صفحه-اصلى/فلسطين

افسر اسرائیلی: اطلاعی از سربازان اسیر خود در غزه نداریم

قدس اشغالی ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

افسر سابق سرویس های اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی "امان" اذعان کرد که مذاکرات برای امضای مبادله اسرا میان این رژیم و جنبش حماس به بن بست رسیده است، زیرا مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف تحت نظارت مصر تاکنون نتیجه ای در پی نداشته است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، "یونی بن مناحیم" در مقاله ای عنوان کرد که 5 سال از پایان جنگ 51 روزه در غزه در تابستان سال  2014 گذشت و تا این لحظه 4 اسرائیلی همچنان در اسارت حماس هستند و با وجودی اینکه مصر توانست سال 2011 عملیات مبادله اسرای شالیت را با موفقیت انجام دهد، اما این بار با سختی ها و مشکلات زیادی برای امضای دومین قرارداد مبادله اسرا مواجه است.

بن مناحیم تصریح کرد که حماس معتقد است که نتانیاهو به ویژه در آستانه انتخابات کنست، اهمیتی به امضای مبادله اسرای جدید نمی دهد و عامل اصلی شکست مذاکرات در این زمینه نیز همین است و حماس نیز این پرونده را یک پرونده امنیتی سیاسی می داند و از طرفی هم اسرای فلسطینی و خانواده هایشان بر اجرای هرچه سریع تر عملیات مبادله اصرار دارند و تاکید دارند که در معامله آتی، بیش از 1000 اسیر فلسطینی از زندان های رژیم صهیونیستی آزاد شوند.

وی اشاره کرد که "یارون بلوم" هماهنگ کننده پرونده نظامیان اسیر و مفقود اسرائیلی اخیرا فاش کرد که حماس به دنبال آزادی 450 از اسرایی است که در عملیات های ضد اسرائیلی مشارکت داشته اند و این جنبش از طریق ابوعبیده سخنگوی گردان های قسام، در راستای جنگ روانی علیه اسرائیلی ها هر از گاهی پیام هایی در این زمینه منتشر می کند.

این تحلیلگر اسرائیلی خاطر نشان کرد که به دور از جزئیات سخنان ابو عبیده، پیام اساسی او این است که از رژیم صهیونیستی می خواهد به امضای مبادله اسرا با حماس تن دهد، در غیر اینصورت نظامیان اسیرش به سرنوشت رون اراد گرفتار خواهند شد که از سال 1986 ناپدید شده و هنوز هم اثری از او پیدا نشده است و حماس به این نتیجه رسیده که ما سر دو راهی قرار داریم و عامل زمان به هیچ وجه به نفع "اسرائیل" نیست.

یونی بن مناحیم افزود که از سخنرانی های ابو عبیده می توان چندین درس گرفت: نخست اینکه مذاکراتی جدی بین رژیم صهیونیستی و حماس در مورد اسرا در جریان نیست و صرفا تلاش هایی کم رنگ از جانب سازمان اطلاعات مصر در این زمینه در جریان است و دوم اینکه حماس از شروطی که از آغاز تعیین کرده بود، کوتاه نمی آید که در راس آن آزادی 80 نفر از اسرای مشمول قرارداد شالیت قرار دارد که رژیم صهیونیستی مجددا آن ها را به اسارت گرفته است.

بن مناحیم تشریح کرد که سومین درس از اظهارات ابو عبیده این است که حماس به همین راحتی اطلاعاتی از نظامیان اسیر اسرائیلی ارائه نمی دهد و چهارم اینکه حماس به دنبال امضای قرارداد مبادله اسرا در چندین مرحله همانند قرارداد شالیت است، بدین گونه که ارائه هرگونه اطلاعاتی در مورد نظامیان اسیر اسرائیلی در مقابل آزادی گروهی از اسرا باشد و پنجم هم اینکه سخنان ابو عبیده جنگی روانی علیه خانواده های نظامیان اسرائیلی است.

وی تصریح کرد که درس هشتم عبارت است از اینکه حماس نگران بی نتیجه ماندن مذاکرات در مورد اسرا است و به همین خاطر تهدید کرده که این پرونده را خواهد بست و آماده اجرای عملیات هایی دیگر برای اسارت نظامیان اسرائیلی بیشتری است.

بن مناحیم تاکید کرد که رژیم صهیونیستی اشتباهات زیادی در مورد این پرونده داشته و از روابط نزدیک خود با ترکیه در گذشته برای پیشبرد این پرونده استفاده نکرد، به رغم اینکه روابط حماس با ترکیه بسیار قوی است و ترکیه می تواند تاثیر بسزایی بر رهبران این جنبش داشته باشد و دومین اشتباه اینکه رژیم صهیونیستی مسئله نظامیان اسیر را ضمن تفاهمات صورت گرفته برای آرام سازی اوضاع در غزه قرار نداده است.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018