صفحه-اصلى/گزارش

آیا شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه برنامه معامله قرن را به هم می ریزد؟

قدس اشغالی _ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

جارد کوشنر مشاور سیاسی و داماد دونالد ترامپ فکر این را نکرده بود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تشکیل کابینه جدید شکست خواهد خورد و کنست مجبور به برگزاری انتخابات زودهنگام جدید در ماه سپتامبر آینده خواهد شد و در این شرایط شاید کار تشکیل کابینه جدید به ماه اکتبر بکشد که زمان اعلام "معامله قرن" است.

کوشنر به تعدادی از سفرا گفته بود که باید نگاه روشنی به طرح صلح ترامپ برای منطقه خاورمیانه یا همان "معامله قرن" داشته باشند که قرار است بعد از ماه رمضان؛ یعنی پس از تشکیل دولت ائتلافی جدید رژیم صهیونیستی در پی پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اخیر اعلام شود.

کوشنر به همراه "جیسون گرینبلات" فرستاده ویژه دولت آمریکا به منطقه خاورمیانه و "برایان هوک" نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران، طی هفته جاری سفرهایی به مراکش، اردن و فلسطین اشغالی برگزار می کنند تا زمینه برگزاری نشست اقتصادی بحرین را که کارشناسان از آن به عنوان گام نخست در راه اعلام معامله قرن یاد می کنند، فراهم کنند.

اما در همین حال، کارشناسان تاکید می کنند که عدم وجود دولت صهیونیستی بر زمان اعلام معامله قرن تاثیر خواهد گذاشت و این در حالی است که برخی دیگر نظری خلاف این را دارند.

"لبیب قمحاوی" تحلیلگر و نویسنده سیاسی در گفتگو با پایگاه خبری "عربی 21" اظهار داشت که به نظر وی مساله دولت تاثیری بر اعلام معامله قرن نخواهد داشت؛ چرا که بخش سیاسی آن تقریبا به پایان رسیده است. وی افزود: آمریکایی ها و صهیونیست ها تکلیف بخش اساسی این طرح؛ یعنی قدس، آوارگان، حق بازگشت و کشور مستقل فلسطین را مشخص کرده اند و تنها چیزی که مانده است، بعد اقتصادی این طرح است که پذیرش آن به معنای پذیرش معامله قرن خواهد بود.

قمحاوی تصریح کرد که این بخش از طرح صلح آمریکا ارتباطی به طرف صهیونیستی ندارد، بلکه نیازمند موافقت طرف های عربی است که قرار است در جریان نشست اقتصادی بحرین و نشست های پس از آن تکلیف این بخش هم مشخص شود. وی افزود: تمام امید ما در حال حاضر، مخالفت عرب ها با بعد سیاسی این طرح است که در این صورت، بعد اقتصادی ارزش خود را از دست خواهد داد، اما پذیرش این بخش بدین معناست که عرب ها سعی در قبول چیزی را دارند که فلسطینی ها به هیچ وجه نمی توانند آنرا بپذیرند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره عدم حضور طرف فلسطینی در نشست بحرین همزمان با شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه دولت ائتلافی اعلام کرد که آمریکا ها در حال حاضر این رویکرد را در پیش گرفته اند که هر کس با این طرح موافقت کند، مشکلی برایش ایجاد نخواهد شد، اما هر کس موافقت نکند، در آینده به شیوه های مختلف با آن برخورد خواهد شد.

پس از شکست نتانیاهو در تشکیل دولت جدید در بازه زمانی مشخص و عدم توافق بر روی برنامه آتی دولت میان وی و اویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی، کنست طی روزهای اخیر در شر نخست با پیش نویس قانون انحلال پارلمان موافقت کرد تا زمینه برای برگزاری انتخابات جدید فراهم شود.

از سوی دیگر، "نظیر مجلی" کارشناس مسائل صهیونیستی هم در گفتگو با "عربی 21" اظهار داشت که دولت آمریکا سرگردان و بلاتکلیف است و دنبال راه حلی برای خود می گردد و در همین حال، طرف صهیونیستی ترجیح می یدهد که معامله قرن پس از تشکیل دولت جدید ارائه شود و نه قبل از آن.

وی افزود: این مساله نتانیاهو را وارد کشمکش ها و درگیری هایی با اعضای حزب خود و شرکایش در ائتلاف دولتی و حتی افکار عمومی جامعه صهیونیستی خواهد کرد؛ چرا که برخی همپیمانان او مخالف این طرح هستند و معتقدند که طرح مذکور امتیازات زیادی به فلسطینی ها خواهد داد.

مجلی خاطر نشان کرد که آمریکایی ها هنوز زمان اعلام معامله قرن را مشخص نکرده اند و رژیم صهیونیستی پیشنهاد تعویق اعلام معامله قرن را مطرح خواهد کرد و هر دو طرف دوست دارند که نشست بحرین زمینه ای برای اتخاذ رویکردهای جدید بر پایه های اقتصادی و سیاسی شود، اما فلسطینی ها مخالف این مساله هستند و برخی از طرف های عربی حامی این طرح هم می دانند که تا وقتی طرف فلسطینی با آن موافقت نکند، طرح مذکور شانس کمی برای اجرایی شدن خواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد که قدرت های عربی طرفدار آمریکا در منطقه در وضعیت سختی قرار دارند؛ چرا که می دانند دولت ترامپ کمترین حد خواسته های طرف فلسطینی را هم برآورده نکرده است و شاید اعلام معامله قرن، مشکل دیگری به منازعه فلسطینی ـ صهیونیستی و عربی ـ صهیونیستی اضافه کند و آن منازعه عربی ـ عربی است.

مجلی در همین راستا تصریح کرد که طرف های عربی باید آمریکا را برای متقاعد کردن رژیم صهیونیستی به پذیرش طرح صلحی که اساس آن تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس و حل واقع بینانه مساله آوارگان باشد، تحت فشار بگذارند. وی افزود: تنها طرفی که می تواند رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهد، دولت آمریکاست که قبلا گزینه فشار علیه فلسطینیان را در دهه 40 و 50 امتحان کرده و نتیجه نگرفته است.

 گفتنی است که "واصل ابویوسف عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در این زمینه اعلام کرده بود که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از شرکت کنندگان در نشست های مکه خواهد خواست که نشست بحرین را تحریم کنند.

وی خاطر نشان کرده بود که عباس در نشست های اجلاس سران کشورهای عربی و اسلامی در عربستان سخنرانی کرده و از شرکت کنندگان در نشست بحرین خواهد خواست که از حضور در کنفرانس اقتصادی دولت آمریکا در بحرین که طی ماه آینده و در راستای طرح ننگین طراحی شده برای نابودی مساله فلسطین برگزار خواهد شد، خودداری کنند.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018