صفحه-اصلى/گزارش

سفر نتانیاهو به عمان از نظر تحلیلگران و رسانه های صهیونیستی

قدس اشغالی ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

رسانه های اسرائیلی به طور گسترده اقدام به پوشش خبری سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان و دیدار او با سلطان قابوس بن سعید پادشاه این کشور کردند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت به نقل از یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان بیان کرد که کشورش نمی خواهد نقش میانجی را بین فلسطینیان و اسرائیلی ها ایفا کند اما پیشنهادهایی دارد که به طرفین برای دست یابی به تفاهمات و توافق صلح کمک می کند.

بن علوی اظهار داشت که هدف عمان پایان نزاع در فلسطین است و این کشور با طرح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن همسو و همراه است، زیرا تحقق یک توافق سیاسی به نفع هر دو طرف نزاع خواهد بود.

منبع مذکور افزود که رژیم صهیونیستی یکی از طرف های موجود در منطقه است و همه باید این را درک کنند، زیرا جهانیان این حقیقت را دریافته اند، زیرا طبق تاریخ، تورات در خاورمیانه نازل شده است و یهودیان در این بخش از جهان ساکن بوده اند.

این روزنامه اعلام کرد که دولت آمریکا خواستار عادی سازی روابط عمان با رژیم صهیونیستی شده است، کما اینکه این کشور نیز قبلا از تمایل خود برای برقراری روابط با این رژیم در صورت توقف شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین خبر داده بود.

در همین راستا، "رون بن یشای" تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت احرونوت تاکید کرد که مسقط به درخواست آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما واسطه بین ایران و قدرت های بزرگ جهان قبل از دست یابی به توافق هسته ای بود و همین مسئله این فرضیه را که دولت ترامپ نیز بخواهد مسقط را بین رام الله و تل آویو واسطه کند، تقویت می کند.

"ژاکی خوری" خبرنگار امور عربی روزنامه هاآرتص نیز تصریح کرد که سفر نتانیاهو به عمان در حالی انجام گرفت که هیچگونه روابط رسمی و دیپلماتیکی بین دو طرف وجود ندارد، هرچند که روابط دو طرف از زمان امضای معاهده اسلو با فلسطینیان در سال 1993 تا به امروز همواره رو به گسترش بوده است.

خوری در گزارشی به نقل از جیسون گرینبلات فرستاده ویژه صلح آمریکا به خاورمیانه آورده است که سفر نتانیاهو به عمان تحولی جدید در زمینه تلاش ها برای تحقق صلح از طریق زمینه سازی برای برقراری آرامش بین فلسطینیان و صهیونیست ها و کشورهای مجاور است. وی ابراز امیدواری کرد که در آینده دیدارهای بیشتری از این دست انجام گیرد.

از سوی دیگر، "دانیل سریوتی" نویسنده روزنامه "اسرائیل الیوم" نیز عنوان کرد که این سفر بیانگر تلاش های عمان برای پیشبرد صلح در منطقه و احیای روند سازش بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی است که با تحرکات ترامپ برای رونمایی از طرح صلح خود موسوم به معامله قرن همزمان شده است.

سریوتی تصریح کرد که نتانیاهو ژنرال "یواو مردخای" از افسران بارز اسرائیلی را به عنوان فرستاده ویژه و سری خود برای هماهنگی تلاش ها و اقدامات با کشور عمان انتخاب کرده است.

وی افزود که عمان در تلاش برای برگزاری دیداری بین بنیامین نتانیاهو و محمود عباس به منظور احیای روند مذاکرات سازش از یک جهت و اجرای طرح صلح آمریکا از طرف دیگر و دست یابی به آرام سازی اوضاع در غزه است. البته ناگفته نماند که هماهنگی و همکاری بین رژیم صهیونیستی و عمان طی سال های اخیر بیشتر در زمینه  سرویس های امنیتی دو طرف از طریق تماس های یوسی کوهین رئیس سازمان موساد با همتایان خود در کشورهای حاشیه خلیج بوده است.

"آموس هرئیل" تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص اظهار داشت که موشک های جهاد اسلامی که طی روزهای اخیر به اراضی اشغالی شلیک شد، دستاورد سیاسی بنیامین نتانیاهو که روز جمعه از سفر رسمی خود به عمان بازگشت، را تحت تاثیر خود قرار داد.

هرئیل فاش کرد که مقامات عمانی از سال ها پیش روابط امنیتی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده اند. وی افزود که عمان پس از امضای معاهده اسلو با علنی کردن روابط خود با رژیم صهیونیستی موافقت کرد.

وی تاکید کرد که استقبال گرم از نتانیاهو در عمان و آمادگی این کشور برای علنی کردن این خبر، بیانگر دستاورد مهمی است که حاصل شده است، به ویژه اینکه این سفر تنها دو روز پس از سفر رسمی رئیس ستاد مشترک ارتش آذربایجان به عنوان یکی از همسایگان ایران به فلسطین اشغالی انجام شد و این خود حامل پیامهای واضح و روشنی است.

آموس هرئیل اظهار داشت که باید روابط رو به رشد رژیم صهیونیستی با همسایگان ایران در سایه طرح آمریکا برای انزوای این کشور را آنگونه که مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا 5 ماه پیش عنوان کرد، مورد توجه قرار داد و فشارهای سیاسی و اقتصادی بیشتری را بر آن وارد کرد.

هرئیل تصریح کرد که عمان طی سال های اخیر به روابط با یک طرف اکتفا نکرده است، برای همین در این سال ها روابط مستحکم خود با ایران را هم حفظ کرد.

این تحلیلگر اسرائیلی افزود که علاوه بر دستاوردهای سیاسی سفر نتانیاهو به عمان، او می تواند از عمانی ها به عنوان یک کانال ارتباطی غیر مستقیم برای انتقال پیامهای خود به ایران استفاده کند. عمان همچنین می تواند در مورد منازعه فلسطینی اسرائیلی نیز نقش آفرینی کند.

البته "یوسی میلمان" تحلیلگر نظامی روزنامه معاریو معتقد است که نتانیاهو و سلطان قابوس بدون شک در مورد ایران گفتگو کرده اند، اما با این حال او بعید می داند که عمان بتواند نقش میانجی را بین ایران و رژیم صهیونیستی ایفا کند.

میلمان اشاره کرد که روابط رژیم صهیونیستی و عمان از دهه 90 شکل گرفت، زمانی که عمان خواستار کمک گرفتن از این رژیم و انگلیس پس از رخدادهای مرزی با یمن جنوبی شد و "اسرائیل" خدماتی امنیتی را به این کشور ارائه داد و کارشناسان نظامی خود را نیز برای آموزش نیروهای عمانی همراه با تجهیزات پیشرفته به این کشور فرستاد و روابط امنیتی محکم خود با مسقط را حفظ کرد.

او اظهار داشت که روسای موساد از دهه 90 بارها خواستار تقویت روابط با عمان و پادشاه این کشور و دیدار با او بوده اند.

این در حالی است که "رونین بیرگمن" کارشناس تاریخ اطلاعات رژیم صهیونیستی معتقد است که روابط عمان و رژیم صهیونیستی بر مبنای منافع مشترک است. او در این راستا به سفرهای برخی مسئولان موساد به مسقط از جمله در پاییز سال 1979 اشاره کرد که در آن زمان "روبان مرحاف" از مسئولان بلندپایه موساد که بعدا سرپرست وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی شد، و ژنرال ماندی مرون با گذرنامه های خارجی وارد مسقط شده و با سلطان قابوس بن سعید دیدار و گفتگو کردند.

برگمن سفر اخیر نتانیاهو به عمان را نتیجه تماس ها و تلاش های گسترده موساد در 4 ماه اخیر دانست و گفت می توان گفت که رئیس موساد قبل از همراهی نتانیاهو در سفر علنی اش به عمان، خود به مسقط سفر کرده است.

او همچنین مدعی شد که مقدمات این سفر قبل از ناپدید شدن و ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی چیده شده بود و سلطان قابوس می خواهد نظام پادشاهی خود را به عنوان یک نظامی لیبرالی و سازشکار نشان دهد.

بیرگمن نیز همانند هرئیل بر این باور است که عمان به دلیل روابطی که با بسیاری از کشورها از جمله ایران، عربستان سعودی، قطر و سوریه دارد، می تواند واسطه خوبی برای بسیاری از طرف ها باشد و بدین گونه رژیم صهیونیستی می تواند با هر طرفی که موافق باشد، روابط سری و محرمانه برقرار کند.

وی به نقل از یک منبع اسرائیلی مدعی شد که بعید نیست که رژیم صهیونیستی از همین طریق گفتگوهایی محرمانه را با ایران و سوریه آغاز کند.

بیرگمن همچنین تاکید کرد که این سفر موجب تقویت استراتژی نتانیاهو در مورد خاورمیانه می شود، یعنی برقراری روابط  علنی و مخفیانه تا حد ممکن به منظور جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در منطقه و استفاده از این روابط برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی حتی بدون حل مسئله فلسطین.

 

 

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018