صفحه-اصلى/فلسطين

دلیل احضار عباس در جریان سفرش به چین چه بود؟

قدس اشغالی _ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با وجود گذشت 6 روز از آغاز حوادث و تحولات مسجد مبارک الاقصی و تلاش رژیم صهیونیستی برای تحمیل واقعیت های موجود از طریق نصب گیت های الکترونیکی برای ورود نمازگزاران مسلمان به مسجد الاقصی، سیاست سکوت در پیش گرفته بود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، آنچه باعث ناامیدی بیشتر نسبت به این سکوت می شد، این بود که محمود عباس در جریان سفرش به چین بیش از 30 دقیقه سخنرانی کرد، اما هیچ اشاره ای به حوادث قدس که به خبر اول تمامی شبکه های تلویزیونی جهان عرب و دیگر نقاط جهان تبدیل شده است، نکرد؛ چرا که این مساله عقل و قلب عباس را به خودش مشغول نکرده است، بلکه وی تنها به فکر جلب رضایت نتانیاهو و دیدار با او در راستای از سر گیری مذاکرات سازشی است که از آن چیزی به جز امتیازدهی های متوالی باقی نمانده است.

اما در این میان، یکی از همراهان عباس در سفر چین همه را غافلگیر کرد و اعلام نمود که «عباس لحظاتی بعد به خاطر حوادث قدس به فلسطین باز خواهد گشت» و به عبارت دیگر، «عباس سفر خارجی خود را به خاطر پیگیری تحولات قدس ناتمام خواهد گذاشت.» اگر این حرف وی درست باشد، سوالی که باید مطرح کرد این است که چرا اصلا عباس روز دوشنبه گذشته به چین سفر کرد و قدس را در اوج تحولات و درگیری ها ترک کرد؟

اهمیت این سفر در مقابل حوادث و درگیری های خشمی که در قدس جریان دارد، چیست؟ و این در حالی است که رژیم صهیونیستی به بهانه های امنیتی واهی سعی در تحمیل واقعیت های موجود را دارد و تحرکات فلسطینیان شدت گرفته است و آنها روز جمعه آینده را روز خشم و بسیج عمومی در سراسر اراضی فلسطینی و خارج از آن اعلام کرده اند.

پس از آنکه چشم رژیم صهیونیستی و جهانیان متوجه جمعه آینده شد و فراخوان ها و هشدارهای متعددی از سوی طرف های عربی درباره وخامت اوضاع قدس اعلام شد و عملا کنترل امور از دست این رژیم خارج شد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی همزمان با اعلام بازگشت عباس به اراضی فلسطینی، به فکر بررسی اهمیت وجود گیت های الکترونیک در قدس افتاد.

 فایز ابو شماله تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطین درباره دلایل بازگشت عباس و به عبارت دقیق‌تر "احضار عباس" توسط رژیم صهیونیستی به اراضی فلسطینی به خاطر ترس از وخامت اوضاع و رسیدن آن به نقطه غیرقابل بازگشت می گوید که این احضار به نفع رژیم صهیونیستی و اقدامی در راستای اجرای برنامه های آن است و به دلایل زیر صورت گرفت:

نخست؛ عباس احساس می کند که سلطه خود بر اهالی قدس را از دست داده است و زیر پای وی خالی شده است؛ به ویژه که قدس رهبری میدانی در دوره جدید را در دست گرفته و به مرجع سیاسی تبدیل شده و مدیریت درگیری ها را در دست گرفته است و این، قدس است که تصمیم می گیرد آیا مردم از گیت های الکترونیکی وارد مسجد الاقصی شوند یا از این کار خودداری کنند و در واقع، با این کار نقش مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین نادیده گرفته شده است.

دوم؛ ترس از گسترش درگیری ها به کرانه باختری و تشدید حوادث و تحولات قدس که می تواند زمینه ساز شکل گیری رهبری جایگزین عباس شود؛ به ویژه که کرانه باختری اعتماد خود به عباس را از  دست داده است و فضا برای این مساله مهیاست؛ لذا، عباس از ترس از دست رفتن تاج و تخت خود که با حوادث قدس به لرزه افتاده است، به اراضی فلسطینی باز می گردد.

سوم؛ فراخوانی عباس از ترس تشدید اوضاع و از کنترل خارج شدن آن؛ به ویژه در روز جمعه صورت می گیرد و در نتیجه نتانیاهو به این مساله چشم دوخته است که عباس بتواند اوضاع کرانه باختری را کنترل کند.

چهارم؛ نتانیاهو به دنبال راهی برای برون رفت از بحران کنونی و آرام سازی اوضاع یا حداقل کاهش شدت اوضاع کنونی است و تنها کسی که به ویژه در کرانه باختری می تواند از عهده این کار برآید، محمود عباس و سرویس های امنیتی وی هستند. لذا، بازگشت عباس به اراضی فلسطینی به منزله قایق نجاتی برای نتانیاهوست تا اوضاع از کنترل خارج نشود.

اما، آیا عباس می تواند با خیزش مردمی فلسطینیان علیه رژیم صهیونیستی مقابله کند؟

ابو شماله در پاسخ به این سوال اعلام می کند که «اکنون دیگر اوضاع از آن حد خارج شده است که عباس بتواند آنرا کنترل کند و سرویس های امنیتی رژیم صهیونیستی بر این باورند که درگیری های کرانه باختری و قدس به یک چالش جدی تبدیل شده اند و واقعیت های جدیدی را ایجاد کرده اند.

وی تصریح می کند که «عباس تلاش خواهد کرد با کمک سرویس های امنیتی خود با تظاهرات های فلسطینیان در مسجد الاقصی و شعارهای آنها علیه خود (عباس) و در حمایت از مقاومت فلسطین مقابله کند؛ به ویژه که کار به جایی رسیده است که طرفداران عباس از سوی اهالی قدس بیرون رانده می شوند.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطین خاطر نشان کرد که تمامی این مسائل نشان می دهد که ملت فلسطین رهبری دوره جدید را در دست گرفته اند و می توانند تحولاتی را در عرصه میدانی ایجاد کنند.

فلسطینی ها پس از نصب گیت های الکترونیکی به منظور ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی، در قدس اشغالی و در داخل اراضی اشغالی سال 1948 فلسطین و نیز در مقابل دروازه های این مسجد تظاهرات می کنند و حاضر به عبور از این گیت ها نیستند.

در مقابل، نظامیان صهیونیست نیز تدابیر امنیتی خود در اطراف مسجد الاقصی را شدت بخشیده و مانع از ورود خودروها به این منطقه می شوند. در همین حال، گروه های ملی و مردمی فلسطین خواستار این شده اند که روز جمعه آینده به روز خشم فلسطینیان در حمایت از مسجد الاقصی تبدیل شود.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018