جمعه 20/سپتامبر/2024

مطالبه همگانی در شبکه‌های اجتماعی برای آزادی اسیر إسرا الجعابیص

چند روزی است که کاربران شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده به حمایت از اسیر زن فلسطینی «إسراء جعابیص» اقدام کرده‌اند، زنی که از 6 سال قبل در بند اشغالگران صهیونیست و در شرایط نامساعد و خطرناک جسمی در زندان‌های این رژیم به سر می‌برد.

هم اکنون هشتگ «#انقذوا_اسراء» در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فلسطینی در همراهی با این اسیر فلسطینی به پرتکرارترین هشتگ تبدیل شده است.

اسراء جعابیص یکی از ده‌ها زن فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی است اما وی از شرایطی ویژه جسمی برخوردار است چرا که از مشکلات ناشی از سوختگی شدید که 60 درصد از بدن او را تحت تاثیر شدید قرار داده رنج می‌برد و هم اکنون به 8 عمل جراحی زیبایی برای به دست آوردن سلامتی خود نیازمند است.

این اسیر فلسطینی با چنین شرایط جسمی با سیاست اهمال و بی توجهی اشغالگران به وضعیت جسمانی اسرای فلسطینی مواجه است. همین مساله سبب شده وی از دریافت معالجات لازم و انجام عمل جراحی برای بهبود شرایط جسمانی محروم شود.

 

اسلام: چشمانت تو را تبرئه می‌کنند از قلبی که در آتش سوخته است … اشغالگران از تکمیل معالجه اسراء امتناع می‌کنند … قله ظلم و زور. #انقذوا_اسراء

 

یکی از اسرای زن فلسطینی که به تازگی از زندان آزاد شده در گفتگو با امانی الحسین یک خبرنگار لبنانی می‌گوید: یکی از روزهایی که شدیداً غمگین بودم اسراء جعابیص نزد من آمد تا کمی از غصه‌هایم بکاهد، حقیقتاً از وی خجالت کشیدم که با این همه مشکلات جسمی و روحی که با آن درگیر بود برای روحیه دادن به من تلاش می‌کرد.

سمر ابوظاهر دیگر اسیر زن فلسطینی است که اخیراً از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شده در مورد اسراء می‌گوید: وضعیت بهداشت و سلامت زندانیان بسیار وخیم است چرا که هیچ گونه خدمات درمانی ارائه نمی‌شود اما شرایط اسراء الجعابیص از همه دشوارتر است. اسراء در وضعیت بهداشتی بسیار نامناسبی به سر می‌برد و از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی محروم است و به معالجه و عمل جراحی نیاز دارد اما هیچیک از اینها برای وی فراهم نمی‌شود.

کمیته اسرای فلسطینی نیز ضمن تشریح وضعیت وخیم زندان الدامون رژیم صهیونیستی اعلام کرد اسراء الجعابیص به دلیل سیاست‌های اعمال شده توسط اشغالگران در بی توجهی به شرایط بهداشتی زندانیان در میان زنان فلسطینی این زندان شرایط رقت باری دارد. وی به دلیل عوارض ناشی از سوختگی‌های حادثه سال 2015 نیاز به عمل جراحی و دریافت خدمات پزشکی است.

 

عدنان حمیدان: همراهی با اسیر بیمار #إسراء_الجعابیص بر هر کسی که قلبش با کمی حس انسانیت در حال تپیدن است واجب است، اسیری که از 6 سال پیش در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برد. #انقذوا_اسراء

 

معتصم فرزند اسراء در نامه‌ای به مادر خود می‌نویسد: یادت هست که به مدرسه ما آمدی و لباس دلقک‌ها را پوشیده بودی … چه حال خوبی داشتیم … ای کاش هنوز آنجا باشی.

معتصم هنگامی که مادرش توسط اشغالگران صهیونیست بازداشت شد تنها 7 سال داشت و امروز به نوجوانی 13 ساله تبدیل شده است و تنها آرزوی وی دیدار مادر است. معتصم در روز مادر به خبرنگار می‌گوید: من مادرم را خیلی دوست دارم و بسیار مشتاق دیدار او هستم … کاش الان با من بود تا مانند هر فرزند دیگری در این روز برایش هدیه می‌خریدم، ارزش آن اصلاً مهم نیست دوست دارم هدیه‌ای حتی به ارزش یک شِکل برای او بخرم، مادر خیلی دوستت دارم و امیدوارم همیشه در کنارم باشی.

معتصم در مورد شرایط ملاقات با مادرش گفت: این دیدار بسیار ناراحت کننده بود به ویژه بازرسی‌ها و درب‌های متعدد زندان برای رسیدن به سالن ملاقات آزار دهنده بود ولی آنها به من اجازه دادند که فقط 45 دقیقه مادرم را ببینم علاوه بر آنکه تمام خانواده‌های اسرا برای رفت و آمد جهت ملاقات عزیزان خود مشکلات زیادی دارند، دوست دارم مادرم را بیشتر ببینم.

خواهر اسراء با لحنی کنایه آمیز می‌گوید: اینجا واقعاً (کشوری) انسان دوستانه است، اسراء در یکی از ملاقات‌ها گفت روز حادثه کادر درمان اسرائیلی به صورتش آب دهان می‌انداختند و او را آزار داده و بدترین و کثیف‌ترین توهین‌ها را به او کرده‌اند.

خواهر اسراء افزود: حادثه آن روز ناشی از اختلال در سیستم برق خودرو بود و پلیس باید به اسراء کمک می‌کرد و او را از آتش نجات می‌داد اما در مقابل آنان به اسراء حمله کرده و پس از آن داستانی برای دادگاه نژاد پرست اسرائیلی درست کردند تا خواهر مرا محکوم کنند.

 

معاد السمادی: ما برای آزاد بودنت به مردانی چون معتصم نیاز داریم اما زمان، زمان ذلت و خواری حاکمان عربی است که از کفش حقیرتر هستند که خداوند آنها را لعنت کند. #انقذوا_اسراء

 

اسراء جعابیص اسیر فلسطینی 35 ساله متولد سال 1986 در جبل المکبر قدس اشغالی است. اما وی پس از ازدواج به همراه همسر خود در شهر اریحا ساکن می‌شود. یکی از روزهایی که اسراء در حال انتقال برخی از وسایل خانه خود به قدس بوده خودروی وی دچار آتش سوزی شده و اسراء در این حادثه بر اثر عوارض شدید ناشی از سوختگی 8 انگشت دستان خود را از دست می‌دهد.

اسراء در کالج خصوصی در بیت حنینا در شمال قدس تحصیل کرده و دارای یک فرزند پسر به نام معتصم متولد سال 2008 است. وی دارای مدرک مراقبت از سالمندان بوده و برای دانش آموزان، سالمندان و بیماران شهر قدس فعالیت‌های تفریحی انجام می‌دهد.

اسراء دارای کارت شناسایی جهت تردد در شهر قدس است اما درخواست وی از سال 2008 برای دریافت تابعیت این شهر برای همسرش با مخالفت مقامات رژیم صهیونیستی مواجه شد. همسر اسراء که تنها دارای کارت هویت از تشکیلات خودگردان فلسطین است برای ورود به شهر قدس باید مجوزهای لازم از نهادهای مربوطه صهیونیستی را اخذ نماید.

روز 11 اکتبر سال 2015 اسراء در حالی که مقداری اثاثیه خود را به منزل جدیدش انتقال می‌داد با خود یک کپسول گاز و تلویزیون نیز به همراه داشته است.

وقتی اسراء به نزدیکی ایست و بازرسی منطقه الزعیم در نزدیکی شهرک صهیونیستی معالیه ادومیم می‌رسد ناگهان کیسه هوای فرمان منفجر شده و خودرو دچار آتش سوزی می‌شود. اسراء از اتومبیل پیاده می‌شود و از آمبولانس و افراد پلیس رژیم صهیونیستی نزدیک به محل حادثه کمک می‌خواهد.

اما پلیس و آمبولانس هیچ کمکی به این زن فلسطینی نکرده و در عین حال تعداد افراد پلیس و ماموران امنیتی افزایش پیدا کرده است. پلیس در ابتدا اعلام کرد این یک حادثه عادی در جاده بوده اما پس از آن مدعی شد اسراء قصد عملیات علیه نیروهای اسرائیلی را داشته است.

رژیم صهیونیستی اسراء را بازداشت کرده و چند جلسه محاکمه در بیمارستان برای وی برگزار کرد چرا که وضعیت وخیم جسمانی اسراء مانع از انتقال به محل دادگاه بوده است. در نهایت کیفر خواستی مبنی بر تلاش اسراء برای انجام عملیات علیه اهداف اسرائیلی توسط دادگاه صادر شد.

رژیم اشغالگر اسراء را حدود 100 روز در بیمارستان هداسا عین کارم تحت بازداشت قرار داد در حالی که وی از عوارض ناشی از سوختگی 60 درصدی رنج می‌برد. با وجود شرایط بسیار وخیم جسمانی دست و پای اسراء در تمام این 100 روز به تخت بسته شده بود و جلسات دادگاه نیز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شد.

دادگاه رژیم صهیونیستی در نهایت در 7 اکتبر 2016 و یکسال پس از این حادثه اسراء را به 11 سال زندان و پرداخت جریمه مالی محکوم کرد و برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان الدامون منتقل شد.

Short link:

Copied