جمعه 20/سپتامبر/2024

اسرائیل و حکومت خیالی

شنبه 3-مارس-2007

  مركز اطلاع رسانی فلسطين

توافق مکه مکرمه میان گروه های رقیب در فلسطین با تدوین اصولی برای تشکیل کابینه وحدت ملی، مشکلی بزرگ برای رژیم صهیونیستی به وجود آورده است، زیرا به رغم آنکه اسماعیل هنیه یکی از رهبران حماس در رأس این کابینه قرار دارد، اما این کابینه، دولت حماس نیست تا “اسرائیل” بتواند جامعه جهانی را به تحریم و محاصره این کابینه ترغیب کند.

ایالات متحده آمریکا و “اسرائیل” در وادار کردن جامعه جهانی به ادامه محاصره و تحریم تشکیلات خودگردان با مشکل جدی مواجه خواهند شد و همزمان معاون نخست وزیر فلسطین و وزیر امور دارایی یکی از اعضای جنبش فتح خواهد بود که تقریبا هر هفته با وزیر امور خارجه “اسرائیل” و سفیر آمریکا دیدار خواهد داشت.

پس از 24 ساعت سکوت رسمی و غیر منتظره رژیم صهیونیستی، اکنون واکنش های عملی رژیم صهیونیستی آغاز شده است. هنگامی که از یکی از مقامات صهیونیستی درباره نظر تل آویو درباره توافق مکه پرسش شد وی با جملاتی موضع این رژیم را در قبال این توافق این گونه اعلام کرد که احتمال لغو کنفرانس سه جانبه ای که قرار است در 19 فوریه در واشنگتن میان اولمرت و عباس و رایس برگزار شود، وجود دارد. این امر موضع رژیم صهیونیستی را در قبال این توافق تا اندازه ای مشخص می سازد.

تحلیل گر مسائل سیاسی و امنیتی روزنامه صهیونیستی یدیوت آهارانوت در مقاله ای در این روزنامه نوشت، “توافقی که در مکه امضا شد یک پیروزی و دستاورد بزرگ برای خالد مشعل و اسماعیل هنیه به شمار می رود و حتی آنها هم نمی توانستند، دستاوردی به این اندازه را در خیال خود بگنجانند. حتی با آن همه فشاری که پادشاه عربستان وارد آورد، اما باز هم حماس نه تنها از موضع خود عقب نشینی نکرد، بلکه هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین المللی قدرتمندتر شد”.

ارزیابی صهیونیست ها نشان می دهد که اگر جامعه جهانی کابینه جدید فلسطین را به رسمیت بشناسد ـ که این امر با توجه به شکاف پدید آمده در موضع کمیته چهارجانبه بین المللی بعید نیست ـ “اسرائیل” دیگر در برابر درخواست ها برای مذاکره با کابینه ای به رهبری جنبش حماس، منزوی خواهد شد.

اما منابع رسمی رژیم صهیونیستی در نخستین واکنش به امضای توافق مکه تصریح کردند که این توافق شروط کمیته چهارجانبه را تأمین نمی کند.

محافل صهیونیستی از آن بیم دارند که کمک های اروپایی ها به تشکیلات خودگردان از سر گرفته شود.

بر همین اساس، مطبوعات صهیونیستی گزارش دادند که برخی مقامات اروپایی گفته اند که احتمال می رود وزرای امور خارجه این اتحادیه که هفته آینده تشکیل جلسه خواهند داد، تصمیم بگیرند که پس از تشکیل کابینه وحدت ملی فلسطین، کمک های خود را به تشکیلات خودگردان از سر بگیرند.

سران رژیم صهیونیستی بر این باورند که در صورت از سر گرفته شدن کمک ها به تشکیلات خودگردان و کابینه فلسطین به ریاست حماس، این جنبش بدون به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی به بودجه دست خواهد یافت.

مقامات صهیونیستی همچنین بر این باورند که تنها ویژگی توافق مکه آن است که شماری از وزرای جنبش فتح در کابینه حضور خواهند داشت که می تواند به حاصل شدن پیشرفت هایی در تماس ها برای آزادی نظامی اسیر صهیونیستی در دست نیروهای مقاومت فلسطین کمک کند و این نظر را منابع امنیتی رژیم صهیونیستی نیز تایید کرده اند.

گزینه نظامی نیز در “اسرائیل” مطرح است. یوسی بیلین رئیس حزب میرتز گفت که احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه فلسطینیان در صورت ادامه خشونت ها علیه “اسرائیل” وجود دارد. وی مدعی شد که اگر از سوی فلسطینیان شریک مناسبی پیدا نشود، من عملیات نظامی یا اقدام یکجانبه ای را بعید نمی دانم”.

نگرانی ها و واهمه و اظهارات آشفته همراه با احتیاط و غیر قاطعانه صهیونیست ها درباره کابینه وحدت ملی فلسطین که شماری از رهبران فتح هم در آن حضور خواهند داشت، همچنان ادامه دارد و کاملا در موضع “اسرائیلی ها” مشهود است.

محافل سیاسی در رژیم صهیونیستی بر این باورند که “حماس” نه از حکومت و نه از ایدئولوژی خود دست کشیده است و نه رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته است و نه “تروریسم” (مقاومت) را کنار نهاده و نه با پایبندی بر همه توافقات امضا شده، موافقت کرده است و در مقابل این موضع سرسختانه با تشکیل کابینه وحدت ملی موافقت کرده است که همه برای تشکیل آن لحظه شماری می کنند.

لینک کوتاه:

کپی شد