صفحه-اصلى/فلسطين

مخالفت نمایندگان کنگره با نظر پمپئو در مورد شهرک های صهیونیستی

واشنگتن ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

نمایندگان کنگره آمریکا با امضای طوماری از وزارت امور خارجه این کشور خواستند در قانونی خواندن شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اراضی اشغالی فلسطین تجدیدنظر کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، 135 عضو دمکرات کنگره آمریکا شامگاه دیروز جمعه با امضای طوماری از مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور درخواست کردند از تصمیم مشروعیت بخشی به شهرک های صهیونیست نشین کرانه باختری تجدید نظر کند.

پمپئو هفته گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که کشورش شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را مغایر با قوانین بین المللی نمی داند.

امضا کنندگان این طومار تصمیم وزیر خارجه آمریکا را که بر خلاف موضع ثابت این کشور از سال 1978 است، به شدت محکوم کردند. آمریکا تا به امروز شهرک های صهیونیست نشین کرانه باختری را به موجب قوانین بین الملل غیرقانونی می دانست.

در این طومار آمده است که این تصمیم وزارت خارجه آمریکا در کنار دیگر اقدامات و تصمیمات آن در مورد فلسطین،  نقش آمریکا به عنوان یک میانجی بی طرف در روند صلح بین فلسطینیان و اسرائیلی ها را زیر سوال می برد و ضربه بزرگی به روند سازش خواهد زد.

نمایندگان کنگره آمریکا تاکید کردند که این تصمیم وزارت خارجه آمریکا راهکار تشکیل دو کشور را غیرقابل اجرا خواهد کرد.

آن ها همچنین این تصمیم را مغایر با  ماده 49 کنوانسیون چهارم ژنو دانستند.

بر اساس آمار و گزارش های اعلام شده از سوی منابع فلسطینی و اسرائیلی، حدود 650 هزار صهیونیست در 164 شهرک و 116 مجتمع شهرک نشینی در کرانه باختری و قدس اشغالی زندگی می کنند.

شایان ذکر است که قوانین بین‌المللی شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین را غیرقانونی دانسته و شورای امنیت هم در قطعنامه ۲۳۳۴ صراحتا بر غیرقانونی بودن این شهرک‌ها تاکید کرد و خواستار تخلیه آن‌ها شد.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018