود، امروز به واقعیت پیوسته است.» ابو شماله خاطر نشان ساخت که «طرف فلسطینی (تشکیلات خودگردان) در پی مذاکرات له له می زند و اسرائیل ناز می کند و رابطه با کشورهای عربی و تحقق راه حل منطقه ای تحت حمایت آمریکا را ترجیح می دهد.»

در همین راستا، "محمود مرداوی" اسیر آزاده فلسطینی هم خطاب به رجوب گفت:« ابا رامی (رجوب) تو چطور می توانی در یک کنفرانس مطبوعاتی و نه در جریان مذاکرات، بخشی از خاک فلسطین به نام "دیوار براق" را که جایگاه مقدسی دارد و در محله مغاربه قدس واقع شده است، واگذار کنی؟ تو به نمایندگی از کی این کار را می کنی؟ و چه کسی چنین اختیاری به تو داده است؟»

وی افزود حتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مشاوران وی نیز دیوار براق را جزء اراضی مورد اختلاف میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی دانستند که هنوز بخشی از اراضی تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین است، اما صدافسوس که حقوق ملت فلسطین بدون هر گونه قاعده و قانونی به حراج گذاشته شده است.

یاسر سعاتره از نویسندگان برجسته فلسطینی هم در صفحه فیسبوک خود به این مساله واکنش نشان داد و تاکید کرد که «جبریل رجوب معتقد است که دیوار براق باید تحت حاکمیت یهودیان باقی بماند و مسجد الاقصی و صحن های آن در دست فلسطینیان باشد. این یک رسوایی است، اما از کسی که گذشته اش برای همه آشکار است، انتظار چنین کاری هم می رود.»

کاربران شبکه های اجتماعی هم واکنش گسترده ای به این موضع رجوب نشان داده و با عباراتی مانند «از کیسه خلیفه می بخشی»، «وطن فروشان برای بیعت با رژیم صهیونیستی با هم مسابقه می دهند» و «جبریل رجوب مزدور پست صهیونیستی است» و «قدس متعلق به مسلمانان و مسیحیان است»

گفتنی است که جبریل رجوب عضو کمیته مرکزی جنبش فتح دیروز شنبه پیشنهاد داده بود که دیوار براق که صهیونیست ها از آن با عنوان "دیوار ندبه" یاد می کنند و آنرا مکان مقدس متعلق به خود می دانند، به طرف صهیونیستی واگذار شود. رجوب در گفتگو با شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی پیشنهاد داده است که اماکن مقدس (قدس) تقسیم شوند و دیوار براق به صهیونیست ها واگذار شود و مسجد الاقصی سهم فلسطینیان باشد.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018