صفحه-اصلى/رژیم ‌صهیونیستی

تشدید بحران سیاسی بین اردن و رژیم صهیونیستی

قدس اشغالی ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

بحران سیاسی بین رژیم صهیونیستی و اردن روز به روز عمیق تر می شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، رژیم صهیونیستی از چند ماه پیش دو شهروند اردنی به نام های هبه اللبدی و عبدالرحمن مرعی را بازداشت کرده است و به رغم درخواست های مکرر دولت اردن، تاکنون حاضر به آزادی این دو اسیر اردنی نشده است.

این دو شهروند اردنی پس از آن بازداشت شدند که برای دیدار با بستگانشان به کرانه باختری سفر کرده بودند.

در حالی که این بحران چند ماه بود بر روابط اردن و رژیم صهیونیستی سایه افکنده بود، دو روز پیش منابع خبری اعلام کردند که دولت اردن یک اسرائیلی (و به گفته برخی منابع دو نفر) را که به شیوه غیرقانونی وارد خاک این کشور شده بود، بازداشت کرده است.

در پی بازداشت این اسرائیلی و عدم آزادی دو شهروند اردنی از زندان رژیم صهیونیستی، دولت اردن سفیر خود در تل آویو را برای مشورت فراخواند.

وزیر خارجه اردن تاکید کرد: "در سایه عدم موافقت رژیم صهیونیستی با خواسته این کشور مبنی بر آزادی دو شهروند اسیر اردنی یعنی هبه اللبدی و عبدالرحمن مرعی و ادامه بازداشت غیرقانونی و غیرانسانی آنان، بعنوان اولین گام سفیر خود در تل آویو را برای مشورت فراخواندیم."

ایمن الصفدی مسئولیت جان و سلامت این دو شهروند اردنی را متوجه رژیم صهیونیستی دانست و تاکید کرد که کشورش از هیچ اقدام قانونی، سیاسی و دیپلماتیکی برای بازگشت آنان به وطنشان دریغ نمی‌کند.

این دو اسیر اردنی وضعیت خوبی ندارند و هر دو نفر دست به اعتصاب غذا زدند و طی روزهای اخیر بارها به بیمارستان منتقل شده اند.

در پی بازداشت این فرد اسرائیلی، اخباری مبنی بر احتمال مذاکره اردن و رژیم صهیونیستی بر سر مبادله اسرا منتشر شد.

در همین حال، "نضال الطعانی" رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان اردن خاطر نشان کرد که از نظر سیاسی نمی‌توان ایده مبادله اسرا با "اسرائیل" را مطرح کرد، اما می‌توان فرد اسرائیلی بازداشت شده را به عنوان یک برگه فشار بر این رژیم برای آزادی دو شهروند اسیر اردنی نگه داشت.

از سوی دیگر، "باراک رافید" خبرنگار سرشناس شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از مسئولان اردنی تاکید کرد که این رژیم قصد ارتباط مساله اسرای اردنی با موضوع باقوره و غمر را داشته است.

رافید تصریح کرد که در مذاکرات اخیر مقامات اردنی و اسرائیلی به این مساله نیز پرداخته شده است.

وی تاکید کرد که مذاکرات بین مئیر بن شبات مشاور امنیت قومی رژیم صهیونیستی و ایمن الصفدی وزیر  خارجه اردن انجام شده و طی آن طرف صهیونیستی به طرف اردنی پیشنهاد داده که در مقابل آزادی این دو اسیر اردنی، امان نیز مدت اجاره اراضی باقوره و غمر به رژیم صهیونیستی را تمدید کند.

مدت اجازه 25 ساله این دو منطقه به رژیم صهیونیستی به زودی پایان می یابد و این رژیم به هر شیوه ای می خواهد این مدت را تمدید کند اما اردن حاضر به این کار نیست.

باراک رافید اظهار داشت که مسئولان اردنی به شدت با پیشنهاد طرف اسرائیلی مخالفت کرده و به این رژیم هشدار داده اند که ادامه این روش و سیاست ها، عواقب ناگواری برای روابط بین دو طرف دارد.

روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت تاکید کرد که "مئیر بن شبات" مشاور امنیت قومی رژیم صهیونیستی قرار است طی روزهای آینده برای حل بحران ایجاد شده به امان سفر و با مقامات اردنی دیدار و گفتگو کند.

 

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018