صفحه-اصلى/گفت وگو

رئیس حماس در خارج؛

مقاومت قادر به نقره داغ کردن دشمن صهیونیستی است

استانبول ـ خبرگزاری ها
دکتر ماهر صلاح رئیس جنبش مقاومت اسلامی حماس در خارج تاکید کرد که اگر دشمن صهیونیستی بار دیگر دست به تجاوز علیه نوار غزه بزند مقاومت قادر به نقره داغ کردن این دشمن است. 
صلاح در مصاحبه با روزنامه "فلسطین" تصریح کرد: حماس نهایت تلاش خود را برای انجام مبادله جدید اسرای فلسطینی با رژیم صهیونیستی به کار بسته است، این جنبش تلاش های گسترده ای را با کشورهای عربی و اسلامی و خارجی برای به شکست کشاندن پیش نویس قطعنامه دولت آمریکا در زمینه محکومیت این جنبش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل انجام داد.
وی ضمن تشریح تهدیدات سران رژیم اشغالگر قدس مبنی بر حمله تجاوزگرانه علیه ملت فلسطین؛ به ویژه نوار غزه، اعلام کرد که دشمن صهیونیستی بنا به دلایلی تمایلی به جنگ جدید علیه نوار غزه ندارد، چرا که این جنگ روند شوم عادی سازی روابط را تهدید می کند، عادی سازی روابط که در سایه آنچه که به اصطلاح معامله قرن خوانده می شود شتاب گرفته است.  
وی همچنین گفت که رژیم صهیونیستی جبهه شمال را خطرناک ترین و نزدیک ترین تهدید می داند، این رژیم در دو مقوله گنبد آهنین و ساخت دیوار در اطراف نوار غزه هنوز آمادگی های لازم را به اتمام نرسانده است.
وی ضمن اشاره به نگرانی و ترس دولت رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم از عواقب ورود به جنگ علیه نوار غزه، افزود که این جنگ عواقب وخیمی برای آینده سیاسی آنان خواهد داشت. 
رئیس جنبش حماس در خارج تاکید کرد که دشمن صهیونیستی حیله گر و بی رحم و بی مروت است و به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیست، باید همواره برای مقابله با آن آمادگی داشت.
اتاق عملیات مشترک گروه های فلسطینی
صلاح تجربه اتاق عملیات مشترک گروه های مبارز فلسطین در نوار غزه را الگویی تمام عیار برای فعالیت مشترک در مصاف با تجاوزات رژیم صهیونیستی خواند و گفت که این گروه ها می توانند از این تجربه برای همکاری و هماهنگی های بیشتر استفاده کنند.
وی خاطرنشان ساخت که هماهنگی های خوبی در زمینه انجام فعالیت های مشترک خارج از چارچوب نظامی در جریان است که از جمله آنها برگزاری تظاهرات بازگشت است که یک اقدام و فعالیت کاملا ملی به شمار می رود، جدای از آن هماهنگی هایی در زمینه برپایی کنفرانس های مردمی در داخل فلسطین و خارج آن انجام می گیرد.
وی تاکید کرد که حماس بارها ثابت کرد که نسبت به تحقق وحدت و یکپارچگی ملت فلسطین تمایل فراوان دارد، برکت جهاد و مقاومت در وهله نخست در فعالیت های نظامی مشترک تجلی یافت و در آینده نیز این برکت خودش را در ابعاد دیگر فعالیت های مبارزاتی نشان خواهد داد.
عهد و پیمان و وفاداری 
صلاح گفت : حماس تا زمانی که تمامی اسرای فلسطینی را از زندان های صهیونیستی آزاد نکند، آرام و قرار نخواهد داشت، این یک عهد و پیمان است که ما با خود بسته ایم. 
وی افزود که حماس همواره اجرای مبادله اسرا با دشمن صهیونیستی است، ما نهایت فشار خود را بر رژیم صهیونیستی جهت انجام یک مبادله جدید اعمال خواهیم کرد، ما به تلاش های خود در این زمینه ادامه می دهیم و تمامی روابط و مناسبات و امکانات خود را برای عینیت بخشیدن به این مهم بسیج خواهیم کرد. 
این مقام بلند پایه حماس به دشمن صهیونیستی هشدار داد که هر قدر دشمن صهیونیستی در انجام این مبادله تعلل کند به همان اندازه نیز بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد
سیلی بین المللی 
وی ضمن اشاره به نقش حمایتی کشورهای عربی و اسلامی که توانست پیش نویس قطعنامه دولت آمریکا در زمینه محکوم کردن مقاومت و جنبش مقاومت اسلامی حماس را به شکست بکشاند، افزود که این کشورها تلاش ها برای یکپارچه سازی مواضع علیه پیش نویس این قطعنامه رهبری کرد.
 وی همچنین این اقدام را نشانگر اهمیت نقش این کشورها در زمینه حمایت از حقوق ملت فلسطین؛ به ویژه در سطح سیاست بین المللی و منطقه ای خواند. 
وی یادآور شد که رهبری حماس مسئولیت بزرگ و سنگین تری برای توسعه این روابط در تمامی سطوح ملی و منطقه ای و بین المللی و تاثیرگذاری در نهادهای بین المللی دارد، زیرا تجربه اخیر لزوم توسعه این روابط برای حمایت از ملت فلسطین و مقاومت و جنبش ما را به اثبات رساند.
وی خاطرنشان ساخت که دولت آمریکا بار دیگر در عرصه بین الملل یک سیلی محکم خورد، این سیلی به خاطر تعرضاتش به حقوق مشروع و قانونی ملت فلسطین بود. 
وی تاکید کرد که دولت آمریکا تلاش کرد تا مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیست را غیر قانونی جلوه دهد و آن را از حق دفاع از خویشتن و سرزمین فلسطین محروم کند و این کار را از طریق هدف قرار دادن حماس به عنوان نماینده این مقاوت انجام دهد، ولی ناکام ماند. 
وی یادآور شد که مناسبات حماس گسترده است و در چندین عرصه می باشد، حماس در شرایط کنونی وارد یک نبرد عظیم شده است، این نبرد را دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس طراحی کرده و هم اکنون هم پیش می برند، امت ما در برهه کنونی شرایط سخت و دشواری را تجربه می کند، ما دست از تلاش هایمان در زمینه توسعه این روابط و مناسبات و ارتقای آن بر نمی داریم. 
وی یادآور شد که ما در خارج از فلسطین با پروژه صهیونیستی وارد نبرد امنیتی و رسانه ای و سیاسی شده ایم، ما مولفه های قدرت و اقتدارمان را تقویت می بخشیم، تا به عنوان پیشقراول امت مان در خط مقدم نبرد آزاد سازی میهن و مقدساتمان قرار بگیریم.
تظاهرات بازگشت 
وی یادآور شد که تظاهرات بازگشت آوارگان فلسطینی و لغو محاصره نوار غزه در مرزهای باریکه غزه با سرزمین های اشغالی یک تلاش مردمی بی وقفه و فزاینده به شمار می رود که تصویری خلاقانه از مبارزات ملت فلسطین ارائه کرده است.
وی یادآور شد که طبیعی است که روند تظاهرات بازگشت بنا به تحولات و برآورد مصالح افت و خیز داشته باشد، این تظاهرات در برهه اخیر پس از آغاز تفاهمات تحت نظارت مصر که آرام آرام به ثمر می نشیند، اندکی فروکش کرد. 
وی خاطرنشان ساخت که افت و خیز این تظاهرات بستگی به این دارد که طرف صهیونیستی خواسته های مقاومت را لبیک گوید، ماهیت رژیم صهیونیستی اشغالگری و زورگویی و جنایت پیشگی است، ولی ملت و مقاومت ما در آمادگی کامل به سر می برد، ملت ما و مقاومت ما ابزارها و تاکتیک ها و شیوه های مبارزاتی فراوانی در اختیار دارد. 
وی تصریح کرد که انتقال کمک مالی از قطر به نوار غزه برای پرداخت حقوق کارمندان و بهبود ساعات برق رسانی ثمره تظاهرات بازگشت و رشادت ها و ایثارگری های فلسطینیان شرکت کننده در آن است. 
وی تاکید کرد که کمک رسانی قطر نشانگر پایبندی این کشور به ملت فلسطین و نوار غزه و جدای از آن تصویرگر این است که امیر و دولت و ملت قطر به ملت فلسطین لطف و محبت دارند 
رئیس جنبش مقاومت اسلامی حماس در خارج همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین با ارتش رژیم صهیونیستی را به باد انتقاد شدید گرفت.
وی وجود نیروهای امنیتی با نگرش سرکوب و حذف روحیه مقاومت فلسطین در کرانه باختری و همچنین حضور اشغالگران صهیونیست در سرزمین فلسطین و محاصره این ملت با ساخت دیوار حایل و جدا کردن ارتباط فلسطینیان با شهرک های یهودی و جاده های کمربندی را موانعی بر سر راه توده های ملت فلسطین در کرانه باختری خواند. 
وی در عین حال تاکید کرد که روحیه مقاومت همچنان در وجود فرزندان ملت فلسطین در کرانه باختری موج می زند، عملیات های مقاومت روند فزاینده ای به خود گرفته است.
حماس برای به شکست کشاندن پیش نویس قطعنامه محکومیت مقاومت و این جنبش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل دست به تلاش های گسترده ای زد؛ به نحوی اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاس حماس و نهادهای ذیربط حماس به تکاپو افتادند و پیام هایی را به کشورهای عربی و اسلامی و بین المللی ارسال کردند و با سران این کشورها رایزنی کردند. 
اقدامات مجازاتی عباس و آشتی ملی 
وی در واکنش به اقدامات مجازاتی تشکیلات خودگردان فلسطین علیه مردم نوار غزه که از آوریل سال گذشته آن را علیه ملت فلسطین در این منطقه جنگ و بحران زده اعمال کرده است، گفت: ظاهر امر نشان می دهد که تشکیلات خودگردان فسطین تمامی درها را به روی آشتی ملی بسته است، همان طوری که عزام احمد عضو کمیته مرکزی جنبش فتح به صراحت به این مساله اشاره کرد، وی به تازگی اعلام کرد که به اتخاذ اقدامات انتقام جویانه علیه غزه بدون گوش دادن به ندای عقل و وجدان یا مصلحت عمومی ادامه می دهد، این مساله با اینگونه اظهارات و موضع گیری های خصمانه روز به روز قوت می گیرد.
وی خاطرنشان ساخت که موضع منطقه ای و بین المللی به تازگی به سمت نادیده گرفتن تشکیلات رام الله به منظور بهبود اوضاع مردم نوار غزه پیش می رود، حال آنکه تشکیلات خودگردان فلسطین و محمود عباس رئیس این تشکیلات روز به روز در عرصه ملی و منطقه ای و بین المللی منزوی تر می شوند.
رئیس حماس در خارج همچنین گفت که فشارهای مصر در به تعویق انداختن دور جدید اقدامات انتقامجویانه عباس علیه مردم باریکه غزه نتیجه بخش بود، هر چند این فشارها هنوز نتوانسته است آشتی ملی را برقرار کند و به دو دستگی داخلی پایان بخشد.
صلاح تاکید کرد که هیات های حماس از دریچه احساس مسئولیت ملی در قبال ترمیم شکاف داخلی و یکپارچه سازی موضع فلسطینیان در مصاف با طرح های حذف آرمان فلسطین و خطراتی که ملت فلسطین را در داخل و خارج تهدید می کند راهی قاهره ـ پایتخت مصر ـ می شوند.
وی ادامه داد: افراد منصف شاهدند که حماس در راستای برقراری آشتی ملی و ترمیم دو دستگی داخلی نرمش فراوانی از خود نشان داد، ولی متاسفانه طرف دیگر (جنبش فتح) به دنبال آشتی واقعی نیست، لذا مشارکت ملی را نمی پذیرد.
وی تصریح کرد که حماس به تداوم تلاش هایش بدون اینکه دچار یاس و دلسردی و نامیدی شود، علاقه مند است، این جنبش همچنین به برقراری روابط با مصر و توسعه آن و بهبود این روابط در راستای خدمت به ملت فلسطین و آرمان ملی مان و تقویت وجوه مشترک با همسایگان عربی و اسلامی تمایل فراوان دارد. 
وی در رابطه با موضع ترکیه در قبال مساله فلسطین تاکید کرد که کاملا روشن و آشکار است که ترکیه از فلسطین و قدس و مسجد مبارک الاقصی حمایت و دفاع می کند.
اقدامات حماس در خارج
وی در رابطه با نقش آفرینی حماس در خارج از سرزمین فلسطین برای دفاع از فلسطینیان گفت که این جنبش از زمان شکل گیری تاکنون نقش های مختلف و گسترده ای ایفا می کنند، این جنبش تمام تلاش خود را صرف حمایت از ملت فلسطین در سرزمین های اشغالی و خدمت به این ملت در خارج کرده است.
رئیس حماس در خارج گفت که حماس بخش اعظم تلاش و امکانات و نیروهای مادی و معنوی خود را برای حمایت از مردم فلسطین در داخل سرزمین های اشغالی اختصاص داده است، جایی که فلسطینیان مستقیما با دشمن صهیونیستی در گیر هستند
صلاح یادآور شد که حماس از حمایت مالی مردم فلسطین در داخل سرزمین های اشغالی کوتاهی نمی کند و تمامی نیازهای مقاومت اعم از ابزارها و تجربیات و تکنولوژی ها و فن آوری ها  و نیروها و افراد با تجربه را تامین می کند. 
وی عمده ترین فعالیت های حماس در خارج را در تقویت مناسبات سیاسی ملی، عربی، اسلامی و بین المللی، تلاش و تحرک در حوزه های مختلف و از جمله رسانه ای و برقراری ارتباط با مسئولان و رسانه ها و شخصیت ها و چهره های رسانه ای در چندین کشور اعم از خاور، باختر، شمال و جنوب خلاصه کرد. 
این جنبش در خارج پل ارتباطی با امت های عربی و اسلامی در زمینه بالابردن سطح آگاهی آنان نسبت به آرمان فلسطین و هماهنگ سازی فعالیت ها و سامان بخشیدن به این تلاش به شمار می رود.
وی خاطرنشان ساخت که حماس در راستای فعال سازی نقش فلسطینیان در خارج از فلسطین و تقویت پیوند نسل های فلسطینی با میهن و آرمان فلسطین تلاش می کند، این جنبش می کوشد تا به تجربیات عمیق و پربار و متنوع سامان بخشد و به آنها چارچوب بخشد. 
وی همچنین گفت که حماس از حق بازگشت حمایت می کند و با انجام فعالیت ها و تحرکات سازمان یافته و حقوقی و قانونی از این حق دفاع می کند و سرگرم فعالیت های مردمی و امداد رسانی و بشردوستانه در اردوگاه ها و تبعیدگاه ها شده است و تا دردی از فلسطینیان را درمان کند و قدمی در راستای تحقق آرمان هایشان در زمینه آزاد سازی و بازگشت بردارد.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018