صفحه-اصلى/گزارش

تلاش گسترده رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از بازگشت به برجام

قدس اشغالی ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

تل آویو در ادامه تلاش های خود برای کارشکنی در مسیر بازگشت آمریکا به توافق هسته ای با ایران، تصمیم دارد اطلاعات مهم و حساسی را در اختیار دولت جو بایدن قرار دهد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، روزنامه "یسرائیل هیوم" اعلام کرد که "مئیر بن شبات" رئیس شورای امنیت قومی رژیم صهیونیستی طی روزهای آینده راهی واشنگتن خواهد شد تا با جیک سالیوان مشاور امینت ملی آمریکا دیدار کرده و این اطلاعات حساس را در اختیار او قرار دهد.

این روزنامه اشاره کرد که تنها راه انتقال این اطلاعات، دیدار مستقیم مسئولان اسرائیلی با مسئولان آمریکایی است.

"یسرائیل هیوم" تاکید کرد که سفر بن شبات به واشنگتن بسیار کوتاه و چند ساعته خواهد بود و او قرار است در سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن با سالیوان دیدار کند.

روزنامه "العربی الجدید" آورده که هرچند "یسرائیل هیوم" به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرده اما پیش بینی می شود که این اطلاعات در رابطه با فعالیت های هسته ای سری ایران باشد.

روزنامه مذکور تاکید کرد که بن شبات و سالیوان طی ماه های گذشته بارها طی نشست هایی آنلاین در رابطه با مسائل و قضایای مهم از جمله برنامه هسته ای ایران گفتگو کرده اند.

این روزنامه عبری زبان همچنین فاش کرد که "یوسی کوهن" رئیس سازمان موساد نیز این هفته برای دیدار با "ویلیام برنز" رئیس سازمان «سیا» و شماری دیگر از مقامات امنیتی آمریکایی راهی واشنگتن خواهد شد. "یسرائیل هیوم" عنوان کرد که هدف از سفر بن شبات و کوهن به واشنگتن، کاهش ضررهای بازگشت آمریکا به برجام یا اگر ممکن باشد، ممانعت از بازگشت آمریکایی ها به این توافق است.

این روزنامه همچنین اشاره کرد که سفر این دو مقام اسرائیلی به واشنگتن، در راستای استراتژی تبیین شده در جلسه ویژه پنجشنبه گذشته نتانیاهو با حضور نمایندگان بسیاری از نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیلی صورت می پذیرد.

"یسرائیل هیوم" به نقل از یک منبع سیاسی اسرائیلی آورده است که به روسای هیئت های اسرائیلی که راهی واشنگتن می شوند، دستور داده شده تا مخالفت شدید تل آویو با بازگشت آمریکا به برجام و عدم موافقت با بررسی این پرونده با آمریکایی ها به اعتبار اینکه مسئله ای خطرناک برای "اسرائیل" و منطقه است، را اظهار نمایند.

به گفته منبع مذکور، در صورتی که تغییری در موضع ایران ایجاد شود، آن وقت رژیم صهیونیستی نیز می تواند رویکردها و مواضع خود در رابطه با جزئیات و محتوای توافق جدید با ایران را ارائه نماید. این منبع همچنین بیان کرد که نتانیاهو از هیئت های اسرائیلی عازم واشنگتن خواسته در دیدار با همتایان آمریکایی خود تاکید کنند که "اسرائیل" نه یکی از طرف های توافق هسته ای با ایران خواهد بود و نه آن را برای خود الزام آور می داند.

روزنامه "یسرائیل هیوم" عنوان کرد که نمایندگان اسرائیلی به رغم تاکید بر مخالفت با بازگشت به برجام، توصیه ها و پیشنهاداتی را نیز به آمریکا در این زمینه ارائه خواهند داد، از جمله اینکه تحریم های ایران آنگونه که دولت بایدن در نظر دارد، به طور کامل و همه جانبه لغو نشود.

این روزنامه اشاره کرد که رژیم صهیونیستی به آمریکا معادله ای را پیشنهاد می دهد که به آینده تعامل با تحریم های تحمیلی بر ایران مرتبط است، بدین گونه که لغو هر کدام از تحریم های ایران در مقابل عقب نشینی این کشور از یکی از موارد نقض توافق هسته ای در سال 2015 انجام گیرد.

مسئولان اسرائیلی همچنین خواستار نظارت شدید بین المللی بر تاسیسات هسته ای ایران و بازرسی از آن خواهند شد، به گونه ای که تمامی تاسیسات هسته ای ایران صرف نظر از محل قرارگیری و در هر زمانی تحت بازرسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است که آویو کوخاوی رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی سفر خود به واشنگتن برای تاثیری گذاری بر موضع دولت آمریکا در رابطه با بازگشت به برجام را به سبب درگیری ها و تحولات جاری در قدس و تشدید تنش با غزه لغو کرد. این سفر قرار بود شامگاه دیروز یکشنبه انجام گیرد.

 

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018