صفحه-اصلى/فلسطين

سرنوشت تلخ کودکان فلسطینی ساکن غزه در نتیجه بحران های متعدد این منطقه

غزه _ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

مرکز حقوق بشری "میزان" اعلام کرد که "محمد احمد سالم سایس" کودک 5 ساله فلسطینی ساکن محله زیتون در شرق شهر غزه بامداد روز شنبه 29/7/2017 در نتیجه نفوذ نوعی باکتری به مغزش جان خود را از دست داد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، بر اساس گزارش پزشکی بیمارستان کودکان "الدره" در شهر غزه، این کودک فلسطینی با ویروس ناشناخته ای مسموم شده بود و علاوه بر این، به بیماری شیگلوز یا اسهال خونی باسیلی که باعث شکل گیری ویروسی کشنده و از بین رفتن مغز فرد می شود، جان خود را از دست داد. این حادثه یک روز پس از آن اتفاق افتاد که وی همراه خانواده اش در سواحل شیخ عجلین دریای مدیترانه در غرب شهر غزه به شنا پرداخت.

بحران برق و گرما

پدر این کودک فلسطینی در گفتگو با یکی از پژوهشگران مرکز میزان خاطر نشان کرد که با تداوم قطع جریان برق و گرمای شدید هوا در تابستان و فشارهای پسران و دخترانم برای رفتن به ساحل دریای مدیترانه در غزه، تصمیم گرفتیم که به همراه برادران و نزدیکانم به سواحل منطقه شیخ عجلین در غرب غزه برویم.

وی افزود در جریان این حضور در ساحل دریا، کودکان اکثر وقت شان را مشغول شنا و بازی در ساحل دریا بودند تا اینکه تصمیم به بازگشت به خانه گرفتیم.

حوالی ساعت 2 بامداد فردای آن روز؛ یعنی پنجشنبه 20/7/2017 و عصر آن روز نشانه های بیماری و کسالت در چهره برخی افراد خانواده و به ویژه پسرم محمد که استفراغ می کرد و تمام طول روز را می خوابید، نمایان گشت.

این پدر فلسطینی در ادامه خاطر نشان می کند که حوالی ساعت 8 صبح جمعه 21 ژوئیه سعی کردم پسرم محمد را از خواب بیدار کنم، اما او جوابی نداد و من خیلی زود او را برداشتم و به بیمارستان الدره در محله تفاح در شرق غزه بردم و اکثر اعضای خانواده هم که در اثر شنا در آب دریا احساس ناراحتی می کردند، همراه من به بیمارستان آمدند.

بر اساس گفته های این مرد، پزشکان آزمایش های متعددی بر روی پسرش که در کما به سر می برد، انجام دادند و از او سی تی اسکن گرفتند و به بخش مراقبت های ویژه منتقل کردند. صبح روز یکشنبه 23 ژوئیه پزشکان محمد را برای دومین سی تی اسکن به بیمارستان رنتیسی منتقل کردند و پس از مشاهده عکس وی اعلام کردند که وی به ویروس خاصی که به مغز نفوذ می کند و باعث مسمومیت می شود، مبتلا شده است. آنها گزارشی درباره وضعیت محمد نوشتند و داروهایی برای او تجویز کرده و تلاش کردند زمینه انتقال فوری وی به خارج برای مداوای او را فراهم کنند.

ممانعت از انتقال به خارج

پدر این کودک فلسطینی تاکید می کند که من برای انتقال محمد به خارج به اداره مربوطه مراجعه کردم و مدارک لازم را ارائه کردم و آنها اعلام کردند که تا یک ساعت دیگر به درخواست من از رام الله پاسخ داده می شود، اما پس از بارها مراجعه طی همان روز، اعلام کردند که هنوز پاسخی به دست آنها نرسیده است.

پدر محمد طی یک هفته به راه های مختلف تلاش کرد کمک هزینه درمان فرزندش در خارج را از وزارت بهداشت فلسطین در رام الله دریافت کند و حتی برخی افراد را هم واسطه قرار داد تا خیلی زود این کمک را دریافت کند و جان فرزندش را نجات دهد، اما موفق به این کار نشد و در نهایت محمد راس ساعت 2 بامداد روز شنبه 29 ژوئیه جان خود را در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان الدره از دست داد.

فجایع انسانی

مرکز میزان تاکید کرد که تداوم بحران های نوار غزه و در راس آنها بحران برق و آثار و تبعات آن مانند آلودگی آب دریا بر حقوق بشر و به ویژه حق آن در زمینه زندگی تاثیر می گذارد.

این مرکز حقوقی خاطر نشان کرد که انتظار می رود افراد بیشتری در نتیجه کوتاهی مراجع بین المللی در عمل به وظایف و نقش خودشان در حمایت از غیرنظامیان و رفع موانع تضمین برخورداری آنها از حقوق اولیه شان که در قوانین داخلی و بین المللی به آنها تصریح شده است، جان خود را از دست بدهند.

مرکز میزان از وزیر بهداشت دولت رامی حمدالله خواست که درباره مسائل مطرح شده در زمینه تاخیر در انتقال این کودک فلسطینی به خارج برای مداوا تحقیق کند و حساب بخش های حیاتی و اساسی را از درگیری ها و اختلافات سیاسی جدا کند.

وی از نهادهای سازمان ملل و موسسات بین المللی و سازمان ملل خواست که تمامی حمایت های لازم از بخش بهداشت و تمامی بخش های مربوط به خدمات اساسی و نیز بخش های حیاتی مانند برق را که تداوم بحران در آنها می تواند منجر به بروز فجایع انسانی شود، انجام دهند. 

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018