صفحه-اصلى/فلسطين

به مناسبت گذشت 14 سال از شهادت عبدالعزیز رنتیسی

غزه ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

14 سال از شهادت عبدالعزیز رنتیسی از رهبران و یکی از بنیانگذاران جنبش مقاومت اسلامی حماس به دست دشمن صهیونیستی گذشت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، 14 سال پیش در روز 17 آوریل جنگنده های دشمن صهیونیستی خودروی شهید رنتیسی را در نوار غزه هدف قرار داده و او را به شهادت رساندند.

رنتیسی با توجه به دوستی و رفاقتی که با رهبران فلسطینی در آن زمان داشت، از محبوبیت ویژه ای در میان فلسطینیان و گروه ها و جریان های مختلف فلسطینی برخوردار بود. او از جمله افرادی بود که همیشه به مقاومت و مبارزه مسلحانه در برابر رژیم اشغالگر به عنوان یک گزینه راهبردی پایبند بود.

رنتیسی در 17 آوریل سال 2004 پس از آنکه خودرویش هدف حمله یک جنگنده اسرائیلی در شهر غزه قرار گرفت، با دو نفر از همراهانش به درجه رفیع شهادت نائل گشت.

شهید رنتیسی 23 اکتبر سال 1947 در روستای یبنا در مجاورت رمله دیده به جهان گشود. خانواده اش پس از شروع جنگ سال 1948 همراه خانواده های فلسطینی زیادی که به زور و در پی جنایات رژیم اشغالگر از سرزمین و خانه هایشان بیرون رانده شدند، راهی نوار غزه شدند.

این رهبر شهید حماس سال 1976 به عنوان دکتر در بیمارستان دولتی ناصر مشغول به کار بود. او دارای مدرک فوق لیسانس در رشته طب کودکان از دانشگاه اسکندریه بود. از سال 1978 نیز اقدام به تدریس علوم و علم وراثت و کودکان در دانشگاه اسلامی در غزه نمود.

او در دوران تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در مصر به عضویت اخوان المسلمین درآمد و در سال 1976 با این جماعت بیعت کرد. او رهبر اخوان المسلمین در شهر خان یونس واقع در جنوب نوار غزه شد و در تاسیس جنبش حماس در سال 1987 که همزمان بود با شعله ور شدن انتفاضه اول فلسطین مشارکت داشت.

شهید عبدالعزیز رنتیسی بارها به دلیل مبارزه علیه رژیم اشغالگر، به اسارت درآمد و در 17 دسامبر 1992 همراه با شماری از رهبران و فعالان حماس و جهاد اسلامی به جنوب لبنان تبعید شد و بلافاصله پس از پایان دوره تبعید و بازگشت، دشمن صهیونیستی او را به اسارت گرفت و دادگاه نظامی رژیم صهیونیستی حکمی را علیه او صادر کرد و رنتیسی تا اواسط سال 1997 در بند اسارت ماند.

رنتیسی قبل از شهادت در دهم ژوئن 2003 از ترور جان سالم به در برد و یکی از همراهانش و کودکی که در آن نزدیکی حضور داشت، در این عملیات به شهادت رسیدند و فرزندش هم به شدت مجروح شد. او قبل از تبعید به مرج الزهور در سال 1992 نیز یک بار دیگر ترور شده بود اما جان سالم به در برده بود.

پس از شهادت شیخ احمد یاسین رهبر و بنیانگذار حماس در 22 مارس سال 2004 در پی حمله جنگنده اسرائیلی، شهید رنتیسی به عنوان جانشین او و رهبر حماس در نوار غزه منصوب شد و او نیز در 17 آوریل همان سال به شهادت رسید.

از مشهورترین سخنان شهید عبدالعزیز رنتیسی می‌توان به این سخن وی اشاره کرد: مرگ خواهد آمد چه با سکته قلبی چه با بالگرد آپاچی و من مرگ با بالگرد آپاچی را ترجیح می‌دهم.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018