صفحه-اصلى/فلسطين

محکومیت گسترده اظهارات وزیر سابق تشکیلات خودگردان علیه اسرا

رام الله _ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

اظهارات وزیر سابق امور اسرای تشکیلات خودگردان فلسطین که در جریان یک کنفرانس عادی سازی روابط میان تشکیلات رام الله و رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی، اسرای فلسطینی را به "تروریسم" متهم کرده بود، واکنش های خشم احزاب و گروه های فلسطینی و سازمان های حقوقی را به دنبال داشت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، عبد اللطیف قانوع سخنگوی جنبش حماس امروز شنبه در واکنش به سخنان اشرف عجرمی وزیر سابق امور اسرا درباره اسرا و شهدای فلسطینی تصریح کرد که این اظهارات به دور از ارزش ها و اخلاق ملی است.

قانوع طی بیانیه ای کوتاه خاطر نشان کرد که سخنان عجرمی که مدعی شده بود پرداخت حقوق به اسرا باعث تشویق آنها به خشونت می شود، به منزله نادیده گرفتن رشادت های ملت بزرگ فلسطین و اسرای قهرمان و شهدای پاک این ملت و تحریک احساسات انسانی آنها و کاملا همسو با مواضع رژیم صهیونیستی در زمینه جنگ علیه ملت فلسطین است. 

از سوی دیگر، جبهه خلق برای آزادی فلسطین با صدور بیانیه ای در اعتراض به اظهارات "اشرف عجرمی" خواستار محاکمه وی شد و تاکید کرد که چنین دیدارهایی که در راستای عادی سازی روابط صورت می گیرد، با حمایت مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین انجام می شود.

دفتر اطلاع رسانی اسرا هم ضمن محکومیت این اظهارات که توهین به ارزش های ملی فلسطینیان و رشادت های مقاومت اصیل و شهدا و اسرا بود، آنها را غیرمسئولانه و به دور از اصول ملی توصیف کرد و گفت این سخنان همسو با مواضع رژیم صهیونیستی در قبال مقاومت و حقوق اسراست و باعث تشویق این رژیم به تداوم اقدامات ظالمانه و سرکوبگرانه اش علیه ملت و اسرای فلسطینی می شود.

این دفتر خواستار معذرت خواهی عجرمی از ملت و اسرای فلسطینی به خاطر این اظهارات توهین آمیز شد که احساسات ملت فلسطین را جریحه دار کرده است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم اظهارات وزیر سابق امور اسرا در تشکیلات خودگردان فلسطین را محکوم کرد. داود شهاب مسئول دفتر اطلاع رسانی این جنبش خاطر نشان کرد که اظهارات عجرمی نیازمند محاکمه و بازجویی از وی به جلای تعقیب و محاکمه فعالان فلسطینی آزاده و شریفی است که در عرصه های سیاسی و اجتماعی فعالیت می کنند.

وی افزود سخنان عجرمی تلاشی از سوی طرفداران توافق اسلو برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی و گدایی برای به دست آوردن دل این رژیم به منظور تکمیل روند اسلو و توافقات خفت بار ناشی از آن است.

شهاب تاکید کرد که اظهارات وزیر سابق تشکیلات رام الله کاملا همسو با فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی به منظور محاصره گروه های فلسطینی و خدمت به اهداف و نقشه های این رژیم است.

باشگاه حقوقی "اسیر" هم ضمن محکوم کردن این اظهارات، آنها را نشانه خروج از اجماع ملی و مردمی در زمینه مساله اسرا و حقوق آنها دانست و ادعای وی مبنی بر اینکه پرداخت حقوق به اسرا باعث تشویق به اقدامات خشونت بار (منظور عملیات های مقاومتی) می شود را "مغالطه آشکار" توصیف کرد.

وزیر سابق امور اسرای تشکیلات خودگردان فلسطین اخیرا اعلام کرده بود که «وقتی مسئولیت وزارت امور اسرا را بر عهده داشته است، از پرداخت حقوق به خانواده های اسرا خودداری می کرد؛ چرا که (به اعتقاد وی) این کار باعث تشویق به خشونت می شود که من مخالف آن هستم.»

اشرف عجرمی در جریان همایشی که در راستای عادی سازی روابط میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی و به مناسبت 24 امین سالگرد امضای توافقنامه اسلو با مشارکت افسران بازنشسته ارتش صهیونیستی برگزار شد، خاطر نشان کرده بود که جنبش مقاومت اسلامی "حماس" وقتی در انتخابات پارلمانی سال 2006 پیروز شد و دولت را تشکیل داد، قوانینی صادر کرده بود که اجازه پرداخت حقوق بالایی به خانواده های مجریان عملیات های مقاومتی را می داد، اما وقتی من وزیر امور اسرا شدم، به این قانون پایبند نبودم؛ چرا که معتقدم این کار باعث تشویق به خشونت می شود که من مخالف آن هستم.

عجرمی در واکنش به اظهارات "یوسی کوبرواسر" افسر بازنشسته ارتش صهیونیستی درباره مساله پرداحت حقوق به اسرای فلسطینی که به ادعای وی مهمترین مساله مورد بحث در مذاکرات میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین است و این افسر سابق ارتش صهیونیستی ساز و کار پرداخت حقوق به اسرا و خانواده های مجریان عملیات های مقاومتی را تشریح کرد، مدعی شده بود که «اسرائیلی ها نمی دانند که برخی فلسطینی ها خود را تحت اشغال می دانند و از همین رو، جنگ با این رژیم به شیوه مسلحانه را حق خود می دانند.»

وزیر سابق امور اسرا در تشکیلات خودگردان خاطر نشان کرده بود که «پرداخت حقوق به اسرای فلسطینی توسط دولت فلسطین، میراث بر جای مانده از سازمان آزادی بخش فلسطین از زمان تاسیس آن در خارج است و از همین رو، من نمی توانستم جلوی این کار را بگیرم.»

وی تاکید کرده بود که مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین از زمان امضای توافق اسلو، روش خود را تغییر داده و تصمیم به مبارزه با آنچه که از آن به عنوان "اقدامات خشونت آمیز" یاد کرد (منظور عملیات های مقاومتی) گرفته اند؛ چرا که این کار به منافع ملی فلسطینی ضربه می زند. 

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018