صفحه-اصلى/فلسطين

تحلیلگران: بمباران غزه بیانگر احساس شکست اسرائیل است

غزه ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

دو تحلیلگر امنیتی امور اسرائیلی تاکید کردند که بمباران شب گذشته مواضعی در نوار غزه توسط هواپیماهای رژیم صهیونیستی بیانگر احساس شکست این رژیم از حضور پررنگ و گسترده فلسطینیان در تظاهرات های بزرگ بازگشت در نوار مرزی باریکه غزه و ترس و نگرانی این رژیم از گسترده تر شدن این تظاهرات در روز 15 ماه می است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، دیروز پنجمین جمعه تظاهرات بزرگ بازگشت در نوار مرزی باریکه غزه بود که با حضور ده ها هزار نفر از ساکنان غزه در این تظاهرات همراه بود و صدها جوان فلسطینی موفق شدند بخش های گسترده ای از سیم های خاردار و حصار امنیتی بین غزه و اراضی اشغالی 1948 را بردارند.

در همین راستا، صالح نعامی کارشناس و تحلیلگر امور رژیم صهیونیستی تاکید کرد که حمله شب گذشته هواپیماهای اسرائیلی به مواضع حماس در غزه، بیانگر احساس یأس و ناامیدی این رژیم در برابر موفقیت ها و دستاوردهای جوانان فلسطینی در جریان تظاهرات های روز گذشته است که توانستند بخش های وسیعی از حصار امنیتی و سیم های خاردار را بردارند.

نعامی افزود که تل آویو می خواهد بخاطر شکست عملیات نظامی خود در نوار مرزی باریکه غزه و عدم موفقیت در کنترل تظاهرات های بازگشت، معادله جدیدی را اعمال کند و در قبال هرگونه پیشرفت این تظاهرات ها، از مقاومت انتقام بگیرد تا بدین گونه یا مقاومت را وادار به توقف این تظاهرات ها کند یا آن را واردار به ورود به نبردی ناخواسته کند و از این طریق به این تظاهرات ها پایان دهد.

وی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فیسبوک تصریح کرد که ملت فلسطین باید از طریق گسترده تر کردن دامنه تظاهرات های بازگشت به این حملات دشمن صهیونیستی پاسخ دهد تا اینگونه این رژیم را به چالش بکشد نه اینکه وارد میدان نبردی شود که دشمن به دنبال آن است.

این تحلیلگر سرشناس عرب اظهار داشت که رژیم صهیونیستی کاملا سرخورده شده است، زیرا نیمی از نیروهای پیاده خود را در نوار مرزی باریکه غزه مستقر کرده است و با این حال، نه تنها موفق به توقف تظاهرات های بازگشت نشده است، بلکه حتی نتوانسته جلوی گسترش دامنه آن را هم بگیرد.

صالح نعامی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی با مشکلات زیادی برای تامین نیروی نظامی در مرزهای برای مقابله با تظاهرات های بازگشت به ویژه در روز 15 ماه مه مواجه است، مخصوصا اینکه برآوردهای تل آویو حاکی از آن است که با نزدیک شدن به زمان انتقال سفارت آمریکا به قدس، احتمال انفجار اوضاع در کرانه باختری نیز بیشتر می شود.

نعامی تصریح کرد که اگر دونالد ترامپ بخواهد در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در قدس در ماه مه شرکت کند، این مسئله هم احتمال تشدید درگیری ها را افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر، عدنان ابو عامر نویسنده سرشناس عرب اظهار داشت که از آغاز تظاهرات های بزرگ بازگشت در ماه مارس گذشته همواره بحث روز 15 ماه مه و وسایل و راهکارهای رژیم صهیونیستی برای مقابله با خیزش گسترده مردمی به سمت مناطق مرزی مطرح بوده است و جواب من همیشه این بوده است که اگر چنین روزی بیاید، رژیم صهیونیستی با انجام حملاتی به غزه و تشدید اوضاع در این باریکه، مانع از رسیدن فلسطینیان به مناطق مرزی خواهد شد.

ابو عامر در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت که این مسئله موجب طرح سوالاتی در مورد واکنش های احتمالی می شود که شاید پاسخی برای آن وجود نداشته باشد، سوالاتی از این قبیل: مقاومت تا چه اندازه خویشتن داری خواهد کرد و جنایات و حملات رژیم صهیونیستی را پاسخ نخواهد داد؟ چه می شود اگر رژیم صهیونیستی بر حجم حملات خود بیفزاید و دست به کشتار فلسطینیان در دخل غزه بزند، چرا که این رژیم به هر شیوه ای تلاش می کند تا مانع از رسیدن آن روزی شود که برای هر دو طرف فلسطینی و صهیونیستی هزینه بردار خواهد بود و همین مسئله موجب می شود تا این رژیم گزینه های دیگری را در پیش گیرد.

عدنان ابو عامر در پایان تصریح کرد که یک سوال در مورد گزینه  های ما باقی می ماند و آن اینکه آیا تظاهرات ها را با همین روند ادامه خواهیم داد و بعد از 15 مه چه خواهد شد و اگر اسرائیل دست به حماقتی دیگر علیه غزه بزند، چه پاسخی خواهیم داد و آیا آنچه در ذهن بسیاری در جریان است، همان سناریویی است که موجب ایجاد راه حل هایی سحرآمیز برای فاجعه ای می شود که ساکنان غزه با آن دست و پنجه نرم می کنند؟

 

 

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018