صفحه-اصلى/رژیم ‌صهیونیستی

پژوهش اسرائیلی: افزایش همکاری روسیه و ایران پس از حمله به سوریه

قدس اشغالی ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

صالح نعامی کارشناس عرب مسائل رژیم صهیونیستی به بررسی پژوهشی اسرائیلی در مورد افزایش همکاری ایران و روسیه پس از حمله اخیر آمریکا و متحدانش به خاک سوریه پرداخته است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در این پژوهش که از سوی مرکز مطالعات امنیت قومی رژیم صهیونیستی صادر شده، پیش بینی شده است که حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه موجب ایجاد تغییراتی در سیاست های روسیه شود به گونه ای که قدرت مانور و میدان داری را از تل آویو برای تحقق اهداف و مصالح راهبردی خود خواهد گرفت.

بر اساس این پژوهش، مسکو ممکن است در واکنش به این حمله، از طریق حمایت های نظامی، لوجستیکی و پوشش هوایی گسترده به دولت بشار اسد کمک کند تا بر باقی مانده اراضی سوریه که در کنترل دولت نیست، تسلط یابد.

در این پژوهش که توسط ژنرال اودی دیکل مسئول بخش نقشه کشی و برنامه ریزی استراتژیک در شعبه نقشه کشی ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و کرمیت فلنسی پژوهشگر اسرائیلی تهیه شده است، آمده که یکی از تحولات ناشی از تغییر موضع و رویکرد روسیه پس از حمله به سوریه که بر نقشه منافع و مصالح رژیم صهیونیستی نیز تاثیرگذار خواهد بود، عبارت است از کمک به دولت سوریه برای بازپس گیری مناطق جنوبی و جولان. این دو تحلیلگر اسرائیلی هشدار دادند که روس ها ممکن است با تحویل سامانه دفاعی هوایی پیشرفته اس 300 آنگونه که وزارت دفاع روسیه اشاره کرده است، موجب کاهش قدرت مانوردهی ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه شوند و به قدرت این رژیم برای ادامه فعالیت در خاک سوریه خدشه وارد کنند.

همچنین این پژوهش بعید نمی داند که روسیه پس از این حمله، به دنبال نزدیک کردن ترکیه به خود و دور کردن آن از غرب باشد، از این طریق که کمک کند تا ترکیه کنترل شمال شرق سوریه را بدست گیرد.

پژوهش مذکور می افزاید که این حمله ممکن است روسیه را به تقویت همکاری راهبردی با ایران قانع کند، به ویژه در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بخواهد از برجام خارج شود.

تهیه کنندگان این پژوهش معتقدند که خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران ممکن است باعث شود مسکو تهران را به سامانه های دفاعی فوق پیشرفته مجهز کند تا بدین گونه احتمال هدف قرار گرفتن تاسیسات هسته ای ایران کاهش یابد. آن ها همچنین تاکید کردند که رژیم صهیونیستی باید خود را برای مقابله با پیامدهای اتحاد و تقویت همکاری ایران و روسیه به رغم وجود اختلافاتی میان آن ها بر سر آینده سوریه آماده کند.

اما در مقابل، تهیه کنندگان این پژوهش فرض را بر این گذاشته اند که حمله آمریکا و متحدانش به سوریه موجب افزایش انگیزه تهران برای رویارویی با اسرائیل نخواهد شد.

به گفته دیکل و فلنسی، مقامات ایرانی تمایلی برای درگیری با تل آویو ندارند، زیرا می دانند که این رژیم تنها قدرتی است که می تواند با توان نظامی خود آینده دولت سوریه را به خطر بیندازد و مانع از تقویت حضور ایران در این کشور از طریق حملات پی در پی شود.

بر اساس این پژوهش، ایران در قبال حملات رژیم صهیونیستی به اهداف خود در سوریه صبر و بردباری پیشه کرده است بخاطر اینکه ممکن است واکنش های ایران موجب صرف نظر ترامپ از عقب نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه شود. این دو پژوهشگر اسرائیلی تاکید کردند که ایران تمایل دارد آمریکا از سوریه عقب نشینی کند تا اینگونه بتواند به حضور و ارتباطات خود در منطقه با کشورهای عراق، لبنان و سوریه ادامه دهد.

این پژوهش می افزاید که ایران در شرایط فعلی و در آستانه تصمیم گیری ترامپ در مورد برجام، تمایلی به تغییر قواعد بازی با رژیم صهیونیستی در سوریه ندارد و علاوه بر این، مقامات ایرانی می دانند که هزینه مداخله در سوریه بسیار گران خواهد بود.

به گفته این پژوهش، حزب الله هم تمایلی به مقابله با رژیم صهیونیستی به ویژه در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان ندارد.

این پژوهش برآورد کرده است که حمله آمریکا و متحدانش به سوریه کمترین کاری بوده که این 3 کشور می توانستند انجام دهند و این حمله صرفا اقدامی است که پایبندی واشنگتن، پاریس و لندن بر جلوگیری از هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را ثابت می کند.

تهیه کنندگان پژوهش تاکید کرده اند که این حمله بیانگر تغییر سیاست های آمریکا در قبال سوریه نیست و مشاوران ترامپ اصرار داشتند که این مسئله را مورد تاکید قرار دهند.

در نتیجه گیری این پژوهش آمده است که یکی از نتایج حمله اخیر به سوریه این بود که ثابت کرد رژیم صهیونیستی در هرگونه رویارویی ناشی از جنگ در سوریه تنها خواهد ماند، به ویژه در مقابله با تقویت نفوذ ایران در سوریه و افزایش توان تاثیرگذاری روسیه در این کشور.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018