جمعه 20/سپتامبر/2024

ملت خود راهش را انتخاب کرده است

دوشنبه 25-دسامبر-2006

نویسنده: دکتر احمد حمدان  

مرکز اطلاع رسانی فلسطین

در حال حاضر که دیگر جامعه فلسطین با پویایی خاص خود از گودال اسلو بیرون آمده است، تامین منافع عالی ملی و التزامات سیاسی و قانونی، معیار تعیین مهارت سیاسی دولت است. 

موانعی بر سر راه ترسیم شکل حکومت آینده فلسطین وجود دارد که برخی از آنها ناشی از مبانی و چارچوب های شکل گیری آن است و برخی دیگر نیز به کارشکنی های گروه های مختلف بر می گردد. به هر رو، حماس با وجود تمامی فشارها ظهور کرد و پس از گذشت هجده سال از تاسیس، مردم فلسطین این جنبش را به عنوان مدافع منافع ملی شان برگزیدند، مردمانی که خود از نزدیک شاهد سابقه درخشان، برخورد شفاف، عملکرد درست و فداکاری های این جنبش بودند و دیدند که چگونه حماس بدون توجه به هر گونه مسائل شخصی، سیاسی و حزبی و تنها برای دفاع از منافع ملی فلسطین، رهبران خود را یکی پس از دیگری تقدیم کرد. در اینجا بد نیست در پاسخ به اظهارات برخی افراد که در عمق آن می توان تهدیداتی مبنی بر ایجاد موانع بر سر راه دولت حماس را یافت، به نکاتی چند اشاره کنم: 

1ـ دولت جدید فلسطین، دولتی است که از طریق صندوق های رای و ـ به اعتراف تمامی ناظران انتخاباتی ـ با شیوه ای دموکراتیک حکومت را در دست گرفته است. 

2ـ ملت فلسطین نه بر اساس اسلو، بلکه بر اساس برنامه های انتخاباتی حماس، این جنبش را به نمایندگی خود برگزیده است. ملت فلسطین کاملا به منافع ملی خود آگاه است و می داند، نتیجه انتخاب و گزینش حماس چیست؟ 

3ـ قانون اساسی و دیگر قوانین در مورد چگونگی حمایت از دولت در برابر خطر انحلال نصوص صریحی دارند و از همین رو، دولت جدید با استفاده از این قوانین می توان خود را در مقابل هر گونه تلاش برای انحلالش حفظ کند. 

4ـ هر گونه تلاش برای سنگ اندازی در مسیر دولت حماس که به عنوان نمونه عالی یک حکومت اسلامی است، به معنای مقابله با موج سهمگین اسلام و از دست دادن حمایت های عربی و اسلامی است. 

5ـ سقوط دولت حماس با توطئه چینی های مختلف از جمله فشارهای اقتصادی به معنای آغاز موجی از هرج و مرج و نابسامانی در وضعیت اقتصادی و سیاسی منطقه خواهد بود که در این میان رژیم اشغالگر قدس نیز بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد.  

6ـ هر گونه تلاش نظامی رژیم صهیونیستی برای زیرپا گذاشتن انتخاب و گزینه ملت فلسطین، این ملت را به سمت بازپس گیری دوباره حقوق، دفاع از دولت جدید و حفظ دستاوردهای گذشته خواهد کشاند. 

7ـ عدم حضور گروه های فلسطینی در دولت حماس به این معنا نیست که اگر کودتایی داخلی ـ سرخ یا سفید ـ علیه دولت حماس رخ داد، دست بسته بنشینند و نظاره گر باشند که در این میان موضع مدافعانه جنبش جهاد اسلامی و جبهه خلق برای آزادی فلسطین از دولت جدید نیز گواهی است روشن بر این مدعا. در کنار این همه آینده دولتی که با کودتا بر سر کار آید، آینده درخشانی نخواهد بود. 

8ـ هر گونه دگردیسی چکشی در معادله سیاسی جدید فلسطین بی گمان می تواند به معنای خط پایانی برای نهادهای تشکیلات خودگردان و سازمان آزادی بخش باشد.

تمامی این نکات که ذکر آن رفت، تنها از چند زاویه مشخص به عواقب و پیامدهای توطئه علیه انتخاب و گزینه ملت فلسطین پرداخته است و بی گمان این مسئله زوایای دیگری نیز دارد که می تواند با یک تغییر ریشه ای در معادلات سیاسی، تحت تاثیر مثبت و یا منفی قرار گیرد. 

لینک کوتاه:

کپی شد