صفحه-اصلى/گزارش

دریای "ج" رژیم صهیونیستی جزایر "الف" و "ب" فلسطینی را می بلعد

رام الله _ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

"الف"، "ب" و "ج" بیشتر از اینکه برای فلسطینیان صرفا یک سری حروف الفبا باشد، اشاره به اراضی کرانه باختری دارد که بر اساس توافقنامه اسلو امضا شده میان  تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی در سال 1993 به صورت "سهمیه ای" میان آنها تقسیم شده است.

بر اساس این توافق، منطقه "الف" تحت سیطره کامل طرف فلسطینی قرار دارد و منطقه "ب" هم تحت سیطره مدنی طرف فلسطینی و سلطه امنیتی طرف صهیونیستی قرار دارد و این در حالی است که منطقه "ج" به صورت کامل تحت سیطره طرف صهیونیستی واقع شده است.

با این وجود، بیشترین سهم از این اراضی به رژیم صهیونیستی اختصاص یافته است که از آنها به عنوان منطقه "ج" یاد می شود که 60 درصد از اراضی کرانه باختری را تشکیل می دهند.

به رغم اینکه مناطق "ج" ادامه طبیعی همان اراضی "الف" و "ب" هستند، اما رژیم صهیونیستی سعی در توسعه و گسترش طرح های شهرک سازی خود دارد و حلقه محاصره را بر فلسطینیان تنگ کرده است.

وزارت خارجه فلسطین در بیانیه قبلی خود اعلام کرده بود که جریان راست حاکم بر رژیم صهیونیستی به شکل شتابزده ای سعی در تغییر واقعیت های حقوقی و تاریخی موجود در اراضی اشغالی فلسطین و به ویژه مناطق "چ" را دارد و بدین ترتیب تلاش می کند سیطره خود بر اراضی فلسطینی را گسترش دهد.

در ادامه این بیانیه آمده بود که این اتفاقات همزمان با تشدید قابل ملاحظه سیاست تخریب منازل، تخریب تاسیسات فلسطینیان و تخریب اقتصاد فلسطینیان در مناطق "ج" صورت می گیرد و این پیام را به جهانیان ارسال می کند که رژیم صهیونیستی آینده این مناطق را مشخص می کند و به صورت یکجانبه آینده حضور فلسطینیان در این اراضی را هم تعیین خواهد کرد.

دریا و جزیره ها

ولید عساف رئیس هیات (دولتی) مبارزه با احداث دیوار حائل و شهرک سازی نیز به نوبه خود، مناطق "ج" را به دریایی تشبیه کرد که جزایر موسوم به مناطق "الف" و "ب" در داخل آن قرار گرفته اند و بدون عبور از منطقه "ج" امکان تردد از منطقه "الف" به "ب" یا بالعکس وجود ندارد.

وی در گفتگو با خبرگزاری بین المللی آناتولی ترکیه خاطر نشان کرد که مناطق "الف" و "ب" 200 جزیره را در خود جای داده اند که به وسیله مناطق "ج" از هم جدا افتاده اند و تردد میان آنها جز با عبور از مناطق "ج" ممکن نیست.

به گفته عساف، این وضعیت باعث می شود که نظامیان صهیونیست مستقر در منطقه "ج" جلوی تردد فلسطینیان میان مناطق الف و ب را بگیرند.

گنجینه منابع طبیعی

رئیس هیات مبارزه با احداث دیوار حائل و شهرک سازی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد که بدون ارتباط میان مناطق الف و ب از طریق منطقه ج، امکان تداوم حیات هیچ چیزی در این دو منطقه وجود ندارد. مناطق ج سرشار از منابع طبیعی مانند چاه های گاز و نفت، حوضچه های آب زیرزمینی و غیره هستند که تنها 15 درصد از آنها توسط فلسطینیان مورد استفاده قرار می گیرند و بقیه توسط شهرک های صهیونیست نشین به سرقت برده می شوند.

وی در تشریح مصادیق این منابع طبیعی می گوید:« بحر المیت و اطراف آن به عنوان یک منطقه مرزی و گردشگری و نیز منطقه ای پر از املاح معدنی در اراضی منطقه ج واقع شده اند. علاوه بر این، اراضی قابل کشت مانند دشت صانور و دشت بن عامر و الاغوار و نیز دیگر دشت ها همگی در این منطقه قرار دارند.»

عساف همچنین تاکید کرد که اراضی واقع تحت سیطره رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، دنباله طبیعی مناطق "الف" و "ب"؛ به ویژه از لحاظ ساخت و ساز هستند، اما زمانی که در جریان امضای توافقنامه اسلو، اراضی فلسطینی تقسیم شد، انتظار می رفت که اداره مناطق ج قبل از پایان دوره انتقالی 5 ساله (که در سال 1999 به پایان رسید) به تشکیلات خودگردان واگذار شود، اما این اتفاق نیفتاد و حاکمیت موقتی به سیطره دائمی تبدیل شد.

وی افزود:« مناطق الف و ب بدون منطقه ج امکان ندارند؛ چرا که اصل بر این بود که مناطق و اراضی واقع در دسته ج در آینده تحت حاکمیت طرف فلسطینی درآید.»

عساف خاطر نشان کرد که «این توافقنامه موقت به توافقی دائمی تبدیل شد و حتی برعکس، رژیم صهیونیستی سلطه امنیتی خود را به مناطق الف و ب هم گسترش داد و این در حالی است که مناطق ج تنها منطقه حیاتی است که فلسطینیان می توانند به صورت طبیعی زندگی خود را در آنجا سر و سامان ببخشند.»

وی افزود: تصمیم مقامات فلسطینی در زمینه توقف عمل به توافقنامه های امضا شده با رژیم صهیونیستی اهمیت زیادی در زمینه تحقق انتقال راهبردی و آغاز مرحله جدید در روابط با این رژیم دارد که سعی می کند مناطق ج را به عنوان اراضی مورد اختلاف معرفی کند.

رئیس هیات مقابله با احداث دیوار حائل و شهرک سازی تصریح کرد که «تصمیم اخیر طرف فلسطینی نیازمند شکسته شدن پروتکل های جاری در زمینه توافق اسلو، آغاز توسعه مناطق ج بر اساس نیازهای فلسطینیان و ارائه خدماتی مانند آب و برق و احداث جاده و موارد دیگر در این مناطق است.»

لازم به ذکر است که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تاریخ 25 ژوئیه گذشته اعلام کرد که طرف فلسطینی عمل به تمامی توافقنامه های امضا شده با رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق درآورده و ساز و کارهایی برای اجرای آنها اتخاذ خواهد کرد.

طرح های فلسطینی

از سوی دیگر، "مجدی صالح" وزیر امور شهرداری های فلسطین در گفتگوی ویژه با خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین قصد آغاز اجرای طرح های مربوط به ساختار تشکیلاتی در مناطق مختلف کرانه باختری؛ بدون توجه به تقسیم بندی های طرف صهیونیستی را دارد.

صالح خاطر نشان کرد که 114 طرح اساسی در مناطق ج باید اجرا شود که منتظر موافقت طرف صهیونیستی هستند، اما این رژیم هنوز پاسخی به این طرح ها نداده است.

وی افزود: از همین رو، ما در شورای عالی ساماندهی وابسته به وزارت امور شهرداری ها این طرح ها را تصویب خواهیم کرد؛ چرا که در متن قوانین بین المللی آمده است که هیچ شورایی برای صدور مجوز در منطقه کرانه باختری وجود ندارد و «مسئولیت حاکمیت بر سراسر اراضی اشغالی سال 1967 با تشکیلات خودگردان فلسطین است.»

این وزیر فلسطینی تاکید کرد که مسئولیت صدور مجوز ساخت و ساز در اراضی اشغالی سال 1967 فلسطین با تشکیلات خودگردان است که طرف صاحب حق در این زمینه از لحاظ احداث ساختمان ها و اجرای طرح های اساسی است و این کارها را از طریق شورای عالی ساماندهی ساخت و ساز انجام می دهد.

صالح خاطر نشان کرد که وزارت امور شهرداری ها طرح ها و صدور مجوزها؛ حتی در خارج از مناطق محل اجرای طرح های اساسی روستاها و شهرها را از طریق شهرداری ها تصویب خواهد کرد.

وی افزود: ما در این زمینه جدی هستیم و شهرداری ها حق توسعه ساخت و سازها بر اساس طرح های موجود و بدون توجه به دسته بندی این مناطق از سوی رژیم صهیونیستی را دارند.

مجدی صالح همچنین اقدام تشکیلات خودگردان فلسطین را چالشی در برابر بی احترامی رژیم صهیونیستی به توافقنامه های امضا شده با تشکیلات و بی توجهی به تمامی عرف های بین المللی دانست و خاطر نشان کرد که تشکیلات رام الله قصد تاسیس صندوق ویژه ای برای پرداخت خسارت به صاحبان ساختمان های دارای مجوز ساخت و ساز را دارد که رژیم صهیونیستی تهدید به تخریب آنها کرده است. وی افزود: در حال حاضر تلاش ها برای تاسیس این صندوق و تعریف منابع مالی و حقوقی آن ادامه دارد.

تردید یک کارشناس درباره قدرت تشکیلات خودگردان

از سوی دیگر، "خلیل تفکچی" کارشناس نقشه برداری و شهرک سازی در موسسه (غیر دولتی) "بیت الشرق" قدس اشغالی اعلام کرد که قدرت تشکیلات خودگردان فلسطین برای حمایت از مناطق ج جای تردید دارد.

وی در گفتگو با خبرگزاری آناتولی تصریح کرد که «صحبت طرف فلسطینی درباره عدم تداوم به رسمیت شناختن دسته بندی های مناطق بر اساس تقسیم بندی های اسلو، نیازمند راهبرد و برنامه های واقعی برای حمایت از ساکنان مناطق ج و پایداری آنها در این مناطق است.

تفکچی این سوال را مطرح کرد که «در این شرایط مالی دشوار تشکیلات خودگردان، چطور می توان از مناطق ج و اجرای برخی طرح ها در این مناطق حمایت کرد و این در حالی است این تشکیلات به سختی می تواند نیازهای اساسی و حقوق کارمندان خود را تامین کند.»

این کارشناس مسائل نقشه برداری همچنین با اشاره به تصمیم رژیم صهیونیستی برای تخریب تمامی ساخت و سازهای فلسطینیان در این مناطق؛ چه با سرمایه گذاری شخصی و چه با سرمایه گذاری دولتی، نسبت به غرق کردن ساکنان مناطق ج در "گرداب ساخت و ساز و تخریب" هشدار داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر اعطای مجوز ساخت دهها واحد مسکونی در مناطق ج را تلاشی برای فریب افکار عمومی دانست و اظهار داشت که در فاصله سال های 2009 تا 2016 رژیم صهیونیستی تنها 36 مجوز ساخت و ساز برای فلسطینیان صادر کرده بود و این در حالی است که در همین مدت 12 هزار مجوز ساخت و ساز برای شهرک نشینان صهیونیست صادر کرده بود.

تفکچی این ادعای رژیم صهیونیستی را نوعی تبلیغات رسانه ای برای جلب حمایت کشورهای اروپایی و آمریکایی و تلاشی برای خاموش کردن آتش خشم فلسطینیان در نتیجه عملیات های تخریب منازل و تاسیسات در واد الحمص قدس دانست.

رژیم صهیونیستی 11 ساختمان مسکونی فلسطینیان را در منطقه وادی الحمص در شرق قدس با ادعای عدم صدور مجوز ساخت و ساز برای آنها تخریب کرد. در تاریخ 30 ژوئیه گذشته نیز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی طرحی را برای اجرای پروژه های ساخت و ساز فلسطینیان در مناطق ج کرانه باختری در قبال توسعه ساخت و ساز در داخل شهرک های صهیونیست نشین واقع در این مناطق ارائه داد.

راهبرد قدیمی رژیم صهیونیستی

در همین راستا، "سلیمان بشارات" مدیر مرکز (غیر دولتی) مطالعات راهبردی رام الله "یبوس" اعلام کرد که از زمان امضای توافقنامه اسلو، رژیم صهیونیستی سعی در تحکیم دیدگاه راهبردی خود مبنی بر افزایش جمعیت صهیونیست ها در اراضی فلسطینی از طریق اجرای پروژه های شهرک سازی را دارد.

وی در گفتگو با خبرگزاری آناتولی خاطر نشان کرد که «رژیم صهیونیستی برای تقویت این رویکرد، مناطق اشغالی فلسطین را بر اساس توافق اسلو تقسیم بندی کرد و این بدین معناست که تقویت حضور این رژیم در مناطق ج مساله تازه ای نیست.»

بشارات خاطر نشان کرد که «تلاش رژیم صهیونیستی برای تقویت این رویکرد از طریق ممانعت از ساخت و ساز فلسطینیان در مناطق ج، در راستای رویکردی جامع پس از آغاز احداث دیوار حائل و الحاق صدها هزار دونم از اراضی کرانه باختری و معرفی آنها به عنوان اراضی صهیونیستی صورت می گیرد.»

این کارشناس و پژوهشگر فلسطینی تاکید کرد که این رویکرد طرف صهیونیستی که از طریق آن سعی در تحقق برتری جمعیتی در اراضی اشغالی سال 1948 را دارد، در شهرک سازی ها در کرانه باختری و نیز اخراج فلسطینیان از شهر اشغالی قدس نمود پیدا می کند.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018