صفحه-اصلى/گزارش

مهر تایید تظاهرات یهودیان "فلاشا" بر ماهیت نژادپرستانه رژیم صهیونیستی

قدس اشغالی _ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

در حالی که رژیم صهیونیستی سعی دارد دموکراسی خود را در منطقه به رخ دیگران بکشد و خودش را "اخلاق مدارترین کشور" در تعامل با شهروندانش معرفی می کند، تظاهرات یهودیان اتیوپیایی تبار "فلاشا" بر تبعیض نژادی در این رژیم مهر تایید می زند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع قدس اشغالی، اولین شعله های تحرک اخیر یهودیان اتیوپیایی تبار که از هفته گذشته آغاز شده است، زمانی برافروخته شد که پلیس رژیم صهیونیستی یکی از این یهودیان فلاشا را به صورت مستقیم و عمدی هدف قرار داد و یهودیان اتیوپیایی این رفتار را نوعی بی ارزشی به جان خودشان و تداوم روند تبعیض نژادی علیه خود می دانند و هر چند که این تظاهرات ها در حال حاضر کنترل شده است، اما اوضاع تلخ حاکم بر یهودیان فلاشا، حکایت از تداوم اعتراضات به شکل تظاهرات های مقطعی در آینده دارد.

 

قیام علیه نژادپرستی

رژیم صهیونیستی از اوایل دهه 80 قرن گذشته شروع به انتقال مهاجران یهودی به فلسطین اشغالی کرد تا شهرک های صهیونیست نشین را با حضور آنها پر کند؛ چرا که نیازمند افزایش جمعیت یهودیان در برابر فلسطینیان بود و در آن زمان به آنها صرفا به چشم شهرک نشینان جدیدی نگاه می کردند که قرار است خلأ جمعیتی را برطرف کنند، اما این نگاه با گذشت سال ها تغییر کرده است تا شهرک نشینانی که از روسیه، اروپا و قاره آمریکا به فلسطین اشغالی آورده شده اند، یهودیان اتیوپیایی تبار قلمداد شوند که جایگاه پایین تری نسبت به دیگر یهودیان دارند و همین نگاه در حال حاضر هم به قوت خود باقی است؛ به طوری که به یهودیان اتیوپیایی به چشم یک اقلیت نگاه شده و حقوق شان سلب می شود.

در همین راستا، "عصمت منصور" کارشناس مسائل صهیونیستی تصریح کرد که این اولین باری نیست که شاهد موج اعتراضات گسترده در داخل رژیم صهیونیستی هستیم؛ به طوری که در دهه 70 قرن گذشته هم شاهد اعتراضات یهودیان شرقی به خاطر تبعیض نژادی علیه آنها بودیم. یهودیان اتیوپیایی تبار هم در گذشته اعتراضاتی به خاطر تبعیض در کار، وضعیت اسکان، آموزش و عرصه های دیگر داشتند.

وی خاطر نشان کرده است که تظاهرات اخیر یهودیان فلاشا، خشن ترین و گسترده ترین تظاهرات سال های اخیر است که بیش از هر چیزی دلالت بر این دارد که اوضاع به سر حد انفجار رسیده است و دلیل اصلی این تظاهرات ها، کشته شدن یک جوان اتیوپیایی بود، اما این تنها جرقه ای برای آغاز این تظاهرات ها علیه تبعیض فراگیر بود که از زمان انتقال گزینشی مهاجران اتیوپیایی و مخالفت با انتقال بخشی از این خانواده ها به خاطر مسائل نژادپرستانه آغاز شده است.

منصور تاکید می کند که رژیم صهیونیستی سعی در حل این مشکل دارد؛ اما نه از طریق اعطای حقوق این افراد به آنها؛ بلکه با تشکیل کمیته ها و تعیین معیارهایی برای تعامل با آنها؛ به طوری که این اعتراضات چشمان جامعه صهیونیستی را نسبت به خطر این پدیده که می تواند مشکلات و ناآرامی های غیر قابل کنترلی را ایجاد کند، باز کرد و از همین رو، مراجع صهیونیستی دست کم سعی در پایان دادن به این اعتراضات از طریق کنترل آنها دارند.

وی افزود:«عناصر پلیس رژیم صهیونیستی برای مقابله با اقلیت ها دست به ماشه هستند و نسبت افراد بازداشت شده اتیوپیایی تبار بیش از هر گروه دیگری است و آنها در مراکز پلیس در معرض شکنجه و حتی در غذاخوری ها و کلوپ های شبانه در معرض انواع تبعیض قرار می گیرند و در کنست هم تنها یک عضو اتیوپیایی تبار وجود دارد. از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی به دیگر اعضای خانواده های اتیوپیایی که در فلسطین اشغالی زندگی می کنند، اجازه مهاجرت به این اراضی را نمی دهد و مدعی است که آنها یهودی نیستند. علاوه بر این، رژیم صهیونیستی آنها را در مناطق حاشیه ای و در شرایط سخت و نامساعد از لحاظ زیرساختی و خدماتی محبوس کرده است و در معرض قتل قرار می دهد.

این کارشناس مسائل صهیونیستی خاطر نشان کرد که رسانه های صهیونیستی توجه زیادی به این مساله دارند و آنرا در راس اخبار و گفتگوها و برنامه های پخش زنده مستقیم خود قرار داده اند؛ چرا که تظاهرات کنندگان خیابان های اصلی در وسط شهر تل آویو را بسته اند و این مساله منجر به شکل گیری ترافیک های سنگین و کندی روند تردد طی برخی ساعات شد و در نتیجه آن، هزاران نفر امکان حضور در سر کارشان را از دست دادند. از سوی دیگر، هیچ گونه حمایتی از سوی چپگراها یا سفیدپوست ها از آنها صورت نمی گیرد؛ چرا که این مساله را فقط مختص اتیوپیایی تبارها می دانند.

 

اقلیت

اتیوپیایی تبارها کمتر از 2 درصد از کل جمعیت شهرک نشینان صهیونیست ساکن اراضی اشغالی سال 1948 فلسطین را تشکیل می دهند و جمعیت آنها بر اساس آمارهای سازمان مرکزی آمار رژیم صهیونیستی در سال 2017 تنها 140 هزار نفر است. علاوه بر این، آمارهای دیگر نشانگر کاهش 30 درصدی درآمد ماهیانه افراد اتیوپیایی تبار در مقایسه با اعضای دیگر جامعه صهیونیستی است.

از سوی دیگر، "آنتوان شلحت" کارشناس مسائل صهیونیستی در گفتگو با پایگاه خبری "عربی 21" اعلام کرد که تظاهرات کنونی در حال آرام شدن است؛ به ویژه پس از آنکه پلیس توانست آنها را مهار کند و خانواده جوان اتیوپیایی تبار کشته شده هم هر گونه اعتراضات را پس از روزهای سوگواری به حالت تعلیق درآورد تا اعتراضات شکل سازمان یافته و به دور از خشونت به خودشان بگیرند. رژیم صهیونیستی هم اقداماتی برای مهار خشم معترضان اتخاذ کرد که از جمله آنها می توان به دیدار وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با خانواده جوان کشته شده و اعطای وعده انجام اصلاحات در دایره تحقیقات پلیس اشاره کرد.

اما شلحت در عین حال تاکید کرده است که راه حل ارائه شده ریشه ای نیست و این اولین باری نیست که اتیوپیایی تبارها دست به اعتراضات مشابه می زنند، بلکه چند سال قبل هم به همین دلایل و به خاطر کشته شدن بی رحمانه یک اتیوپیایی تبار به دست پلیس دست به اعتراض زده بودند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی به این اقشار جامعه صهیونیستی به چشم اقلیت و دشمنان خود نگاه می کند و این مساله ای است که در جلسه تحقیق سال 2000 پس از کشته شدن 13 فلسطینی به دست عناصر پلیس صهیونیستی در جریان تظاهراتی که پس از ورود "آریل شارون" نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسجد مبارک الاقصی روی داد، مطرح و مشخص شد که پلیس با آنها مانند دشمنان رژیم صهیونیستی عمل کرده است و همین مساله درباره اتیوپیایی تبارها هم صدق می کند.

این کارشناس مسائل صهیونیستی تاکید کرد که اتیوپیایی تبارها در داخل فلسطین اشغالی از لحاظ سیاسی و اجتماعی در مرحله ای بالاتر از فلسطینیان قرار دارند، اما از لحاظ سلسله مراتب، نسبت به یهودیان دیگر در درجه های پایین تر قرار دارند.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا رژیم صهیونیستی از خدشه دار شدن وجهه خود پس از این اعتراضات که نشانگر ماهیت نژادپرستانه آن در قبال اتیوپیایی تبارهاست، می ترسد، اظهار داشت که این رژیم هیچ ترسی ندارد؛ چرا که این رژیم با طرف های منطقه ای و بین المللی روابط گسترده ای دارد و فکر می کند که وجهه اش در جهان درخشان است؛ هر چند که این اعتراضات از نظر ما مساله ای اساسی هستند که نشانگر ماهیت پروژه صهیونیستی هستند، اما تاثیری بر وجهه رژیم صهیونیستی در جهان نمی گذارند.

نژادپرستی علیه یهودیان فلاشا به حد مضحکه آمیزی در مقایسه با دیگر یهودیان رسیده است و این چیزی است که در نمایشنامه ها و فایل های ویدیوئی هم می توان آنرا مشاهده کرد. علاوه بر این، رژیم صهیونیستی حتی توجهی به ذکر نام "آبراهام منگستو" نظامی اتیوپیایی تبار اسیر مقاومت فلسطین در باریکه غزه نمی کند و در کنار اقدامات ظالمانه آن علیه فلسطینیان، سوالات زیادی درباره تعریف "دموکراسی" از سوی این رژیم مطرح می شود.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018