جمعه 20/سپتامبر/2024

برنامه های سیاسی حزب کادیما

پنج‌شنبه 28-دسامبر-2006

روزنامه عبری زبان معاریو صبح امروز دوشنبه 5/10/1384 به صورت مختصر برنامه های سیاسی حزب کادیما را منتشر ساخت. از زمان تاسیس این حزب به ریاست آریل شارون این برای اولین بار است که برنامه های سیاسی این حزب منتشر می شود. بنا به اهمیت این موضوع آن را به فارسی برگرداندیم.

 متن این برنامه ها همان گونه که در روزنامه معاریو به چاپ رسیده است و بدون هیچ نقصی از نظر خوانندگان محترم می گذرد:

    اصول کلی حزب:

مهم ترین هدف حکومتی که حزب کادیما تشکیل می دهد، حفظ بقای “اسرائیل” به عنوان موطن امن ملت یهود در سرزمین “اسرائیل” و تثبیت آن در این سرزمین است. بنابراین اصول آن به عنوان دولتی یهودی و دمکرات منسجم و هماهنگ با یکدیگر است.

در این راستا، حزب کادیما از سرگیری روند سازش با فلسطینیان را هدف اصلی خود می داند و به هر شیوه ممکن و از طریق کانال های مختلف تلاش می کند که روند سازش را برای تعیین مرزهای ثابت دولت “اسرائیل” و رسیدن به آرامش و صلح از سر بگیرد و این کار را از طریق محافظت بر امنیت “اسرائیل” و به راه انداختن جنگ شدیدی علیه تروریسم و حفظ مصالح ملی و امنیتی “اسرائیل” انجام می دهد.

    مفاهیم اساسی برنامه های کادیما

ملت یهود در همه سرزمین “اسرائیل” حق ملی و تاریخی دارند و به خاطر رسیدن به اهداف عالی (حاکمیت یهود در کشوری دمکراتیک که به مثابه موطن امن ملت یهود است) باید اکثریت در دولت “اسرائیل” یهودی باشند.

ایجاد توازن میان تلاش برای قادر ساختن هر یهودی جهت سکونت در هر نقطه از سرزمین اسرائیل و مسأله حفاظت از امنیت و بقای دولت اسرائیل به عنوان موطن امن یهود مستلزم دادن امتیاز و چشم پوشی از بخشی از سرزمین “اسرائیل” است.

چشم پوشی از بخشی از سرزمین “اسرائیل” به معنای چشم پوشی از ایدئولوژی یهود نیست بلکه عمل به این ایدئولوژی ضامن بقای آن به عنوان دولتی یهودی و دمکرات در سرزمین “اسرائیل” است.

تعیین مرزهای دائم برای دولت “اسرائیل” از طریق توافق نامه صلحی که مصالح ملی و امنیتی اسرائیل را تضمین کند.

 اصول اداره روند سازش و صلح

مصلحت بقای دولت “اسرائیل” به عنوان دولتی ملی و دمکرات این اصل را ایجاب می کند که برای پایان درگیری دو دولت بر اساس ساختار جمعیتی کنونی که در مجاورت هم در صلح و امنیت زندگی کنند، تشکیل شوند.

 اصول اساسی هر طرح سازش

“دو دولت برای دو ملت”

موافقت اسرائیل با برپایی دولت فلسطین کاملا منوط به این است که تشکیل این دولت راه حل ملی و نهایی و کامل برای همه فلسطینیان در هر جایی از جمله آوارگان باشد. به همین خاطر در هر توافق نامه به هیچ وجه به آوارگان اجازه بازگشت به “اسرائیل” داده نمی شود.

“زندگی در صلح و امنیت” با دولت آینده فلسطین ایجاب می کند که این دولت به دور از تروریسم باشد و به عنوان یک همسایه خوب با “اسرائیل” در امنیت زندگی کند و به عنوان پایگاهی علیه “اسرائیل” از آن استفاده نشود. به همین خاطر باید قبل از برپایی به دور از تروریسم باشد.

در جریان مذاکرات درباره مرزهای دائم “اسرائیل”، مناطق امنیتی و قدس یکپارچه ـ به عنوان پایتخت همیشگی ملت یهود ـ و اماکن دارای اهمیت ملی و تاریخی و مجتمع های بزرگ مسکونی جزو مرزهای آن قلمداد می شود.

 برنامه کاری برای پیشرفت فوری در روند سازش

عقب نشینی فرصت خوبی برای پیشبرد صلح بلکه سرآغازی برای تلاش های صورت گرفته برای تحقق صلح و آغاز تعیین و ترسیم مرزهای ثابت دولت “اسرائیل” است. عقب نشینی حاوی این پیام است که “اسرائیل” خواهان رسیدن به صلح است و بهای این امتیاز دردناک را می پردازد و فلسطینیان باید گام بعدی را بردارند.

اجماع ملی و منطقه ای و بین المللی بر این است که نقشه راه تنها طرحی سیاسی است که به شکلی اساسی باعث پیشبرد توافق نامه صلح فراگیر و همه جانبه می شود.

حکومت تحت رهبری کادیما در سال 2006م. تلاش جدیدی برای آغاز اجرای نقشه راه که با توجه به تصمیمات حکومت “اسرائیل” تصویب شده است، مبذول می دارد.

حکومت اسرائیل با توسل به هر شیوه ممکن طرف فلسطینی را به احترام به تعهداتش در قبال “اسرائیل” و جامعه بین الملل تشویق می کند. مهم ترین این تعهدات سرکوب و نابودی سازمان های فلسطینی و جمع آوری سلاح های غیرقانونی و ایجاد اصلاحات واقعی در سرویس های امنیتی، ادارات دولتی و مالی و جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز است.

حکومت “اسرائیل” مجدانه برای عمل به همه تعهدات خود بر اساس مرحله اول نقشه راه از جمله تخلیه زودهنگام پایگاه های غیر قانونی تلاش می کند.

پس از این که فلسطینیان به همه تعهدات خود بر اساس مرحله اول نقشه راه عمل کردند، در مرحله دوم می توانند دولت مستقل فلسطینی را درمرزهای موقت برپا کنند.

“اسرائیل” و دولت فلسطین می توانند برای حل همه مسائل معلق مانده و مهم میان اسرائیلی ها و فلسطینیان مذاکرات در مورد توافق نامه دائم را با هدف رسیدن به صلح واقعی میان دولت ملت یهود و دولت ملت فلسطین آغاز کنند.

 مبارزه با تروریسم و احداث دیوار امنیتی

اسرائیل مجدانه برای حفظ و تضمین امنیت شهروندانش در مقابل سازمان های تروریستی که آن را تهدید می کنند، تلاش می کند. “اسرائیل” فعالانه در همه اماکن بدون هیچ وقفه ای برای خنثی ساختن و جلوگیری از عملیات های تروریستی علیه شهروندانش به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

از این رو، “اسرائیل” در سریع ترین زمان ممکن ساخت دیوار امنیتی را به شکلی که بیش تر امنیت شهروندانش را تامین کند، به پایان می برد و در این میان هم به نیازهای غیرنظامیان فلسطینی توجه و تلاش می شود که ضرری متوجه غیرنظامیان فلسطینی نشود.!!

لینک کوتاه:

کپی شد