صفحه-اصلى/رژیم ‌صهیونیستی

هاآرتص:

پیروزی بایدن، پایانی بر حمایت‌ همه جانبه آمریکا از جناح راست صهیونیستی

قدس اشغالی ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

دیپلمات های سابق آمریکایی و اسرائیلی بر این باورند که پیروزی جو بایدن نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خط پایان حمایت های همه جانبه و گسترده واشنگتن از جناح راست صهیونیستی خواهد بود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، دونالد ترامپ با در پیش گرفتن سیاست حمایت های همه جانبه و بی سابقه از رژیم صهیونیستی از جمله انتقال سفارت آمریکا به قدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر، رونمایی از معامله قرن و به رسمیت شناختن حاکمیت "اسرائیل" بر بلندی های اشغالی جولان، بیش از پیش بر زخم های فلسطینیان نمک پاشید.

علاوه بر این، ترامپ کاملا نسبت به توسعه شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی بی اعتنا بود و چشمان خود را بر آن بست، کمک های مالی به فلسطینیان و آژانس آنروا را به کلی قطع کرد و چندین کشور عربی را هم به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کشاند.

روزنامه عبری زبان هاآرتص امروز جمعه به نقل از دیپلمات های سابق آمریکایی و اسرائیلی بیان کرد که روسای جمهوری قبل از ترامپ اعم از دمکرات و جمهوری خواه همگی به راه حل تشکیل دو کشور برای حل نزاع بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی و به عنوان کلید صلح در منطقه پایبند بودند.

این روزنامه می افزاید که اما ترامپ  بر خلاف روسای جمهوری قبلی راه حل تشکیل دو کشور را زیر پا گذاشت و دست رژیم صهیونیستی را برای توسعه بی سابقه شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین و الحاق کرانه باختری کاملا باز گذاشت و همین مساله موجب شد تا فلسطینیان در مقابل طرحی (معامله قرن) کاملا نژادپرستانه و یک طرفه قرار گیرند نه راه حلی عادلانه برای تشکیل کشور مستقل فلسطین.

در همین راستا، "ایتمار رابینوویچ" سفیر سابق رژیم صهیونیستی در واشنگتن تاکید کرد که جو بایدن در صورت پیروزی، همان سیاست های دولت باراک اوباما و روسای جمهور قبلی را در رابطه با منازعه فلسطینی اسرائیلی در پیش خواهد گرفت.

رابینوویچ تصریح کرد که پیروزی بایدن یعنی پایان حمایت های گسترده و همه جانبه آمریکا از جناح راست صهیونیستی.

از سوی دیگر، "دوری گولد" سفیر اسبق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل اظهار داشت که بایدن دوست "اسرائیل" است و رابطه او با بنیامین نتانیاهو به مراتب بهتر از رابطه باراک اوباما با او خواهد بود.

گولد در رابطه با مساله عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نیز گفت که این بسیار مهم است که بدانیم آیا بایدن بر خلاف ترامپ، قبل از عادی سازی روابط دیگر کشورهای عربی با تل آویو، از این رژیم خواهد خواست امتیازاتی به فلسطینیان بدهد یا خیر.

همچنین "دان شابیرو" سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی در دوره اوباما عنوان کرد که بایدن همواره یکی از حامیان اصلی راه حل تشکیل دو کشور بوده و خواهد بود و ادامه شهرک سازی رژیم صهیونیستی را مانعی اساسی بر سر راه تحقق این راه حل می داند.

شابیرو افزود که بایدن تحقق راه حل تشکیل دو کشور را تضمینی برای ماهیت یهودی و دمکراسی رژیم صهیونیستی و احقاق حقوق مشروع فلسطینیان می داند.

وی گفت که این تحولات در سیاست های آمریکا به معنی توقف شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی و طرح الحاق کرانه باختری و بازگشایی کانال های ارتباطی با فلسطینیان خواهد بود.

دان شابیرو مدعی شد که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در دوره جد بایدن نیز همچنان ادامه خواهد داشت اما او تلاش خواهد کرد تا این توافقات جدید در نهایت به پیشبرد راه حل تشکیل دو کشور منجر شود.

شابیرو بعید دانست بایدن کمک های آمریکا به رژیم صهیونیستی را به شیوه تعامل این رژیم با فلسطینیان مشروط سازد.

او گفت که نامزد دمکرات ها تلاش می کند نه از راه تهدید و هشدار، بلکه از طریق دیپلماسی قوی در مسیر تحقق راه حل تشکیل دو کشور گام بردارد.

لازم به ذکر است که بر اساس آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا این لحظه جو بایدن 264 رای الکترال را در مقابل 214 رای دونالد ترامپ بدست آورده و تنها 6 رای دیگر برای ورود به کاخ سفید لازم دارد.

این در حالی است که هم اکنون بایدن در 4 ایالت از 6 ایالت باقی مانده نسبت به ترامپ پیشتاز است و شانس پیروزی بسیار بالایی نسبت به او دارد.

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018