صفحه-اصلى/گزارش

نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی؛ تشکیل دولت وحدت یا برگزاری انتخابات سوم

قدس اشغالی _ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

نتایج 22 دومین دوره انتخابات کنست صهیونیستی نشان می دهد که پس از شمارش 92 درصد آرا، هر کدام از دو حزب لیکود و "آبی سفید" 32 کرسی و فهرست مشترک احزاب عربی هم 12 کرسی را کسب کرده اند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع قدس اشغالی، نتایج این انتخابات همچنین نشان می دهد که حزب "اسرائیل خانه ما" به ریاست "اویگدور لیبرمن" وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی 9 کرسی، حزب مذهبی شاس 9 کرسی، یهودیان توراتی 8 کرسی، "به سوی راستگرایی" 7 کرسی، ائتلاف میانه روی "کار ـ پل" 6 کرسی و "اردوگاه دموکراتیک" 5 کرسی را کسب کرده اند.

در جمع بندی جناحی این آرا می توان گفت که جریان راست رژیم صهیونیستی 56 کرسی و اردوگاه میانه روها و چپگراها 43 کرسی را تصاحب کرده اند؛ البته بدون احتساب آرای حزب "اسرائیل خانه ما" که 9 کرسی را کسب کرده است و فهرست مشترک احزاب عربی که 12 کرسی را تصاحب کرده اند.

در این شرایط، دو حزب لیکود و "آبی ـ سفید" با مشکلات جدی در زمینه تشکیل دولت جدید مواجه هستند و روزنامه صهیونیستی هاآرتص در تحلیل خود از نحوه تشکیل دولت و سرانجام این روند اعلام کرده است که قویترین سناریوی احتمالی تشکیل دولت وحدت با مشارکت این دو حزب بزرگ است؛ هر چند که موانع زیادی بر سر راه این سناریوی احتمالی وجود دارد.

از جمله احتمالات دیگری که این روزنامه به آنها اشاره کرده است، می توان به احتمال تشکیل دولت توسط نتانیاهو از طریق ائتلاف با همان حزبی اشاره کرد که 5 ماه پیش هم شریک عادی آن به شمار می رفت و آن همان حزب اسرائیل خانه ما به ریاست اویگدور لیبرمن است که در این صورت باید احزاب حریدیم (مذهبی ها) و حزب "به سوی راستگرایی" هم در دولت حضور داشته باشند.

در مقابل، احتمال نمی رود که لیبرمن قدم در راه ریسک جدیدی بگذارد و رژیم صهیونیستی را به سمت انتخابات سوم سوق دهد و در واقع، این رژیم به همان نقطه سر خط برگردد. از سوی دیگر، نمی توان به لیبرمن وعده اداره نوبتی دولت یا همان نخست وزیری نوبتی را داد؛ چرا که خود لیبرمن هم می داند که اداره دولت با کسب 8 یا 9 کرسی امکان‌پذیر نیست و از همین رو باید گفت که احتمال شکل گیری چنین دولتی ضعیف و نزدیک به صفر است.

 

ائتلاف لیکود و آبی سفید

نتایج نشان می دهد که تشکیل دولت وحدت میان لیکود و حزب ائتلافی آبی سفید قویترین احتمال موجود است، اما موانع و مشکلات متعددی بر سر راه آن وجود دارد؛ از جمله اینکه "بنی گانتس" رئیس این حزب قبلا وعده داده بود که دولت مشترکی با نتانیاهو تشکیل ندهد.

البته بعید نیست که نتانیاهو طی روزهای آتی بار دیگر بحث نگرانی ها درباره جنگ و تعهداتش در زمینه تحقق صلح یا ایجاد مشکل در بودجه دولت را مطرح کند تا از این طریق بتواند گانتس را متقاعد کند که در شرایط اضطراری باید پا بر روی وعده ها و تعهدات قبلی گذاشت. احتمال دارد حزب اسرائیل خانه ما هم وارد این دولت شود و در کل احتمال اجرایی شدن این سناریو در حد متوسط است.

سناریوی احتمالی بعدی ائتلاف لیکود با "به سوی راستگرایی"، ائتلاف "کار ـ پل" و احزاب حریدیم است و با وجود اینکه "عمیر پرتس" متعهد به عدم مشارکت در دولتی به نخست وزیری نتانیاهو شده است، نتایج فعلی نشان می دهد که لیکود و حزب "کار ـ پل" می توانند در کنار هم دولتی با 61 کرسی تشکیل دهند.

احتمال می رود که نتانیاهو در قالب این سناریو، پرتس را با پست وزارت جنگ، یا وزارت دارایی و یا وزارت دادگستری در کنار برخی وعده های اقتصادی و افزایش حقوق ها ترغیب کند. در مقابل، پرتس به راحتی نمی تواند از تعهداتش عقب نشینی کند و تشکیل چنین دولتی هم حتمی نیست؛ چرا که کافی است فقط حزب "کار ـ پل" تنها یک کرسی کمتر داشته باشد تا این احتمال از بین برود. لذا، احتمال تشکیل چنین دولتی هم بسیار کم است.

 

لیکود و "آبی ـ سفید" و احزاب حریدیم

ممکن است که چنین دولتی از اکثریت قاطع برخوردار باشد، اما موانع متعددی بر سر راه آن قرار دارد. در کنار موانع موجود بر سر راه سناریوی تشکیل دولت وحدت میان لیکود و "آبی ـ سفید" مشکلات دیگری هم وجود دارد و "یاکوف لتزمان" پس از انتشار برخی گمانه زنی ها درباره نتایج انتخاباتی اعلام کرده است که هرگز در دولت وحدت در کنار یائیر لابید قرار نخواهد گرفت. لذا، احتمال تشکیل چنین دولتی هم در حد متوسط یا حتی کم است.

 

دولت "آبی ـ سفید" و لیکود به نخست وزیری گانتس و با وزارت نتانیاهو

در همین راستا، این احتمال وجود دارد که گانتس مدعی شود که استحقاق مامور شدن برای تشکیل دولت را دارد و به حزب لیکود پیشنهاد تشکیل دولت وحدت را بدهد که نتانیاهو در آن یکی از پست های وزارتی بزرگ را در اختیار داشته باشد. البته بعید است که نتانیاهو با چنین پیشنهادی موافقت کند؛ چرا که در این صورت مجبور خواهد شد در ماه دسامبر آینده پس از صدور کیفرخواست علیه خود از سمتش کناره گیری کند. در نتیجه، احتمال تشکیل چنین دولتی هم نزدیک به صفر است.

البته این احتمال هم وجود دارد که لیکود نخست وزیر 13 سال گذشته خود را برکنار کرده و به سمت تشکیل دولت وحدت با "آبی ـ سفید" پیش برود. اما با توجه به اینکه نتانیاهو در انتخابات داخلی لیکود به راحتی تمامی رقبای خود را کنار گذاشته بود و به نظر نمی رسد که هیچ کدام از رهبران لیکود به خود جرات رقابت با نتانیاهو را بدهند و از سوی دیگر، رهبران لیکود اظهارات حمایتی متعددی در دفاع از نتانیاهو بیان کرده اند، احتمال وقوع چنین سناریویی هم بعید است.

 

انتخابات سوم

با توجه به اینکه نتایجه انتخابات نشان می دهد که هر کدام از دو حزب لیکود و "آبی ـ سفید" می توانند جلوی تشکیل دولت توسط طرف مقابل را بگیرند، احتمال دارد که رژیم صهیونیستی به سمت انتخابات سوم پیش برود؛ چرا که گانتس اعلام کرده است که حاضر نیست در دولت نتانیاهو مشارکت کند و لیکود هم حاضر به کنار گذاشتن نتانیاهو نیست.

با وجود اینکه احتمال وقوع چنین سناریویی غیر قابل باور است، اما در زمان اعلام نتایج انتخابات کنست در آوریل گذشته هم، احتمال تکرار انتخابات به خاطر مخالفت لیبرمن با مشارکت در دولت نتانیاهو بعید به نظر می رسید. بر اساس قانون رژیم صهیونیستی، در صورتی که روند تشکیل دولت پس از طی مراحل مختلف به بن بست برسد، حتما باید انتخابات جدید برگزار شود. لذا، این گزینه یکی از سناریوهای احتمالی است.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018