صفحه-اصلى/رژیم ‌صهیونیستی

تاریخدان اسرائیلی: 5 نشانه سرآغاز افول پروژه صهیونیسم ظاهر شده است

قدس اشغالی ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین
تاریخدان برجسته اسرائیلی ضمن اشاره به وجود نشانه‌هایی دال بر پایان پروژه صهیونیسم، از جنبش آزادی‌بخش فلسطین خواست خود را برای پر کردن خلأ آماده کند تا همانند سوریه و سایر کشورهای جهان عربی و شمال آفریقا، یک دوره طولانی مدت ناامنی و هرج و مرج حاکم نشود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، ایلان پاپه تحت عنوان "آغاز پایان پروژه صهیونیسم" در همایشی در شهر حیفا در سرزمین‌های اشغالی 1948 تاکید کرد که سرآغاز پایان پروژه صهیونیسم یک مرحله طولانی مدت و خطرناک است و متاسفانه بحث در مورد آینده نزدیک نیست، بلکه منظور آینده دور است اما در هر صورت باید برای آن آماده باشیم.
وی اظهار خوش‌بینی کرد که ما وارد مرحله آغاز پایان پروژه صهیونیسم شدیم و باید بخشی از تلاش‌ها برای کوتاه‌تر کردن این دوره باشیم.
این تاریخدان و استاد علوم اجتماعی و مطالعات بین‌الملل دانشگاه اکستر انگلیس و مدیر مرکز اروپایی مطالعات فلسطین به 5 شاخص و نشانه در رابطه با آغاز پایان پروژه صهیونیسم اشاره کرده است.
اولین مورد جنگ داخلی یهودیان است که قبل از هفتم اکتبر شاهد بودیم، یعنی جنگ بین اردوگاه سکولار و اردوگاه مذهبی‌ها در جامعه یهودی در "اسرائیل". پاپه تاکید کرد که جامعه سکولار که بیشتر آن‌ها یهودیان اروپایی هستند، به دنبال یک زندگی آزاد لیبرالی هستند، همزمان که آماده ادامه سرکوب فلسطینیان نیز هستند و از طرفی هم این آمادگی را دارند که از بخش‌هایی از اراضی اشغالی کرانه باختری و نوار غزه چشم پوشی کنند. اما جریان مقابل شامل دولت یهود می‌باشد و در شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری پرورش یافتند و امیدوارند "اسرائیل" به یک دولت یهودی مذهبی تندرو تبدیل شود. وی اشاره کرد که این دو اردوگاه در آینده شاهد جنگ‌هایی خواهند بود و تنها عاملی که موجب اتحاد فعلی آن ها شده، بحث تهدید امنیتی است که این هم از این پس کارساز نخواهد بود.
به گفته پاپه، دومین شاخص و نشانه حمایت بی‌سابقه از قضیه فلسطین در سطح جهان و آمادگی بیشتر دست اندرکاران جنبش همبستگی برای در پیش گرفتن الگوی ضدآپارتایدی است که منجر به برچیدن نژادپرستی و آپارتاید از آفریقای جنوبی شد. او در این راستا به جنبش جهانی تحریم رژیم صهیونیستی BDS اشاره کرد.
وی تاکید کرد: این مسئله بسیار مهمی است، جدای از طبقه بندی "اسرائیل" توسط نهادهای غیردولتی معتبر همچون سازمان عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر و بتسلیم به عنوان یک دولت آپارتاید و نژادپرست. من معتقدم با تغییر فشار از جامعه به دولت ها، وارد مرحله جدیدی خواهیم شد.
این تاریخدان اسرائیلی تاکید کرد: سومین شاخص مرتبط با عامل اقتصادی است. او تاکید کرد که شکاف بین فقرا و ثروتمندان به بیشترین حد ممکن رسیده است، به سختی کسی قادر به خرید خانه است و هر سال افراد بیشتری خود را زیر خط فقر می‌بینند.
ایلیان پاپه افزود: با وجود هزینه‌های هنگفت جنگ پس از حمله هفتم اکتبر و با وجود حمایت های آمریکا، چشم اندازی تیره برای آینده اقتصاد "اسرائیل" وجود دارد.
پاپه تصریح کرد که شاخص و نشانه چهارم در رابطه با ناتوانی ارتش در حمایت از جامعه یهودی در جنوب و شمال است. او در این راستا گفت اکنون 120 هزار نفر در شمال آواره شدند که همه آن ها از یهودیان الجلیل هستند و هیچ آواره فلسطینی بین آن ها دیده نمی شود و دولت پس از هفتم اکتبر نتوانسته کمکی به خانواده های کشته ها و مجروحان بکند.
پاپه تاکید کرد که آخرین شاخص و نشانه موضع و نگرش نسل جدید یهودیان از جمله در آمریکا است که بر خلاف نگرش نسل‌های قبلی است که حتی ضمن انتقاد از اسرائیل، معتقد بودند که این دولت در برابر هولوکاستی دیگر یا موج‌های یهودی ستیزی مصون است. وی اشاره کرد که این فرضیه دیگر مورد تایید بسیاری از نسل کنونی جوانان یهودی نیست و بعضی از آن ها که تعدادشان هم کم نیست، در جنبش همبستگی با فلسطین فعالیت می کنند. 

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018