صفحه-اصلى/جهان

تروئیکای اروپا «مکانیسم حل اختلاف» در برجام را فعال کردند

تهران ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

انگلیس، فرانسه و آلمان به‌عنوان سه کشور اروپایی طرف ایران در برجام، سازوکار موسوم به «حل‌وفصل اختلافات» در برجام را فعال کرده‌اند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، سران سه کشور اروپایی عضو برجام در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند مکانیسم موسوم به «سازوکار حل‌وفصل اختلافات» در برجام را به جریان انداخته‌اند.

این کشورها در این بیانیه ای تاکید کردند: «ما به‌عنوان وزیران خارجه فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده به‌همراه شرکای اروپایی‌مان منافع امنیتی مشترکی داریم. یکی از آنها، حفظ نظام منع اشاعه هسته‌ای و اطمینان یافتن از این است که ایران هرگز اقدام به ساخت سلاح هسته‌ای نمی‌کند.»

آنها در ادامه درباره توافق هسته‌ای برجام نوشته‌اند: «برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همان‌طور که سران کشورهای ما به‌روشنی ابراز کرده‌اند نقشی کلیدی در این خصوص بازی می‌کند. برجام یکی از دستاوردهای کلیدی دیپلماسی چندجانبه و معماری نظم اشاعه جهانی است.»

وزیران خارجه سه کشور بار دیگر لفظاً از تصمیم دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «ما، آشکارا پشیمانی و نگرانی خودمان را از تصمیم ایالات متحده برای خروج از برجام و احیای مجدد تحریم‌ها علیه ایران ابراز و از مه 2018 در راستای حفظ این توافق با هم همکاری کرده‌ایم.»

واکنش ایران

 سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص بیانیه سه کشور اروپایی مبنی بر آغاز فرآیند حل و فصل اختلافات در برجام توسط این سه کشور تأکید کرد که ایران به هرگونه بدعهدی، سوءنیت و اقدامات غیرسازنده با جدیت و قاطعیت به‌طور مناسب پاسخ خواهد داد.

سیدعباس موسوی گفت که اقدام سه کشور اروپایی یک اقدام کاملاً انفعالی و از موضع ضعف به‌شمار می‌رود. فرآیند حل و فصل اختلافات در برجام را جمهوری اسلامی ایران از یک‌سال و اندی پیش و با ارسال نامه‌های رسمی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان به هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام آغاز کرده و لذا نه به لحاظ فرآیندی و نه به لحاظ عملی اتفاق جدیدی نیفتاده است.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018