صفحه-اصلى/فلسطين

استفان والت: هدف معامله قرن خرید زمان و تغییر مقصر است

نیویورک ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

«استفان والت» استاد سرشناس دانشگاه هاروارد و از نظریه پردازان رئالیسم تدافعی در پیامی توئیتری به موضوع معامله قرن پرداخت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، والت اظهار داشت: کسانی که می گویند طرح جرد کوشنر داماد و مشاور ترامپ کارایی نخواهد داشت، متوجه مسئله اصلی نشده اند. قرار نبوده که کارایی داشته باشد. البته اگر منظور از کارایی صلح پایدار و عادلانه باشد. هدف فقط خرید زمان، غبار زدایی، تغییر مقصر و در نهایت تسهیل کنترل دائمی اسرائیل بر کرانه باختری است.

گفتنی است کاخ سفید طرحی ۵۰ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های فلسطینی را رونمایی کرد که به نوشته خبرگزاری‌ها، بخشی از طرح دولت ترامپ برای سازش "اسرائیل" و فلسطینیان، موسوم به «معامله قرن»، است.

دونالد ترامپ گفته است منازعه اسرائیلی- فلسطینی دشوارترین مقوله جهانی است و اگر راهکاری برای آن به دست آید «معامله قرن» خواهد بود.

بر اساس طرحی که جزئیات آن در ۴۰ صفحه در وبسایت کاخ سفید منتشر شده، ادعا شده که سرمایه‌گذاری در حوزه‌های عمومی و خصوصی در سرزمین‌های فلسطینی دستکم یک میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

به همین منظور فاز نخست معامله قرن از روز گذشته تحت عنوان نشستی اقتصادی در بحرین در حال برگزاری است و هدف از آن جمع آوری کمک های مالی در راستای حمایت اقتصادی از فلسطین در ازای چشم پوشی از حقوق مشروع خود است. امری که با مخالفت تمامی گروههای فلسطینی مواجه شده است.

جرد کوشنر اخیرا تاکید کرد که معامله قرن همسو با طرح صلح عربی نخواهد بود.

کوشنر در گفتگو با شبکه الجزیره عنوان کرد که دست‌یابی به توافق صلح بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی با تکیه بر طرح صلح عربی غیر ممکن است.

دولت آمریکا قرار بود بعد از انتخابات کنست رژیم صهیونیستی و تشکیل دولت جدید از معامله قرن رونمایی کند اما عدم موفقیت نتانیاهو در تشکیل کابینه جدید و انحلال کنست و برگزاری انتخابات مجدد موجب شد تا آمریکا فعلا قید اعلام طرح خود را بزند و مجددا آن را به تعویق بیندازد. مقامات آمریکایی در تازه ترین اظهارنظر خود در این باره گفته اند که معامله قرن ماه نوامبر آینده پس از برگزاری انتخابات کنست رونمایی خواهد شد.

 

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018