جمعه 20/سپتامبر/2024

اجلاس رياض و احيای‌ مجدد رژيم های‌ عربی

شنبه 31-مارس-2007

  مركز اطلاع رسانی‌ فلسطين

اجلاس سران كشورهای عربی در رياض ـ پايتخت عربستان ـ به مثابه آغاز همراه سازی‌ رژيم های عربی با برنامه ها و طرح های‌ آمريكا كه منطقه و ملت های عربی را نشانه رفته است قلمداد می شود.

اين اجلاس در سايه جو نااميدی گسترده مردم و در ميان خشم شديد از بی اعتنایی‌ اين رژيم ها‌ به تجاوزات فزاينده عليه ملل ما در چارچوب حمله صهيونيستی صليبی و همسو با آمريكا كه اين حمله را رهبری می كند و همپيمانان و گروه های‌ طرفدار خود را برای به ثمر نشاندن برنامه ها و طرح هايش بسيج می كند و همچنين در سايه نااميدی شديد مردم نسبت به تغيير و اصلاح و رهاسازی ملل ما از وضعيت فلاكت بار برگزار می‌شود.

اين اجلاس همزمان بحران شديدی كه به خاطر شكست برنامه ها و طرح های‌ آمريكا در عراق و فلسطين و ديگر مناطق جهان عرب و اسلام دامنگير واشنگتن شده است برگزار می شود. اين بحران پيامدهای‌ خطرناكی برای رژيم های عربی حاكم دارد. از اين رو آمريكا بيش از گذشته قانع شده است كه هرگز نخواهد توانست برنامه های خود را بدون كمك و همكاری رژيم های عربی‌ طرفدارش كه همپيمان راهبردی واشنگتن و حامی واقعی منافعش در منطقه به شمار می روند، عملی سازد.

از اين رو بايد رژيم های عربی گفتمان سياسی خود را تغيير و مواضع خود را تعديل كنند تا بتوانند خود را به جای گروه های اصلاح طلب و مبارز و بازدارنده مطرح كنند و بتوانند خود را بار ديگر برای جلب اعتماد افراد غافل ملت های ما آماده سازند.

بيانيه رياض چيز جديدی در برنداشت و حكم داروی مسكن برای بيمار را دارد كه شايد از خشم مردم نسبت به دولتمردان عرب بكاهد و عمر حيات سياسی‌ آنان را برای‌ چند صباحی افزايش دهد و زمينه را برای نقش آفرينی اين دولمتردان در اجرای طرح ها و برنامه های آمريكا در جهت سلطه كامل بر منطقه ما و تغيير ساختار آن برای تضمين حمايت از مصالح و منافع آمريكا و ممانعت از بروز و رشد هر گونه جريان اسلامی مهيا سازد.

بيانيه رياض حكم صدور مجور به كشورهای‌ ” ميانه رو عربی” برای‌ نقش آفرينی در زمينه حل و فصل مسئله فلسطين بر اساس معيارهای‌ آمريكا قلمداد می شود. در اين اجلاس قرار شد كميته ای از مسئولان اتحاديه عرب تشكيل شود و مناقشه اعراب و “اسرائيل” را بر اساس يك سری‌ معيارها حل و فصل كنند كه اين معيارها به شرح زير است: چشم پوشی از اراضی اشغالی و امكان مذاكره صهيونيست های غاصب و فلسطينيان درباره حق بازگشت آوارگان فلسطينی‌ به سرزمينشان و پذيرش خواسته های‌ آمريكا و رژيم صهيونيستی كه دست به فجيع ترين جنايات عليه ملت فلسطين زده و می‌ زند.

آيا هدف رهبران عرب طرفدار آمريكا از فعال سازی طرح صلح عربی چيزی غير از تجديد ميثاقشان در زمينه چشم پوشی از فلسطين و حمايت از رژيم غاصب صهيونيستی است؟

متاسفانه رژيم های فرومايه عربی مجبور خواهند بود تا به روند سازشكارانه خود و آمادگی خود برای ادغام رژيم صهيونيستی در منطقه و اعطای مشروعيت به آن به بهای ضربه زدن به مسئله فلسطين ادامه دهند؛ اين اقدام در حالی صورت می گيرد كه سرور اين رژيم ها (آمريكا) و رژيم اشغالگر قدس از ظلم و ستم به ملت های عربی و اسلامی و فريب آنها دست بر نمی دارند و پافشاری رژيم های‌ عربی بر پايبندی به سازش به عنوان گزينه راهبردی آنها در تعامل با مسئله فلسطين به اين رژيم ها ضربه می زند و آنها را در آستانه فروپاشی قرار می دهد.

لینک کوتاه:

کپی شد