صفحه-اصلى/برگزیده رسانه‌هاى ایران

بازی دو سرباخت دولت استرالیا با کارت فلسطین

مرکز اطلاع رسانی فلسطین

دولت "اسکات موریسون" به‌رغم ژست سیاسی جدیدش علیه فلسطین با شکست در انتخابات میان دوره‌ای پارلمانی نه تنها اکثریت را در میان قانونگذاران این کشور از دست داد بلکه با واکنش‌های منفی گسترده داخلی و خارجی دراین زمینه روبه رو شد.
به گزارش ایرنا "موریسون" هفته گذشته در تبعیت کورکورانه از آمریکا گفته بود که درحال بررسی انتقال سفارت استرالیا در اراضی اشغالی از تل‌آویو به بیت‌المقدس است و تا ماه دسامبر سال جاری (آذر) در مورد توافقنامه بین‌المللی برجام نیز تصمیم‌گیری جدیدی ارائه خواهد کرد.
شکست دولت جدید درحالی در انتخابات میان دوره‌ای پارلمان استرالیا بوقوع پیوست که اسکات موریسون صرفا دو ماه پیش با کودتای درون حزبی و کنار زدن مالکوم ترنبول برپست نخست وزیری تکیه زد.
انتخابات میان دوره‌ای پارلمانی درایالت و نتورث که روز یکشنبه برگزار شد، برای دولت موریسون بسیار حیاتی بود زیرا نتایج آن سبب حفظ قدرت اکثریتی حزب لیبرال در پارلمان این کشور می‌شد.
رای دهندگان ناراضی از دولت اسکات موریسون در ایالت عمدتا یهودی نشین ونتورث به نمایندگان رقیب دولت رای دادند تا حزب موریسون در مجلس نمایندگان این کشور از اکثریت بیفتند.
طبق گزارش کمیسیون انتخابات استرالیا "کرین فلپس" کاندیدای مستقل 56 درصد اکثریت آرا را در قبال 46 درصد آرای "دیوید شارما " کاندیدای حزب لیبرال به دست آورد و صندلی ونتورث سیدنی را در پارلمان این کشور به خود اختصاص داد. این اتفاق درحالی رخ داد که اسکات موریسون سه شنبه گذشته و چند روز پیش از شروع انتخابات درایالت با اکثریت یهودی نشین ونتورث میان دوره‌ای پارلمان دو سیاست جدید این کشور علیه ایران و فلسطین را اعلام کرد.
موریسون در تبعیت کورکورانه از آمریکا گفت که درحال بررسی انتقال سفارت استرالیا در اراضی اشغالی از تل‌آویو به بیت‌المقدس است و تا ماه دسامبر سال جاری (آذر) در مورد توافقنامه بین‌المللی برجام نیز تصمیم‌گیری جدیدی ارائه خواهد کرد.
موضع جدید علیه فلسطین بلافاصله با واکنش‌های داخلی و خارجی گسترده‌ای نیز روبه رو شد.گرث اوانس وزیر خارجه اسبق استرالیا انتقال سفارت استرالیا را یک اشتباه بزرگ و برای اعتبار بین‌المللی این کشور "فاجعه‌بار‌"خواند و گفت: این نهایت فرصت‌طلبی است که در آستانه انتخابات داخلی اینگونه اظهارات مطرح شود.
"
جیسیندا آردرن "نخست‌وزیر نیوزیلند نیز مخالفت خود را با این اقدام کانبرا اعلام کرد.نخست‌وزیر نیوزیلند در واکنش به این رویکرد دولت استرالیا گفت که چنین اقدامی به روند صلح در خاورمیانه کمک نخواهد کرد.
درپی این اقدام دولت اندونزی نیز در واکنشی قوی به این کشور هشدار داد که با انتقال سفارت کانبرا از تل‌آویو به بیت‌المقدس، صلح در سرزمین‌های اشغالی تضعیف می‌شود.دولت اندونزی که در سال جاری به اعضای غیردائم شورای امنیت پیوسته و همچنین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان به دولت استرالیا هشدار داد که در صورت انتقال سفارت این کشور در تل‌آویو به بیت‌المقدس، صلح میان فلسطینیان با رژیم اشغالگر قدس تضعیف و نقض شود.
برخی رسانه‌های آسیایی همچنین گزارش دادند که اندونزی احتمالا درصورتی که انتقال سفارت کانبرا اجرایی شود، توافق تجاری خود را با استرالیا را مورد تجدید نظر قرار دهد.
با این وجود، موریسون گفت که کشورش برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارتش آزاد است، اما با این وجود همچنان به راه حل تشکیل دو کشور در سرزمین‌های اشغالی پایبند است.
براساس گزارش رسانه‌های آسیایی علاوه بر اندونزی تاکنون نمایندگان سیاسی بیش از 13 سفارت مقیم استرالیا از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نسبت به تصمیم اعلام شده کانبرا برای انتقال سفارت به طور رسمی اعتراض کرده‌اند.
طبق گزارش شبکه‌ای بی‌سی استرالیا نتیجه انتخابات میان دوره‌ای صرفا بیانگر از دست دادن یک صندلی در پارلمان نیست بلکه با این اتفاق،ائتلاف لیبرال- ملی خدشه‌دار شد و دولت اکثریت خود را در بین نمایندگان ازدست داد که این امر حاکی از آن است که استرالیا یک دوره دیگر بی‌ثباتی سیاسی را تا پیش از انتخابات سراسری در اواسط ماه مه 2019 تجربه می‌کند.
*
دولت "اسکات موریسون" به‌رغم ژست سیاسی جدیدش علیه فلسطین با شکست در انتخابات میان دوره‌ای پارلمانی نه تنها اکثریت را در میان قانونگذاران این کشور از دست داد بلکه با واکنش‌های منفی گسترده داخلی و خارجی دراین زمینه روبه رو شد

منبع : جمهوری اسلامی ، 02/08/1397

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018